راه اندازی دوباره دستگاه «کروماتوگرافی گازی توأم با طیف سنج جرمی»، در واحد علوم و تحقیقات

دستگاه «کروماتوگرافی گازی توأم با طیف سنج جرمی ( GC-MS )»، که به دلیل آسیب دیدگی بردها و برخی از قسمت‌های الکترونیکی آن، از اواخر شهریورماه ۱۳۹۷ از روند خدمات دهی خارج شده بود، به چرخه خدمات دهی بازگردانده شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد علوم و تحقیقات، در ادامه فرایند تعمیر دستگاه‌های آزمایشگاهی واحد علوم و تحقیقات، دستگاه «کروماتوگرافی گازی توأم با طیف سنج جرمی ( GC-MS )»، که به دلیل آسیب دیدگی بردها و برخی از قسمت‌های الکترونیکی آن، از اواخر شهریورماه ۱۳۹۷ از روند خدمات دهی خارج شده بود، به چرخه خدمات دهی بازگردانده شد.

دستگاه GC-MS یک ابزار تحقیقاتی جدید است که با توجه به کاربردهای فراوان،راندمان بالا و نتایج قابل اعتماد، نقشی اساسی در تحقیقات، کنترل کیفی و پیشرفتعلم و تکنولوژی دارد.

این دستگاه برای شناسایی کمی و کیفی مواد موجود در نمونه‌های فرار از قبیل روغن‌های اسانسی، اسیدهای چرب، باقیمانده سموم دفع آفات‌نباتی و... در حوزه‌های گوناگونی نظیر پزشکی و دارویی، تحقیقات محیط‌زیستی، آنالیز موادغذایی، نوشیدنی و اسانس‌ها، بررسی موارد جنایی و پزشکی قانونی، آزمایش مواد بیولوژیکی بدن و سموم و آفت کش‌ها و... استفاده می‌شود.

در این دستگاه که تلفیقی از دو دستگاه GC و MS و مجهز به قوی‌ترین کتابخانه طیفی موجود است، ابتدا مواد توسط بخش GC از یکدیگر تفکیکشده و در مرحله دوم در بخش MS بر اساس مقایسه طیف جرمی حاصله و طیف‌های جرمی استاندارد مورد شناسایی قرار می‌گیرند.

گفتنی است در ادامه فرآیند تعمیر و بازسازی دستگاه‌های آزمایشگاهی واحد علوم و تحقیقات، دستگاه‌هایی نظیر، TEM ، SEM ، ICP و جذب اتمی نیز در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری مجدد خواهد رسید. پیش از این دستگاه «طیف سنج تشدید مغناطیسی هسته ( NMR ) به بهره‌برداری مجدد رسیده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1006657

وب گردی

وب گردی