راز بقای کرسی قوه مقننه در مشت‌های رئیس!

خانه‌ای که باید صدای ملت در آن طنین‌انداز باشد اگر توسط عده‌ای خاص اداره شود نه‌تنها فسادستیز نخواهد شد، بلکه کارکرد اصلی خود را نیز از دست داده و بیراهه می‌رود. 

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجلس شورای‌ اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی اختیارات بسیاری دارد. حیطه این اختیارات تا استیضاح وزرا و رئیس جمهور وجود دارد که به همین دلیل نیز این نهاد در صدر تحولات سیاسی و اجرایی کشور قرار می‌گیرد. تا جایی که امام خمینی (ره) مجلس را در راس امور می‌دانند.

قانونی که وکلای ملت تصویب می‌کنند در امور جاری زندگی و پیشبرد سیاست‌های کشور تأثیر مستقبم دارد؛ به همین دلیل هم نوع عملکرد مجلس و به خصوص مدیریت آن اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. قانون مصوب کشور برای کرسی مدیریت مجلس شورای اسلامی، محدودیت زمانی قائل نشده است، موضوعی که منتقدان و مخالفان بسیاری دارد.

همین چند روز پیش بود که نمایندگان ملت با رأی خود رئیس خانه ملت را برگزیدند و جناب رئیس کسی نبود جز علی لاریجانی. البته پیش‌بینی غیر از این نیز اندکی سخت بود. مردی که بیش از یک دهه کرسی ریاست را از دست نداده بود و به «لابی من» مجلس شهرت دارد، تکیه‌گاه خود را به این آسانی از دست نمی‌داد.

کاپیتان یکه‌تاز قوه مقننه با اینکه در سال‌های اخیر منتقدان بسیاری داشته؛ اما هربار با سبک سیاسی خاص خود، نقدها را به سمت دیگری هدایت کرده است.

مجلس در مشت لاریجانی

ریاست علی لاریجانی از سال 87 تا امروز با حرف‌وحدیث‌های بسیاری همراه بوده است که نکات مهمی در برخی از آن‌ها نهفته است.

اظهار نظر جنجالی از سوی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی به دست‌های پشت پرده مجلس اشاره‌ای می‌کند. حسینعلی حاجی دلیگانی معتقد است که لاریجانی همیشه در چند مجلسی که بوده، یک جمعیتی را برای خودش نگه می دارد؛ طیفی مثل رئیس مرکز پژوهش‌ها، آقای جلالی و تیپ‌هایی مثل آقای نعمتی. این آدم‌ها یک جمعی مثل خودشان را تشکیل می‎دهند و گوش به فرمان هستند؛ یعنی وقتی آقای رئیس می‌خواهد چیزی تصویب شود، به اینها می‌گوید بیایند به این سمت و اگر بخواهد تصویب نشود، بیایند در آن سمت.

با چنین اوضاعی به نظر می‌رسد مداومت ریاست لاریجانی بر مجلس باعث به وجود آمدن نوعی حلقه قدرت و رانت شده که در بزنگاه‌های مهم به نفع فرد یا جریانی خاص گردش کرده و باعث رقم خوردن خواسته‌های آنها می‌شود.

رانت در مدیریت مکرر

رانت؛ کلیدواژه‌ای که بسیاری از منتقدان ریاست‌های تکراری مجلس از آن بهره می‌برند و معتقدند تکیه زدن بیش از حد بر کرسی ریاست مجلس موجب به‌وجود آمدن ابعاد مختلفی از رانت‌های سیاسی می‌شود.

همانطور که عبدالرضا سیف مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تایید این موضوع که در صورت تکراری شدن ریاست یک نفر بر مجلس شورای اسلامی شاهد رانت و فساد در خانه ملت خواهیم بود می‌گوید که مجلس فعلی توانایی انجام فعالیت‌های بیشتری ندارد و باید هم انتظار داشته باشیم که اینگونه اداره شده و یک نفر به صورت مکرر رئیس خانه ملت شود.

وی اعتقاد دارد که وقتی مجلس با دولت همکاری می‌کند و به هیچ نهادی هم پاسخگو نیست امکان دارد زدوبندهایی بین نمایندگان مجلس رقم بخورد.

از نظر این استاد دانشگاه تهران، مجلس استقلال و آزادگی قبلی خود را ندارد و برای اینکه مجلس بهتری داشته باشیم باید افرادی راهی خانه ملت شوند که صادق باشند و روابط رانتی به وجود نیاورند، همچنین به دنبال تبانی با دولت نباشند.

نقاط سیاه کارنامه لاریجانی

چرخش نخبگان سیاسی و گردش افراد در کرسی‌های مهمی چون قوه مقننه باعث می‌شود تا حد زیادی از رانت جلوگیری شود. خانه‌ای که باید صدای ملت طنین‌انداز باشد اگر قرار باشد شورایی اداره شود نه‌تنها فسادستیز نخواهد شد بلکه کارکرد اصلی خود را نیز از دست داده و بیراهه می‌رود.

تاریخ مجلس شورای اسلامی پر است از نقاط مثبت و منفی که بهارستانی‌ها آن را رقم زده‌اند نزدیک‌ترین آن تصویب 20دقیقه‌ای برجام در مجلسی که ریاستش به دست لاریجانی بود.

دانشجویان انقلابی نیز همواره بر تصمیمات مختلف مجلس شورای اسلامی از تصویب برجام گرفته تا موافقت بر FATF و... اعتراض داشته‌اند و نوک پیکان آن نیز کسی نبود جز شخص اول مجلس شورای اسلامی. رضا اسدی مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز نیز عملکرد مجلس شورای در دوره ریاست ده ساله ریاست لاریجانی را دارای نقاط سیاه مهمی می‌داند که نمونه یکی از این موارد برجام است.

وی همچنین با اشاره به خواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر جوان شدن و پویایی مدیریت کشور اظهار می‌کند که جابه‌جایی در مدیریت باعث می‌شود افراد جدیدی بر سر کار آیند که با این کار قدرت از دست یک نفر خارج شده و کمک شایانی می‌کند تا رانت‌زدایی صورت پذیرد.

اسدی معتقد است تا زمانی که حزب بازی در مجلس باشد شاهد هستیم تنها یک نفر برخانه ملت ریاست می‌کند و برای تغییر این حالت باید نمایندگان حزب بازی را کنار بگذارند.

گویا مجلس یرای اینکه طرحی نو در خود بیندازد باید مدیریت کهنه خویش را تازه کند. این تازگی هم جز به دست خود نمایندگان رقم نخواهد خورد. نمایندگانی که با تک تک آرای مردم حوزه انتخابیه خود وارد مجلس می‌شوند تا بتوانند باری از روی دوش ملت بردارند؛ اما با رویه مدیریتی که در مجلس پیش آمده باید منتظر باشیم نمایندگان بیش از آنکه به رتق و فتق امور کشور بپردازند به حزب بازی خود مشغول باشند.

اگر انتخاب‌ها از روی آگاهی باشد نتایج شیرینی درپی دارد؛ اما اگر این انتخاب از روی سیاسی‌کاری و حزب‌بازی باشد امیدی به کارآمدی مجلس نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006490

وب گردی

وب گردی