انجام موفق آزمون‌های سامانه انتقال مداری

آزمون‌های کیفی سازه اصلی بلوک انتقال مداری با موفقیت در مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران به پایان رسید.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علی جعفر صالحی، سرپرست معاونت طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران، با اعلام خبر فوق گفت: آزمون باکلینگ سازه اصلی بلوک انتقال مداری در سطح کیفی با موفقیت به پایان رسید.

جعفر صالحی تشریح کرد: در این آزمون، نیرویی معادل ١٢ تن به صورت محوری بر سازه اعمال شده و این باری است که در زمان پرتاب از سوی پرتابگر، به مجموعه وارد می‌شود.

وی افزود: از آن جهت که در زمان پرتاب، وزن ماهواره هم به بلوک انتقال وارد می‌شود، نیروی اعمالی قابل توجه خواهد بود.

سرپرست معاونت طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران از انجام آزمون دیگری در این سامانه خبر داد و گفت: آزمون خمش و کشش سازه اصلی بلوک انتقال مداری هم در سطح کیفی با موفقیت انجام شد.

وی ابراز خرسندی کرد که بدین ترتیب، آزمون‌های کیفی سازه اصلی بلوک انتقال مداری با موفقیت در مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران به پایان رسیده است.

جعفر صالحی در توضیح نقش این سامانه در ماموریت‌های فضایی گفت: بلوک انتقال مداری، سامانه‌ای است برای انتقال ماهواره‌ها از مدارهای ارتفاع پایین زمین به مدارهای بالاتر که ارتقاء دهنده قابلیت پرتاب بوده و این مهم با بکارگیری ظرفیت‌های ارزشمند موجود در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، محقق شده است.

وی تصریح کرد: نخستین مأموریت این سامانه، انتقال ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی از مدار پارک دایروی در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین به مدار بیضوی با ارتفاع اوج ۷۰۰۰ کیلومتری خواهد بود.

وی در خصوص ساختار سامانه انتقال مداری اظهار کرد: ساختار آن شامل سازه، سیستم هدایت - ناوبری و کنترل، تامین توان، کامپیوتر پرواز، پیشرانش، کنترل حرارت و سیستم جدایش است.

جعفر صالحی با اشاره به اهمیت انجام آزمون‌های لازم در سامانه‌های فضایی پیش از عملیات پرتاب و قرارگیری آن‌ها در مدار گفت: خوشبختانه، در مرکز آزمون و یکپارچه‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران با برخورداری از ١٠ آزمایشگاه، امکان مناسبی در کشور برای انجام تست‌های لازم در سامانه‌های فضایی فراهم شده و آزمون‌های مهم سامانه انتقال مداری نیز در همین مرکز صورت پذیرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006611

وب گردی

وب گردی