دومین نشست هم اندیشی فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی برگزار شد/ باقری: با یک شوت کسی علی دایی نمی شود

 دومین هم اندیشی فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران در پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست هم‌اندیشی فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران در پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم با حضور رئیس کمیته ملی المپیک رضا قراخانلو و سرپرست پژوهشگاه برگزار شد.

شریف نژاد: شکل‌گیری فلسفه ورزش از سال گذشته در پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم

علی شریف نژاد رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم افزود: اجرای طرح های کلان و نیاز های بنیادی در ورزش از برنامه های اصلی ما است. فلسفه ورزش از سال گذشته با ایده قرانخالو در پژوهشگاه تربیت بدنی شکل گرفت.

وی تاکید کرد: از سال گذشته، فلسفه ورزش و زندگی پاک مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و برنامه داریم تا با برگزاری جلسات متعدد به جمع‌بندی نهایی برسیم. ‌‌

شریف نژاد ادامه داد: قصد داریم نشست های تخصصی در پژوهشگاه تربیت بدنی در راستای موضوعات کلان ورزش برگزار کنیم.

قراخانلو: هویت و‌ زیرساخت بنای اصلی فلسفه ورزش است

در ادامه قراخانلو رئیس آکادمی ملی المپیک گفت: در عصر جدید به عبارات عجیبی می رسیم که ربطی به فلسفه ورزش ندارد. هفته گذشته در کنگره ای حضور داشتم که در کشور آرژانتین برگزار شده بود که می گفتند نلسون ماندلا اعلام کرده وضع دنیا خوب نیست ‌و هیچ چیزی مثل ورزش حال دنیا را خوب نمی کند.

وی افزود: این روزها برخی فیلسوفان معنا گرا که در کشور حضور دارند به سمت ورزش کشیده شده اند و این اتفاق خیلی خوبی است که پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم به دنبال فلسفه ورزش هستند.

قراخانلو گفت: فلسفه ورزش از مسائل زیر بنایی، زیر ساختی و هویتی برای رشته ورزش است اما امروزه در این زمینه دچار بحران هستیم و اگر با نگاه تاریخی به ورزش نگاه کنیم مسائل مطرحی وجود دارد و باید گفت اولین المپیاد ۱۲هزار سال پیش برگزار شده است.

جوادی پور: قرار نیست فلسفه ورزش مشکلات‌را حل کن

محمد جوادی پور‌، دبیر نشست فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: در مورد طرح های پژوهشی دیگر چارچوب مشخص است؛ اما فلسفه ورزش حرف های جدیدی دارد و دایره وسعت بیشتری را در برمی گیرد که فلسفه ورزش، مبانی و اهداف ورزش را رو به جلو پیش می برد.

وی افزود: مفاهیم پایه و اساسی باید در مفهوم فلسفه در ورزش لحاظ شود تا بتوان در آینده از آن به درستی استفاده کرد.

جوادی پور اظهار کرد: در خصوص مسائل فقهی در ورزش به خصوص در ورزش بانوان، بحث اقتصاد در ورزش از جمله موضوعاتی است که باید با مشارکت یکدیگر به نتیجه برسیم.

دبیر نشست فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران گفت: فلسفه ورزش قرار نیست مسائل و مشکلاتی را حل کند بلکه به مبانی اصول ورزشی می‌پردازد. مباحثی که در مسئله ورزش قهرمانی، همگانی و ورزش حرفه‌ای مطرح می‌شود در فلسفه ورزش جمهوری اسلامی ایران با یکدیگر متفاوت است.

باقری: با یک شوت کسی علی دایی نمی شود

خسرو باقری مجری طرح پژوهشی فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران نیز در حاشیه نشست هم‌اندیشی فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران گفت: فلسفه ورزش به چندین مساله مربوط می شود. جایگاه این بحث کجا است و موضوع و روابطش راجع به چه چیزی است که باید با برگزاری نشست های تخصصی به این جواب ها برسیم.

وی افزود: فلسفه مادر علوم بوده است و همیشه این تعریف نبوده؛ اما در گذشته تعریف فلسفه این چنین بوده است. فلسفه در مورد علوم و‌ فنون مختلفی قرار می گیرد. ناگفته نماند در قرن ۲۰ فیلسوفان تحلیلی نقش دیگری ایفا کردند و فلسفه از مادر علوم به عنوان پرستار نامش تغییر کرد.

باقری ادامه داد: فلسفه بکی از موضوعات مورد علاقه اش ژرفا نگری بوده است. فلسفه هم به دنبال ماهیت موضوع می رود؛ یعنی گوهر هر چیز را جست‌و‌جو‌ می کند و اگر به سراغ ورزش بیایید ماهیت ورزش را هم در رشته های مختلف پیدا می کند.

مجری طرح پژوهشی فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اصول اساسی نقش مهمی در فلسفه دارد و در فلسفه ورزش باید از اصول اساسی استفاده کنیم تا در راهمان به مشکل برنخوریم.

وی عنوان کرد: باید همگرایی در فلسفه ورزش و ورزش و اسناد بالا دستی ایجاد کنیم. چون این دو عنصر مکمل یکدیگر هستند.

باقری اذعان کرد: اگر قرار بود همه با یک شوت گل بزنند که علی دایی بودند. باید یک ورزشکار مهارت بالایی داشته باشد و تمام بعد ها را در نظر بگیرد. ورزش یک عمل است و‌نباید به چشم تخلیه انرژی به آن نگاه کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای تکمیل ورزش باید بعد نگرش و بعد ماهیت را در نظر گرفت. ورزش بدون شک با لذت ارتباط دارد. این لذت به دو بهش ساده و پیچیده تقسیم می شود و محوریت های جداگانه ای دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006708

وب گردی

وب گردی