طرح های درآمدزای دانشگاه آزاد کرج؛ موانع و راهکارها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در سی و پنجمین سالروز تاسیس واحد کرج از آمادگی حضور این واحد دانشگاهی در پروژه های مهم اقتصادی در استان البرز سخن گفت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد کرج، محمدحسن برهانی‌فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به مناسبت سی‌و‌پنجمین سالگرد دانشگاه آزاد اسلامی کرج، وضعیت کنونی این دانشگاه را تشریح و اظهار کرد: روند توسعه کمی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تا امروز ادامه داشته و اکنون این دانشگاه پس از طی راهی ۳۵ ساله در زمینه‌های مختلف عمرانی، علمی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی و ... توسعه یافته و با کسب درجه جامع الف به بزرگترین واحد دانشگاهی در استان البرز و یکی از مطرح‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های کشور در عرصه‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بیان کرد: واحد کرج با ۲۸ هزار و ۶۶۳ دانشجو، ۵۲۲ عضو هیئت علمی و ۵۶۰ کارمند در سایتی به مساحت ۴۶ هکتار و با ۹۷ هزار و ۷۰۴ مترمربع فضای عمرانی مشغول به فعالیت است. طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته واحد کرج ۷۷۶ مورد و طرح‌های تحقیقاتی در دست اجرا ۴۳ طرح است.

به گفته وی، هزاران مقاله ISI و علمی پژوهشی، ۴۷۴ مقاله علمی ترویجی و خارجی غیر ISI، بیش از ۴۰ همایش، ۱۲۲ کارگاه روش تحقیق، ۲۷۱ سلسله سخنرانی علمی، شرکت در ۲۵۰ کنفرانس داخلی و ۶۵۴ کنفرانس خارجی و ۹۷ عنوان اختراع ثبت شده از دیگر دستاوردهای این دانشگاه در عرصه‌های علمی است.

برهانی‌فر افزود: واحد کرج با ۹۷ آزمایشگاه، ۲۰ کارگاه، ۲۳۵ رشته تحصیلی از کاردانی تا دکتری، ۲۰۷ کتاب چاپ شده، چهار مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی، ۱۳ دانشکده، یک مرکز آموزش عالی سما و چهار مدرسه از مقاطع دبستان تا دبیرستان، ۱۷ سایت کامپیوتر با بیش از هزار دستگاه رایانه، سه لابراتوار زبان، ۱۰۸ هزار و ۷۲۳ عنوان کتاب، ۲۲۶ هزارو ۷۴۵ جلد کتاب، ۲ هزار و ۱۸۱ عنوان نشریه فارسی و لاتین، دو سالن ورزشی سرپوشیده، دو زمین روباز ورزشی و یک زمین چمن فوتبال، یک سالن اجتماعات ۸۰۰ نفری ، ۶ سالن اجتماعات ۲۰۰ نفری و هشت سالن دفاعیه ۵۰ نفری همچنان به جذب و تربیت بخش عظیمی از نیروی جوان دانشگاهی استان و کشور مشغول بوده و در این راستا تاکنون ۱۱۹ هزار و ۴۰۶ فارغ‌التحصیل به جامعه تقدیم کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با برشمردن ضرورت توسعه پژوهش و ارائه خدمات پژوهشی با سازمان‌های اجرایی و صنایع استان البرز از ده‌ها طرح و ایده دانش‌بنیان اقتصادی در واحد کرج خبر داد و بر آمادگی مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برای اجرایی‌کردن بسیاری از این طرح‌ها تأکید کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که این دانشگاه چه نقشی در پژوهش و صنعت استان البرز برای خود متصور است؛ گفت: واحد کرج با داشتن ظرفیت بسیار بالای علمی و اجرایی در پرکردن ظرفیت پژوهش کاربردی استان البرز نقشی مؤثر دارد و ورود به عرصه تجاری‌سازی علم و پژوهش در قالب فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، فرصت بسیار مهمی در ارتقای علمی و پژوهشی دانشگاه و نیز تبادل اطلاعات و تجربیات علمی و پژوهشی واحد کرج با دانشگاه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های علمی، صنعتی و اجرایی استان و امکان بهره‌گیری عملی و کاربردی بیشتر از محصولات و تولیدات علمی دانشگاهی در استان و در نتیجه کسب درآمد خواهد داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به برخی مشکلات اداری و اجرایی در سیستم دانشگاه آزاد اسلامی به بیان گوشه‌ای از این موانع پرداخت و به آنا گفت: به‌رغم تلاش‌ها و پیگیری‌های واحد کرج، قراردادهای پیشنهادی واحد کرج برای ورود به این عرصه هنوز پس از صرف ماه‌ها زمان، منتظر طی روند اداری و کسب مجوزهای مورد نیاز در سازمان مرکزی این دانشگاه مانده و با توجه به رشد تورم و وضعیت اقتصادی موجود این تأخیرها، بیش از پیش به این طرح‌های اقتصادی لطمه وارد کرده است.

برهانی‌فر کاستن برخی مراحل اداری و افزودن به اختیارات استانی واحدها در امور اقتصادی و پژوهشی و نقش نظارت و راهنمایی سازمان مرکزی را راهکاری مناسب برای خروج از رکود این طرح‌ها دانست.

رئیس واحد کرج با شرح مختصری از چشم‌انداز آتی این واحد دانشگاهی جامع، ابراز امیدواری کرد این واحد دانشگاهی بتواند با نگاه به آینده و الگوهای کارآمد دانشگاه، هدف‌گذاری‌های انجام شده را در تمام زمینه‌ها اعم از برون‌مرزی و بین‌المللی به‌زودی محقق کند و همانطور که در زمینه‌های فرهنگی تحولات چشمگیری را در سال‌های اخیر کسب کرده است‌ در زمینه‌های علمی، اجرایی و اقتصادی نیز در مسیر توسعه و خدمت به جامعه ایران اسلامی حرکت کند.

وی، جذب دانشجویان خارجی، تعامل علمی و آموزشی با دانشگاه‌های کشورهای دیگر در منطقه و جهان، تبادل اطلاعات علمی با سایر دانشگاه‌های معتبر کشور، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و تخصصی، ایجاد رشته‌های متناسب با نیاز روز جامعه و به‌ویژه استان البرز با در نظرگرفتن زیرساخت‌های موجود، ارتقای جایگاه علمی در سطح کشور و بین‌الملل، اجرای طرح‌های اقتصادی مبتنی بر پژوهشی و دانش‌بنیان، مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان در امور دانشگاه و ایجاد محیطی امن، بانشاط و پربازده برای جوانان و آینده‌سازان مدیریت و صنعت جامعه را از مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی این واحد دانشگاهی برشمرد که با برنامه‌ریزی‌های دقیق و صرف ساعت‌ها وقت برای کارشناسی و آنالیز در حال انجام است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006701

وب گردی

وب گردی