تکیه بر اقتصاد مبتنی بر دانش و صادرات علم به جای نفت

نخبه ایرانی، گفت: ما تنها زمانی می توانیم از پس مشکلات و تحریم های اقتصادی برآییم که در عمل از اختراعات و محصولات دانش بنیان با قابلیت صادرات انبوه، حمایت کنیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امیر حسین قدم سلطانی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد الکترونیک با رتبه ممتاز از دانشگاه علم و صنعت با ثبت چندین اختراع در داخل و خارج از کشور ، گفت: هر انسانی در دنیا متاع و سرمایه ای برای عرضه دارد که متاع دانشمندان، مهندسین و نخبگان برای ارائه، ایده ها،طرح ها و سازه های آنهاست.

وی گفت: با عنایت به منابع و معادن خدادادی که در کشور وجود دارد و از حیث تنوع و کثرت بی بدیل است، و می تواند فرصتی جهت ایجاد جهشی بزرگ در اقتصاد قلمداد گردد، متاسفانه با خام فروشی و آسیب پذیری نسبت به تحریم های اقتصادی به تهدیدی بزرگ مبدل گشته است. لذا باید سیاست ها به سمت و سویی حرکت کند تا به جای خام فروشی این سرمایه های الهی، با تکیه بر دانش نخبگان و تکنولوژی، زخم های کهنه اقتصاد کشور را با مرحم دانش و ایجاد ارزش افزوده بر این منابع التیام داد و این مهم محقق نمی گردد مگر بر ارج نهادن حقیقی به مقام علم و سرداران اقتصاد کشور که همان مخترعین و مهندسین کشور می باشند.

ما باید دانشی را به دنیا ارائه کنیم که دنیا به آن نیازمند باشد

سلطانی ادامه داد: ما باید دانشی را به دنیا ارائه کنیم که دنیا به آن نیازمند باشد و نتواند از خرید آن چشم پوشی کند، تولید انبوه باشد و صادرات این محصولات ارز آوری چشم گیری به دنبال داشته باشد.

علی رغم تمامی گره ها و مشکلات موجود، تحقق اقتصاد مبتنی بر دانش استارت خورده که امیدواریم این حرکت مقدس به تمامی مقاصد تعیین شده خود برسد.

وی گفت: خوشبختانه در سال های اخیر برای تغییر این تفکر و توجه به نخبگان کشور توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تلاش هایی صورت گرفته و با ورود به بحث اقتصاد دانش بنیان به جای اقتصاد مبتنی بر نفت تلاش های ارزنده ای صورت گرفته و گام هایی برداشته شده است که امیدواریم با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یافته و شاهد به بار نشستن تمامی تلاشهای صادقانه صورت گرفته باشیم.

وی افزود:بنده با عنایت به سابقه 15 سال فعالیت مستمر در صنعت کشور و شناخت نیازها و گره های موجود، چندین طرح و اختراع را در داخل و خارج ازکشور به ثبت رسانده ام که حائز رتبه های اول در جشنواره های مختلف نیز گردیده است که از جمله آن می توان به اختراع سیستم اعلام ضریب ایمنی و یا مخاطره آمیز بودن سبقت در جاده های دوطرفه اشاره کرد. این سیستم می تواند نقش به سزایی در کنترل ایمنی و جلوگیری از تصادف در اثر سبقت در جاده های دو طرفه ایفا نماید.

این نخبه کشوری درادامه به طرح های ارائه شده خود پرداخت و گفت: طرح کنترل ایمنی یکی از طرح های است که در جهت کنترل سبقت در مسیر های 2 طرفه با ضریب اطمینان 100 درصدی، مخاطره آمیز بودن و یا ایمن بودن سبقت را اعلام می کند .

بیشتر تصادفات منجر به فوت به دلیل سبقت های نا ایمن در جاده های دو طرفه است

وی گفت: با توجه به اینکه بیشتر تصادفات منجر به فوت به دلیل سبقت های نا ایمن در جاده های دو طرفه می باشد این سامانه طراحی شده که به محض اینکه راننده خودرو تصمیم به سبقت می گیرد سیستم مبتنی بر ارسال و دریافت امواج الکترومغناطیس و بر اساس پدیده داپلر و پیاده سازی الگوریتم های هوش مصنوعی، میزان مخاطره آمیز بودن سبقت را اعلام و از بروز حوادث جاده ای جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: تصادفات جاده ای سالانه تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی در کشور دارد که با نصب این سیستم بر روی خودرو ها راننده را در صورت مخاطره آمیز بودن سبقت از انجام سبقت منصرف و در صورت اقدام به سبقت گزارش تخلف را به مراکز مربوطه ارسال می کند .

همچنین این سیستم قادر است در صورت انجام سبقت در محل های سبقت ممنوع گزارش این تخلف را به مراکز راهنمایی و رانندگی ارسال نماید .

سلطانی با بیان اینکه این سیستم نمونه خارجی ندارد و تنها با صرف حدود 5 میلیون تومان هزینه می توان این سیستم را بر روی انواع خودرو پیاده سازی کرد، گفت: با راه اندازی کارخانه تولید این سیستم با عنایت به حجم بازار مصرف داخلی و خارجی می توان علاوه بر نجات جان تعداد زیادی از انسانها ، ارز قابل توجهی را به کشور جذب و افراد زیادی را جهت اشتغال در کارخانه تولیدی به کار گرفت .

طرح سامانه هوشمند توقف اضطراری پله برقی

سلطانی در ادامه، دومین اختراع خود را طرح سامانه هوشمند توقف اضطراری پله برقی اعلام کرد و گفت: این طرح رتبه نخست جشنواره رویش تهران و البرز را دریافت نموده و علاوه بر آن نیز سطح 2 بنیاد ملی نخبگان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: تنها تشویق و دریافت لوح و تندیس در یک جشنواره نمی تواند این طرح را عملی کرده و اگر به دنبال اقتصاد مبتنی بر دانش هستیم باید با حمایت از چنین طرح هایی که بازار داخلی و خارجی وسیعی را به دنبال دارد، اقتصاد کشور را شکوفا کنیم .

قدم سلطانی ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت در پله برقی مترو تهران به مدت 6 ماه نصب شد و پس از گذراندن کلیه تستهای مد نظر کارفرما تاییدیه فنی و عملکردی را از مترو تهران اخذ نموده است .

به گفته این نخبه، براساس مذاکراتی که با مدیر مترو تهران صورت گرفته است قرار بر این است که تعداد قابل توجهی از پله برقی های مترو به سیستم سامانه هوشمند توقف اضطراری پله برقی مجهز شوند.

سالانه 17 هزار نفر در آمریکا دچار سانحه پله برقی می شوند

وی در ادامه با اشاره به گزارش کمیته محصولات ایمنی آمریکا ، گفت: سالانه بین 12 تا 17 هزار نفر صرفا در آمریکا دچار سانحه بر روی پله برقی می شوند که 10درصد از این آ‌مار منجر به قطع عضو می شود، هنگام حادثه در پله برقی وقتی شخص حادثه دیده تعادل خود را از دست می دهد دچار آسیب های جدی می شوند و تا توقف پله نمی تواند تعادل از دست رفته خود را باز یابد .

قدم سلطانی گفت: با عنایت به اینکه استفاده کنندگان پله برقی طیف وسیعی از افراد جامعه بوده از کودک و خردسال تا نابینا و کهنسال، پله برقی ها برای کودکان و افراد مسن و یا افراد با معلولیت های جسمی و حرکتی، خطر بالقوه محسوب می گردد.

مخاطرات پله برقی

قدم سلطانی با بیان اینکه تاریخچه ثبت اختراع پله برقی ها به سال ۱۸۹۲ باز می گردد،گفت: از آن تاریخ تاکنون طراحی آن ها تغییر چندانی نکرده است .

وی گفت:با توجه به شکستی پله ها، احتمال گیر کردن هر نوع لباس و بخش های مختلف بدن در قسمت انتهایی پله که به شانه پله برقی معروف است بسیار زیاد می باشد؛ خصوصا زمانی که پله های متحرک به زیر دستگاه می چرخند و از نظر ناپدید می شوند. در سال های اخیر حوادث زیادی در ارتباط با پله برقی ها رخ داده است

وی گفت:از فوت کارگر پله برقی در اصفهان و فوت افرادی در کانادا، چین، آمریکا، عمان، ایتالیا گرفته تا تعداد زیادی قطع عضو در کشورهای مختلف از ایران و دیگر نقاط جهان که هر از چند گاهی در صفحه حوادث روزنامه ها و جراید و نشریات الکترونیکی شاهد آنها هستیم .

قدم سلطانی افزود: حقیقت این است که پله برقی ها واقعا خطرناک هستند و یک چرخ گوشت دائمی دوار می باشند. برای مثال طبق آمار سندیکای پله برقی و آسانسور، اگرچه تعداد پله برقی های نصب شده در آمریکا تنها ۱ درصد تعداد آسانسورهای این کشور است، اما ۹۵ درصد حوادث این صنعت مربوط به پله برقی هاست .

وی گفت: با استفاده از سیستم هوشمند توقف اضطراری پله برقی هر اتفاقی که برای افراد در پله برقی بیافتد بلافاصله در کسری از ثانیه فرمان توقف به موتور صادر و پله برقی متوقف می شود و تا خروج فرد حادثه دیده از پله امکان راه اندازی مجدد وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر دکمه اضطراری نصب شده بر روی پله که اغلب غیر فعال می باشد عملا نتوانسته جلوی حجم حوادث وحشتناک رخ داده را بگیرد زیرا اگر غیر فعال هم باشد نیاز هست که افراد دیگری در صحنه حضور داشته باشند، از محل دکمه مطلع باشند که خود این شرایط بسیار نادر است و اگر هم افرادی باشند طبق تجربه با ایجاد حادثه تا 20 ثانیه دچار سردرگمی و استرس و اضطراب هستند و لحظه های حیاتی را از دست داده و اغلب منجر به قطع عضو می شود اما سیستم هوشند توقف اضطراری پله برقی به مانند نگهبانی بیست و چهار ساعته و بدون اشتباه در کسری از ثانیه پله برقی را متوقف می کند و از ایجاد حادثه ای جبران نا پذیر جلوگیری می کند.

این نخبه ایرانی در ادامه با اشاره به ثبت اختراع سامانه هوشمند توقف اضطراری پله برقی در آمریکا، گفت:با حمایت صندوق فن آ‌وران کشور توانستیم این اختراع را در اداره ثبت اختراعات آمریکاUSPTP و همچنین WIPOثبت جهانی کنیم و علاوه بر آن در EPO اداره ثبت اختراعات اروپا و چند کشور دیگر نیز به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه مشتری ما در رابطه با این اختراع تمام دنیاست، گفت: این محصول توانایی صادرات به کل دنیا را دارد چرا که در تمام دنیا، تمامی فروشگاه ها، فرودگاه ها، معابر، سیتی سنتر ها و مال ها به خاطر وجود پله برقی های زیاد نیازمند این اختراع می باشند و انشاالله کشور بتواند از مواهب و ارز آوری این محصول دانش بنیان منتفع گردد.

سامانه هوشمند توقف اضطراری پله برقی، می تواند در بازار دنیا نقش آفرینی کند

سلطانی ادامه داد: اگر صرفا از این محصول حمایت مناسب صورت گیرد و بتواند با توجه به ثبت جهانی در بازار دنیا نقش آفرینی کند به جرات می توان گفت با تولید انبوه این محصول تا چندین سال می توان جبران نقصان فروش نفت بر اثر تحریم ها را جبران کرد و به راستی شیوه صحیح دور زدن تحریم ها تکیه بر محصولات دانش بنیان نظیر این اختراعات می باشد .

وی درادامه با بیان اینکه هیچ حمایتی از اختراعات او صورت نگرفته است، گفت: با توجه به نبود امکانات نمی توان هزینه های ثبت اختراعات بعدی را پرداخت که متاسفانه در برخی ادارات به جای حمایت تنها صد راه نخبگان می شوند، اما در کشور های حاشیه خلیج فارس از اختراعات ما استقبال کرده و نسبت به ثبت و تولید این اختراع اعلام حمایت نموده‌اند .

طرح فلومتر الکترومغناطیسی در کنتورهای هوشمند

سلطانی در ادامه با اشاره به اختراعی پیرامون طراحی فلومتر الکترومغناطیسی با افزودن چندین قابلیت منحصر به فرد در مقایسه با سایر برندهای موجود در بازار که محصولی استراتژی برای کشور و سایر کشورها است، گفت: این دستگاه به کمک تحریک امواج الکترومغناطیسی و طبق قانون فارادی، به اندازه گیری دقیق میزان دبی یا همان حجم بر واحد زمان انواع سیالات رسانا من جمله آب می باشد . این سامانه با دقتی بالاتر از 99.5 % می تواند میزان حجم عبوری سیال در واحد زمان را مشخص نماید و درکنترل و مونیتورینگ دائمی میزان برداشت از چاههای کشاورزی و سایر صنایع من جمله صنایع رنگ و پتروشیمی و صنایع غذایی کاربرد وسیعی دارد .

وی ادامه داد: برندهای معروفی مانندABB, Endress+Hauser, KROHNE بازار دنیا را تصرف کرده‌اند اما ما می توانیم با قیمت پایین تر و تولید انبوه بازار کشورهای هدف و کشور های همسایه را تصرف کنیم . این سیستم بومی اثر گذاری زیادی در ارز ‌آوری خواهد داشت.

وی با بیان این که 700 هزار چاه کشاورزی درایران وجود دارد که با نصب این سیستم می تواند با دقت بالای 99 و نیم درصد و تنها نیم درصد خطا نسبت به میزان دقیق مصرف آب اقدام کرد و اطلاعات اندازه گیری شده را به مراکز مونیتورینگ و کنترل وزارت نیرو جهت پایش و کنترل میزان برداشت از منابع زیر زمینی کشور را مهیا کرد، اظهار داشت: این محصول از نظر کیفیت و قیمت تمام شده قابل رقابت با برندهای معروف جهانی و حتی محصولات چینی بوده و از نظر کیفیت و قابلیت از تمامی آنها عملکرد مناسب تری دارد و افزودن 6 قابلیت منحصر به فرد در این سیستم که منجر به ثبت اختراع جهانی شده است می تواند نقطه قوت در رقابت و تسخیر بازار های منطقه ای و جهانی محسوب شود. من جمله قابلیت خود اصلاحی در مناطق مختلف جغرافیایی و همچنین آشکار سازی سیالاتی با سرعتهای بسیار پایین و افزودن دقت در عملکرد این سیستم استراتژیک را با توجه به قیمت بسیار پایین تولید تبدیل به یک سیستم غیر قابل رقابت در بازار جهانی کرده است .

وی درادامه گفت: برای ثبت جهانی این اختراع صندوق حمایت از فناوران، حمایت 90% از ثبت جهانی به عمل آورد که قطع به یقین اگرطرحی در داوری سخت گیرانه حائز شرایط حمایت در ثبت جهانی باشد، مخترع یا مبدع بعضا" به خاطر پرداخت 10% بصورت شخصی از ثبت طرح هر چند ارزنده سر باز می زند و منصرف می شود که این مساله شایسته بررسی و تجدید نظر است .

وی گفت: از دیگر قابلیت های این سیستم امکان سهمیه بندی آب درچاه های کشاورزی، کنترل و هوشمند سازی این چاه ها را باتمام امکانات می توان پیاده سازی کرد .

رونق اقتصادی کشور با تولید داخلی طرح فلومتر الکترومغناطیسی در کنتور های هوشمند

وی گفت: این محصول چه در داخل و چه در خارح از کشور درآمد زایی قابل توجه ای را به دنبال خواهد داشت و در شرایط اقتصادی کشور می توان با تولید داخلی این محصول ضمن ایجاد شغل برای افراد زیاد و ارز آوری نقش قابل توجهی در رونق اقتصادی کشور ایفا نمود .

امیر حسین قدم السلطانی مخترع جوان ایرانی گفت: قطع به یقین دریافت انواع تندیس ها و لوح های افتخار و صدای ممتد کف زدن حضار در یک جشنواره نمی تواند موجب صنعتی سازی ایده ها و طرح های علمی و صنعتی گردد. اگر به دنبال شکوفایی اقتصاد کشور در این جنگ و نبرد نابرابر اقتصادی هستیم چاره ای جز ارج نهادن عملی به نخبگان علمی به عنوان سرداران واقعی این جبهه نداریم .

انتهای پیام/

کد خبر: 1006506

وب گردی

وب گردی