کاظمی: نباید صدورخدمات فنی و مهندسی شرکت‌های دانش‌بنیان را نادیده گرفت

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به این‌که تنها بحث شرکت‌های دانش بنیان نیست بلکه بایستی اقتصاد دانش‌بنیان را در نظر گرفت، گفت: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در پیچ و خم مشکلات مالی و اقتصادی هستند.

حسن کاظمی بازرس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: اگر نخواهیم این موضوع را خیلی بزرگ نمایی کنیم، به طور یقین شرکت‌های دانشبنیان شرکتهایی هستند که با کارآفرینی‌های جدید و تکنولوژی جدید در جهت رفع محدودیت ها ی وارد سیستم شدند و طی این 6 سال به خوبی نمود پیدا کردند.

وی تصریح کرد: این شرکت‌ها قادر هستند که ارزش افزوده زیادی را وارد صنعت نفت کنند. اما ظاهرا تصمیصم سازان ما در همکاری با شرکت‌های دانش بنیان خیلی با کندی و طمانینه رفتار می‌کنند، باید همکاری‌ها از طریق شناسایی‌ها ، تعاملات و ارتباطات رودرو انجام شود تا متوجه شوند که همکاری با این شرکت‌ها ارزش ریسک را دارد.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به این‌که تنها بحث شرکت‌های دانشبنیان نیست بلکه بایستی اقتصاد دانش‌بنیان را در نظر گرفت، اظهار کرد: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در پیچ و خم مشکلات مالی و اقتصادی هستند. شرکتی که یک کالای استراتژیک تولید و صادر می‌کند باید به آنها بها داد. تنها به مقوله دانش‌بنیان نپردازیم، بلکه به اقتصاد دانش بنیان نیز توجه کرد.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی که با تولید محصولات انبوه‌ خود در حوزه عرضه و تقاضا در رده بالا قرار دارند اما بخاطر عدم نقدینگی و سرمایه در گردش با مشکلاتی مواجه هستند و عمده شرکت های ما از این نوع است.

کاظمی گفت: وزارت نفت براساس ماموریتی محول شده پشت آن ماموریت‌ها پنهان شده است. ماموریت آنها تولید نفت و فرآورده نفتی و فروش صادرات آن است در حالی که این بخشی از ماموریت است ماموریتی در سند چشم انداز دارند بایستی تا پایان 1404 باید رتبه یک را در انتقال تکنولوژی تولید و پتروشیمی داشته باشد. متاسفانه این امر مهم فراموش شده است.

وی تاکید کرد: اگر قرار است کمپانیهای داخلی با 30 سال سابقه هنوز توانایی تامین تجهیزات و صدور خدمات فنی و مهندسی برای صادرات نداشته باشند ؛ پس کی قرار است که متولی این امر شود متاسفانه این ماموریت فراموش شده است.

بازرس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: نفت الان گرفتار بودجه بندی خودش است. در حالی که در زمان اوج فروش نفت، اصلا به مسئله سند چشم انداز توجهی نکردد. به همین دلیل اکثر شرکت‌های مشاوره‌ای و پیمانکاری در اشل کوچکتر شرکت‌های بین المللی هستند ما نباید در این جایگاه بودیم. باید شرکت‌ها در قد و قواره حداقل شرکت سینوپیک چین می بود؛ این اتفاق نیفتاد.

کاظمی افزود: تقریبا بعد از انقلاب حرکت یعنی حدود 30 است که سازندگان به ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت وارد شدند. از نظر تکنولوژی در مقایسه با تکنولوژی عمومی که در صنعت نفت در دنیا استفاده می شود ما نزدیک 15 درصد فاصله داریم و از نظر تولید اقتصادی و مشارکت در بازارهای بین المللی انرژی خیلی ضعیف عمل کردیم. ای کاش وزارت نفت پالایشگاه های خو د را در خارج از کشور نمی فروخت! ای کاش وزارت نفت استراتژی ساخت پالایشگاه در خارج از کشور را در دستور کار خود قرار می داد چرا که با این کار ما الان در اکثر کشورها به ویژه مالزی، سنگاپور، چین، پاکستان و هندوستان صاحب پالایشگاه بودیم و می‌توانستیم تجهیزات تولیدی خود را به فروش برسانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006602

وب گردی

وب گردی