ساختمان قدیم شهرداری شوشتر تبدیل به موزه می‎شود

معاون میراث فرهنگی خوزستان از تبدیل ساختمان قدیم شهرداری شوشتر به موزه شهر براساس توافق با این ارگان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدحسین ارسطوزاده در ابتدا با اشاره به فواید ایجاد موزه در شهرها گفت: حفاظت، معرفی و پژوهش پیرامون ویژگی‎های بومی و نیز پرداختن به نقش ملی و بین‎المللی شهرها و جوامع از طریق موزه‎ها، باعث پایداری هویت و قوام شهرها باشد؛ این در حالی است که حس تعلق به مکان و ماندگاری نیز از دیگر نتایج ایجاد موزه‎های پویا و گویا است.

وی با بیان این‎که موزه‎ها دارای این قابلیت هستند که بیانگر فرهنگ و هویت یک شهر یا منطقه و نیز حافظ و معرف عناصر و پدیده‎های ارزشمند آن شهر باشند تصریح کرد: امروزه نگرش به موزه فراتر از محلی صرفاً برای نمایش اشیاء است و این مکان‎ها این قبلیت را دارند که مؤلفه‎های اجتماعی و فرهنگی ارزشمند جوامع را حفاظت و از فراموشی، تضعیف و نابودی آن‎ها جلوگیری کنند.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: از سوی دیگر، ایجاد موزه‎ها نقش مهمی در رونق گردشگری ایفا می‎کنند و باتوجه به این‎که رونق گردشگری نیز به نوبه خود موجب توسعه پایدار شهرها می‎شود، می‎توان ایجاد موزه‎ها را یکی از عوامل توسعه پایدار شهرها برشمرد.

وی به نمایش درآوردن ظرفیت‎های بومی، زیست‎محیطی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرها که در ازای تاریخ براساس تجربه و معرفت عمیق در اقلیم و شرایط طبیعی مکان متبلور و شکل گرفته است را از دیگر کارکرد‎های اساسی موزه‎های شهر برشمرد و گفت: بر همین اساس موزه‎ها شاهد زنده و پویایی برای الگو گرفتن در طرح‎های توسعه منطقه‎ای هستند.

ارسطوزاده گفت: در استان خوزستان، شوشتر شهری است تاریخی با آثار باستانی، معماری، مذهبی و طبیعی فراوان که از دیرباز مورد توجه گردشگران داخلی و جهانگردان خارجی بوده و پس از ثبت بناهای آبی تاریخی آن در فهرست میراث جهانی، بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

او در ادامه گفت: با این‎حال، آن‌چه که در این میان کمبودش احساس همیشگی متولیان شهر شوشتر بود، فقدان موزه‌ای متناسب با ظرفیت‌‎ها و گویای سوابق درخشان آن بوده است که از این‎رو، طی تفاهم‎نامه‎ای میان اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و شهرداری شوشتر مقرر شد تا براساس اقدامی مشترک ساختمان قدیم شهرداری شوشتر به موزه شهر تبدیل شود.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تأکید کرد: بدیهی است هر طرح توسعه‎ای برای مناطق باید منطبق و با احترام نهادن به توانمندی‎های تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیست انجام گیرد تا پایدار و پویا باشد.

وی افزود: در موزه‎های شهر می‎توان به موضوعات فرهنگی و اجتماعی‎ای همچون زبان و گویش، باستان‎شناسی، پوشش و لباس، آداب و مراسم سنتی و مذهبی، موسیقی و مشاهیر پرداخت؛ همچنین در موزه‎ها از بُعد اقتصادی می‎توان به شیوه‎های کسب و درآمد و معیشت جوامع محلی توجه کرد، از دیدگاه کالبدی به سبک معماری، معماری همساز با اقلیم و مصالح بومی توجه داشت، و از بُعد زیست‎محیطی نیز طبیعت، گونه‎های گیاهی و شیوه‎ تأمین انرژی و تجارب موفق آن را مورد توجه قرار داد.

ارسطوزاده با بیان این‎که با تعاریف گفته‎شده، پرواضح است که همه شهرهای خوزستان واجد چنین ارزش‎هایی هستند، از همه متولیان شهری به ویژه فرمانداران، شهرداران و شوراهای اسلامی کلیه شهرستان‎ها خواست که در این مسیر گام بردارند و در عین حال افزود: اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز ضمن استقبال از این فعالیت‎ها، نقش خود برای تحقق چنین اهدافی را ایفا خواهد کرد.

گفتنی است ساختمان قدیم شهرداری شوشتر بین سال‎های 1310 تا 1315 توسط حاج محمدتقی معمارباشی که از معماران بزرگ و شناخته‎شده در سطح کشور بود به همراه ساختمان کشتارگاه قدیم این شهرستان ساخته شد و جزو آخرین آثار معماری او محسوب می‎شود. از جمله ویژگی‎های این بنا می‎توان با وجود بادگیر در آن اشاره کرد که آن را از سایر بناها متمایز می‎کند چرا که تعداد انگشت‎شماری ساختمان تاریخی در شوشتر دارای این ویژگی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006459

وب گردی

وب گردی