نیروی پاکی که مهجور مانده

تحقیق جدید دانشگاه «کارنگی ملون» نشان می دهد که هر قدر احساسات منفی و ترس در خصوص انرژی هسته ای بیشتر باشد، این امر بر روی گسترش این انرژی تاثیرات مستقیم بیشتری خواهد گذاشت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در تلاش های مداوم برای کاهش تولید انرژی در ایالات متحده، یک منبع انرژی جنجالی جدی اغلب جلب توجه می کند. نیروگاه های هسته ای از دهه 1950 تاکنون بخشی از پروژۀ انرژی آمریکا بوده و هر پنج کیلووات ساعت برق تولید شده در این کشور از طریق این نیروگاه ها تولید می شود.

با این حال، به دلایل مختلف، از جمله ارتباط بین تابش های رادیواکتیو و سرطان، عموم مردم مدتهاست که در مورد این نیرو نگرانی های خاص خود را دارند.

«پارت ویشناو»، استاد معاونت تحقیقات و مهندسی معاونت مهندسی و امور عمومی دانشگاه «کارنگی ملون» و «احمد عبدالله»، استادیار دانشکده سیاست و استراتژی جهانی در دانشگاه «کالیفرنیا»، سن دیه گو گفت: این ترس، ممکن است موجب شود تا مردم از این منبع انرژی عاری از ناخالصی های کربن، در ترکیب تولید برق کشور کمتر بهره ببرند.

محققان برای تعیین میزان ترس مردم از انرژی هسته ای و این که این ترس چه تاثیری می تواند بر روی تصمیم گیری آنها داشته باشد در یک کار تحقیقاتی از بیش از 1200 پاسخ دهنده آمریکایی خواستند که با هدف کاهش انتشار گاز خطرناک CO2، برای تولید انرژی خانه ها و کسب و کار خود از نیروی انرژی هسته ای استفاده کنند.

محققان پاسخ دهندگان را به دو گروه تقسیم کردند: به نیمی از آنها منابع قدرت و انرژی را از طریق برچسب هایی مانند (خورشیدی، گاز طبیعی، هسته ای و غیره) نشان می دادند تا از بین آنها انتخاب کنند، در حالی که به نیمه دیگر نشان می دادند که حوادث و اتفاقات ناشی از چگونه فناوری و تکنولوژی می تواند به محیط زیست آسیب برساند.

در عین حال محققان به تمامی پاسخ دهندگان اطلاعاتی را در خصوص تعداد مرگ و میرهایی که در طول تاریخ، در بدترین تصادفات مربوط به تکنولوژی برای بشریت اتفاق افتاده است، نشان می دادند. این امر از آن جهت اهمیت داشت که حوادث مربوط به انرژی هسته ای بسیار نادر هستند اما اگر رخ دهند، می توانند پیامدهای ناگوار بیشماری داشته باشند.

این تیم تحقیقاتی در نتیجه گیری مطالعه خود می نویسد: «به رغم دهه ها کار تحلیلی متمرکز که بر روی نگرش های عمومی در مورد انرژی هسته ای انجام شده است، همچنان تفاوت در فهم بین خطرات آماری تکنولوژی و نگرانی هایی که موجب برانگیختن آنها می شود، برای مردم باقی مانده است.»

کارشناسان اغلب بر روی سطوح ریسک آماری تأکید می کنند؛ (به عنوان مثال، آنها از این ادعا مبنی بر این که انتشار رادیواکتیو منتشر شده از حادثه هسته ای فوکوشیما هیچ کس را نابود نکرده است، برای خبر رسانی به مردم استفاده کردند) با این امید که آگاهی عمومی بهتر، بتواند حمایت سیاسی بیشتری از این تکنولوژی را به همراه آورد."

با این حال، نتایج تحقیقات نشان می دهد که تلاش های مهندسی شده برای ساختن فناوری ایمن تر و انتقال این پیشرفت به عموم مردم، در حالی که قابل تحسین است اما مردم را متقاعد نخواهد کرد تا به انتخاب خود استفاده بیشتر از انرژی هسته ای را به استفاده از سایر انرژی ها ترجیح دهند.

در تحقیق انجام شده پاسخ دهندگانی که تنها اسامی منابع انرژی را دیده بودند، انرژی هسته ای را کمتر از کسانی که فقط خطرات آن را دیدند، انتخاب کردند. این در حالی اتفاق افتاد که هر دو گروه در واقع اطلاعات آماری مشابهی داشتند. این امر نشان می دهد که اضطراب پاسخ دهنده ها در خصوص انرژی هسته ای موجب شد تا در مورد مصرف آن احتیاط بسیار بیشتری به خرج بدهند.

نتایج نشان داد که عوامل نگران کننده در مورد انرژی هسته ای پاسخ دهندگان را مجبور کرد تا نسبت به انتخاب تولید انرژی از طریق نیروی هسته ای 40 درصد کمتر اقبال نشان دهند در حالی که اگر در سال 2050 این تهدیدها حذف می شدند انتخاب آنها به نسبت درصد بیشتری را نشان می داد.

در حالی که محققان خاطر نشان می کنند که این مطالعه تنها بر قدرت هسته ای متمرکز بوده است، با این حال آنها از روش هایی برای بررسی علل ریشه ای این ترس در افکار عمومی استفاده کردند تا بتوانند به طور گسترده ای تشخیص دهند که از چه روش هایی می توان مردم را از خطرات استفاده بی رویه از سایر تکنولوژی های مهم کربن زدایی مانند جذب و تسهیل کربن آشنا کنند.

با آمارهای به دست آمده محققان امیدوارند که اگر بتوانند ترس مربوط به انرژی هسته ای را کاهش داده یا حذف کنند، موفق شوند تا آمریکایی ها را متمایل به پذیرش و استفاده از این انرژی پاک در مصارف عادی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006740

وب گردی

وب گردی