مشکلات کلیه نوزادان را جدی بگیرید

متخصص اطفال و نوزادان گفت: مهمترین عامل مشکلات کلیه در کودکان به دلیل نا آشنایی خانواده با عفونت ادراری و مراجعه دیر هنگام والدین به پزشک است.  

سارا طالبی پورنیکو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز مهمترین عامل مشکلات کلیه در کودکان به دلیل نا آشنایی خانواده با عفونت ادراری و مراجعه دیر هنگام والدین به پزشک اظهار کرد: عفونت ادراری یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در میان کودکان است که در شیر‌خواران و کودکان گاهی هیچ علامت اختصاصی مشخصی ندارد به همین دلیل، والدین باید رفتار و ناراحتیهای فرزند خود را در خردسالی جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: علائم عفونت ادراری ممکن است گاهی به شکل درد و سوزش حین ادرار کردن، ادرار بدبو یا کدر، ادرار قطره قطره بروز کند و در مواردی نیز مشاهده شده که این عفونت به شکل درد شکم، تب، تهوع و استفراغ، خوب شیر نخوردن، بی‌قراری یا از دست دادن کنترل ادرار نمود پیدا می‌کند به همین دلیل والدین با مشاهده چنین عواملی باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص اطفال و نوزادان ادامه داد: درمان عفونت ادراری بسیار مهم است چراکه باعث عفونت کلیه و بیماری "پیلونفریت" می‌شود و اگر عفونت ادراری مثانه را درگیر کند کودک دچار عارضه "سیستیت" می‌شود.

طالبی‌ پورنیکو گفت: بسیاری از کودکانی که دچار ریفلاکس ادراری هستند به دلیل برگشت ادرار از مثانه به سمت کلیه‌ها بیشتر از سایرین مستعد عفونت ادراری هستند به همین خاطر به این خانواده‌ها همواره پیشنهاد می‌شود که کودکان خود را به صورت دوره‌ای تحت نظر پزشک قرار دهند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با پیشرفت تجهیزات در ایران شیوه‌های شناخت این عارضه در کودکان به خصوص در نوزادان بسیار دقیق‌تر از قبل شده به طوری که با یک آزمایش ادرار ساده به همراه کشت ادرار می‌توان عفونت را تشخیص داد.

این متخصص اطفال و نوزادان با بیان اینکه عفونت‌های ادراری قابل درمان سریع است افزود: درصورت مراجعه به موقع والدین و تشخیص به هنگام می توان با استفاده از آنتی بیوتیک مناسب به مدت ۷تا ۱۰روز روند عفونت را از بین برد ولی لازم است پس از کامل شدن درمان مجدد تست ادرار گرفته شود تا از بین رفتن عفونت اطمینان حاصل شود.

طالبی‌ پورنیکو گفت: گاهی مشاهده شده به دلیل گسترش عفونت کودک با وجود مصرف دارو همچنان علائم بیماری نظیر سوزش و درد را دارد در این گونه مواقع والدین باید توجه داشته باشند که سه روز بعد از شروع دارو، علائم بهبودی باید مشاهده شود واگر اینطور نشد احتمال مقاومت دارویی وجود دارد و باید دوباره به پزشک مراجعه کرد تا روش درمان تغییر داده شود.

سارا طالبی پورنیکو خاطرنشان کرد: عوض کردن به موقع پوشک، عدم نشاندن کودک در وان یا تشت، عدم استفاده از مواد شوینده در ناحیه تناسلی، نوشیدن آب زیاد، پیشگیری از یبوست و آموزش دادن کودکان به تخلیه به موقع ادرار از جمله مواردی است که با رعایت آنها می توان از عفونت ادرار در کودکان جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006662

وب گردی

وب گردی