اشتغالزایی در مناطق محروم  با کاشت گیاهان دارویی

صنعت گیاهان دارویی یکی از مسیرهای اشتغالزایی در کشور محسوب می‌شود. توجه به این موضوع خصوصا در مناطق روستایی دارای اهمیت است. طرح‌های جریان ساز و کاربردی در مناطق روستایی و محروم یکی از اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، صنعت گیاهان دارویی در ایران منبع عظیم اقتصادی و با ارزش افزوده بالا محسوب می شود. بنابراین شناخت زمینه ها و برنامه های اشتغال در این صنعت می تواند موقعیت ارزشمندی به تولیدات داخل و بخش صادرات برای حضور موفق در بازارهای جهانی ببخشد. البته توسعه ، کارآفرینی، تولید و اشتغالزایی در این حوزه در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که بازگشت به اجتماعات محلی کلید طلایی پویایی پیشرفت است. در حوزه گسترش و ترویج کشت گیاهان دارویی نیز می توان بر اساس توسعه مردم محور به اهداف عام و خاص رسید. پس یکی از مسیرهای اشتغالزایی خصوصا در مناطق محروم و روستایی گذار از حوزه گیاهان دارویی است.

ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقداماتی را در راستای توسعه اشتغال در مناطق محروم انجام داده است. یکی از آنها انجام اقدامات زیرساختی توسعه طرح های جریان ساز و کاربردی در مناطق روستایی و محروم کشور است. این اقدام زمینه اشتغالزایی در این مناطق را فراهم می کند تا با استفاده از پتانسیل های موجود به پیشرفت برسیم.

البته ستاد در راستای توسعه اشتغال در این مناطق اقدامات دیگری همچون تدوین برنامه پیشنهادی توسعه و ایجاد اشتغال پایدار زنجیره ارزش گیاهان دارویی مناطق روستایی در قالب برنامه شتاب دهنده های تخصصی، اجرای آزمایشی استانداردهای آموزش شغل و شایستگی گیاهان دارویی مناطق روستایی اصفهان، لرستان، خوزستان، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری و سامان دهی زنان روستایی در قالب 600 خانوار در 11 دهستان از 4 شهرستان استان یزد و تشکیل اولیه صندوق اعتبارات زنان روستایی به عنوان پشتیبان طرح را انجام داده است.

همچنین اجرای طرح های تحقیقاتی در مناطق روستایی از دیگر حمایت های این ستاد برای توسعه اشتغالزایی مناطق محروم است. در این زمینه می توان به طرح هایی همچون توسعه کاشت گیاه گوار در مناطق روستایی، رشد و تکثیر جلبک در استان بوشهر، راه اندازی واحد بسته بندی دمنوش های گیاهان دارویی با بهره برداری از فناوری نوین، تولید 7 گونه گیاه دارویی با مشارکت جوامع محلی، توسعه و تجاری‌سازی نوشابه های دارویی و تجاری‌سازی تولید قارچ های دارویی اشاره کرد.

کد خبر: 1006457

وب گردی

وب گردی