روزه داری روشی برای کنترل بیماری

تحقیقات جدید نشان می دهد روزه ای که مسلمانان در ماه رمضان می گیرند، ممکن است در مبارزه با چاقی و شرایط مرتبط با آن مفید باشد. این عمل با افزایش پروتئین های خاص، از بدن در برابر سندرم متابولیک، دیابت و بیماری کبد محافظت می‌کند اما زمان و مدت زمان بین وعده های غذایی مهم است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مزایای ناشتا بودن در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری افراد برای کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن ساعاتی را ناشتا می مانند.

بیشتر محققان اعتقاد دارند که محدود کردن مصرف غذا فعالیت متابولیک را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد که این عمل حتی به مبارزه با پیری کمک می‌کند.

با توجه به تحقیقات، روزه سلامت روده را بهبود می‌بخشد و ساعت زیستی را تقویت و در نتیجه سلامت کلی را افزایش می دهد. تحقیقات جدید بر نوع خاصی از روزه داری و تاثیر آن بر چاقی متمرکز شده اند.

دکتر « Ayse Leyla Mindikoglu»، استاد دانشکده پزشکی بیلور، برای بررسی اثر روزه داری تعدادی از مسلمانان را از طلوع تا غروب خورشید مورد مطالعه قرار داد.

محققان دریافتند که روزه به مدت 30 روز سطح پروتئین‌های خاصی را افزایش می‌دهد که می‌تواند مقاومت به انسولین را بهبود بخشد و از اثرات نامطلوب رژیم غذایی حاوی چربی و قند جلوگیری کند.

یافته‌های این تحقیق در هفته بیماری‌های گوارشی، در کنفرانس اخیر سن‌دیگو منتشر شد.

مدت زمان بین وعده‌های غذایی نکته کلیدی است

Mindikoglu و همکارانش 14 نفر سالم را که روزانه 15 ساعت روزه داشتند را مورد مطالعه قرار دادند. این افراد در حین روزه داری هیچ غذا و نوشیدنی مصرف نکردند.

محققان قبل از شروع روزه داری نمونه‌های خون شرکت کنندگان را جمع آوری کردند و 4 هفته بعد از روزه داری و نیز 1 هفته قبل از پایان روزه نمونه های خونی را مورد مطالعه قرار دادند.

در این نمونه‌های خون سطوح بالاتری از پروتئین‌ها با نام Tropomyosin (TPM) 1،3 و 4 وجود داشت. TPM به علت نقش آن در تنظیم انقباض عضله و قلب شناخته شده است.

با این حال، TPM کلید حفظ سلامت سلول‌هایی است که در مقاومت به انسولین مهم هستند و در صورت آسیب دیدن آن‌ها را بهبود می بخشند.

TPM3 به طور خاص، نقش مهمی در بهبود حساسیت بدن به انسولین ایفا می کند. حساسیت بهتر به انسولین به معنای کنترل قند خون بهتر است.

مطالعه حاضر نشان داد که سطوح پروتئین های TPM1، 3 و 4 به طور قابل ملاحظه‌ای بین شروع روزه داری و 1 هفته قبل از پایان آن افزایش یافت.

محققین مطالعه در مورد این یافته‌ها اظهار داشتند:«تغذیه و روزه داری به طور قابل توجهی بر چگونگی تولید و استفاده از پروتئین‌هایی که برای کاهش مقاومت به انسولین و حفظ وزن بدن مفید هستند، تاثیر گذار است. بنابراین، زمان و مدت زمان بین وعده‌های غذایی می تواند عوامل مهمی برای افرادی باشد که در معرض چاقی قرار دارند.»

طبق داده‌های سازمان بهداشت جهانی، چاقی بیش از 650 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را در معرض خطر بیماری های مختلف قرار می دهد.

این محقق اعلام کرد که در حال گسترش تحقیقات در مورد افراد مبتلا به سندرم متابولیک و بیماری‌های کبدی چرب غیرالکلی هستند تا سازگاری نتایج با افراد سالم را دریابند.

دانشمندان در انتها اعلام کردند که براساس تحقیقات روزه‌داری از طلوع تا غروب آفتاب یک روش مقرون به صرفه برای افرادی که با شرایط چاقی مواجه هستند است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006604

وب گردی

وب گردی