حسنی‌آهنگر: تحول علمی و تعالی معنوی دانشگاه، لازمه تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: تحول علمی و تعالی معنوی دانشگاه به‌عنوان مبدأ همه تحولات و نهاد پیشران در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدرضا حسنی‌آهنگر استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) در دیدار روز گذشته استادان و اعضای هئیت علمی دانشگاه‌‌‌ها با رهبر معظم انقلاب گفت: دانشگاه‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی، استقرار و تداوم چهل‌ساله نظام اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی و جهاد علم و فناوری نقش مهمی داشته‌اند. همچنین در تبدیل جمهوری اسلامی ایران به قدرت برتر منطقه‌ای و قرار گرفتن در میان ۱۰ کشور قدرتمند جهان بر اساس ارزیابی اندیشکده‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا نموده است. این روند روبه‌رشد سبب تغییر هندسه قدرت در جهان شده و ادامه خواهد داشت. این امر، نقطه اصلی تقابل نظام سلطه با ایران نوظهور اسلامی در عرصه تغییر فضای تمدنی جهان است.

وی خاطرنشان کرد: بااین‌حال، دانشگاه‌ها با سطح انتظاری که حضرت امام (ره)، حضرت‌عالی، شهدا و مردم تعریف نموده‌اند تا تمدن نوین اسلامی در جهان حاکم شود، فاصله زیادی دارند. با بررسی‌های انجام‌شده، حضرت‌عالی در سال‌های اخیر شفاف تذکر داده‌اید که برپایی این‌چنین مجالسی، صرف موعظه و منبر نبوده و تدابیر بیان‌شده برای مسئولان کشور لازم‌الاطاعه و لازم‌الاجرا است. جالب‌تر اینکه چهار مورد از شش بار این تذکر، در جمع دانشگاهیان مطرح گردیده است.

دانشیار مهندسی کامپیوتر و استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) تصریح کرد: تاریخ نشان داده هرگونه غفلت و بی‌توجهی نسبت به تدابیر ولی امر مسلمین، در کوتاه‌مدت، عقب‌ماندگی از قطار پیشرفت اسلامی-ایرانی و در بلندمدت، قضاوت تلخ آیندگان را به همراه داشته و در آخرت نیز عقوبت آن بسی بزرگ‌تر خواهد بود.

حسنی‌آهنگر در رابطه با گزارش نتایج عملیاتی نمودن، دو مطالبه رهبری در عرصه علم و فناوری به ایشان گفت: در روز علم سال ۱۳۹۴ حضرت‌عالی در جمع مسئولان و رؤسای دانشگاه‌ها فرمودید: دانشگاه چه نقشی می‌تواند در ایجاد تمدن نوین اسلامی ایفا کند و چه‌کار باید بکند؟ این در حد یک جلسه سخنرانی نیست بلکه یک کار مفصل تحقیقاتی می‌خواهد. همچنین این مطالبه در بیانیه گام دوم نیز با ترسیم آرمان بلند انقلاب اسلامی به‌صورت عمومی‌تر مطرح شد. نقش نهاد علم به‌خصوص دانشگاه به‌عنوان پیشران قطار پیشرفت انقلاب اسلامی با سرمایه انسانی حدود ۸۰ هزار عضو هیئت‌علمی و ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دانشجو، ۱۰ میلیون دانش‌آموخته و عقبه ۱۳ و نیم میلیون نفر دانش‌آموز، بسیار مهم و حیاتی است؛ چراکه کشور در یک پیچ تاریخی قرار دارد که با دو گونه حرکت دانشگاه، دو مسیر متباین و متعارض به‌وجود خواهد آمد و نقش اول دانشگاه در این میان نقش سوزن‌بانی است که این دو مسیر ریلی را به‌کلی از هم جدا می‌کند و باید جهت‌دهنده قطار پیشرفت کشور به سمت ریل انقلاب و تمدن اسلامی باشد.

وی تأکید کرد: ریل انقلاب، هنوز در مرحله دولت اسلامی تکمیل نشده است و نیازمند ارائه منشورها و تولید الگوها، مکتب‌ها و نظامات قدرتمند، مستحکم، غنی و جهان‌شمول در عرصه‌های یکپارچه اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، هنری، فنی و علمی است؛ لذا نقش‌های مهم بعدی دانشگاه، انجام مأموریت‌های زیر است: انسان‌سازی در تراز انقلاب و امام (ره)؛ مرزشکنی علمی با تولید دانش و فناوری بومی؛ کمک به طراحی نظام و نظام‌سازی.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) بیان کرد: برای ایفای نقش‌های پیش‌گفته، تحول علمی و تعالی معنوی دانشگاه به‌عنوان مبدأ همه تحولات و نهاد پیشران در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. نتیجه این تحول، ارائه الگوی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی یا دانشگاه حکمت‌بنیان با شعار تزکیه، جهاد علمی و دانشگاه تمدن‌ساز است. ما نیامده‌ایم تمدن دیگران را تقلید کنیم؛ نیامده‌ایم تاریخ را تکرار کنیم؛ ما می‌خواهیم با حرکتی جهادی یک تاریخ جدید بسازیم؛ یک جهان جدید؛ این، خیلی متفاوت است. این، نقشه راه عملیاتی دانشگاه برای تحقق مطالبات بیانیه گام دوم انقلاب است. ما از استقلال علمی و فنی سخن نمی‌گوییم چون علم و فناوری را میراث بشری می‌دانیم و به دنبال خلق معانی متعالی از این میراث هستیم. اقتدار علمی و فنی با این رویکرد، مبدأ استقلال منظومه فرهنگ، سیاست و اقتصاد است. پیامد این الگو کسب مرجعیت علمی، اقتدار ملی و قدرت بین‌المللی برای انتشار مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و درنهایت سعادت جامعه بشری است. دانشگاه باید رسالت خود را در این پهنه ببیند.

حسنی افزود: مطالعه موردی این کار با عنوان «طرح راهبردی تحول علمی و تعالی معنوی دانشگاه مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی» با تشکیل ۲۴ کارگروه با حضور فعال بیش از ۱۵۰ جوانان مؤمن انقلابی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) طراحی و تدوین شده است. این طرح با استفاده از نظرات بیش از ۲۰۰ نفر ازجمله مراجع عظام تقلید، صاحب‌نظران خبره دانشگاهی و حوزوی و همچنین مسئولان و فرماندهان کشوری و لشکری مورد ارزیابی و غنی‌سازی قرار گرفته است. مهم‌ترین دستاورد این حرکت، دستیابی به الگوی انقلابی و بومی برای مدیریت دانشگاهی و دانش و خارج شدن از قالب‌های ترسیم‌شده نظام سلطه برای مدیریت دانش جهانی بود؛ این طرح در مراجع ذی‌ربط به‌ویژه هیئت‌امنای دانشگاه تصویب شده است که تقدیم حضور مبارک می‌گردد.

وی بیان کرد: اجرا و پیاده‌سازی طرح با انجام اقدامات همچون سازمان‌دهی دانشگاه به‌ مثابه قرارگاه جهاد علمی؛ جذب هیئت‌علمی و پژوهشگر جوان مؤمن انقلابی و انتصاب مدیران اجرایی- علمی از میان آن‌ها و بهره‌گیری از اساتید باتجربه و صاحبان کرسی‌های تخصصی و طراحی و ایجاد سازوکار اجرایی مشترک بین دانشگاه و رده‌های کاربر انجام شده است. این اقدام‌ها منجر به کسب نتایج و دستاوردهای درخور توجهی شده است که برخی از آن‌ها در دهه فجر انقلاب اسلامی به سال ۱۳۹۶ در معرض بازدید و استقبال حدود ۱۲۰۰ نفر ازجمله نمایندگان محترم مجلس خبرگان رهبری، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مقامات وزارت، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مسئولان و فرماندهان کشوری و لشکری، مسئولان و استادان حوزه و دانشگاه و همچنین صاحب‌نظران حوزه‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی علم و فناوری قرار گرفته است. به‌طور مثال وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری پس از بازدید اعلام کردند که دانشگاه جامع امام حسین (ع) از حیث داشتن برنامه راهبردی می‌تواند الگوی سایر دانشگاه‌ها قرار گیرد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) خطاب به رهبر معظم انقلاب گفت: در سال ۸۵ و سال‌های ۸۶، ۹۴ و ۹۷، حضرت‌عالی در جمع مسئولان و رؤسای دانشگاه‌ها این مطالبه را داشتید: «محقق و پژوهشگر ما نباید برای کسب رتبه علمی به‌دنبال این باشد که مقاله‌ای را تهیه و تولید کند که برای کشور هیچ فایده‌ای ندارد و هیچ خلئی از خلأهای پژوهشی کشور را پر نمی‌کند. ... این کار را می‌کند صرفاً برای اینکه رتبه علمی به دست آورد. این نظام باید به‌هم بخورد» در الگوی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، ۱۴ مؤلفه اصلی ازجمله مؤلفه‌های جهت‌دهنده، استاد، متن و محتوا، فضا و محیط، نظام تربیت و آموزش، دانشجو؛ استخراج شده است. دراین‌بین، مؤلفه استاد، نقطه ثقل تحول در دانشگاه است. این مؤلفه دارای شش زیرنظام است که در بین آن‌ها «زیرنظام ترفیع و ارتقا» به‌عنوان نقطه اهرمی تحول و جهت‌دهنده حرکت استاد در ریل انقلاب اسلامی است.

حسنی در رابطه با نقش آیین‌نامه ترفیع و ارتقا در تحول دانشگاه و نظام اعضای هیئت‌علمی گفت: در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، توجه ویژه‌ای به تدوین و اصلاح مکرر آیین‌نامه ارتقا (شش مرتبه) با زحمات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است. مسیری که در عمل از تدابیر مدنظر حضرت‌عالی مبنی بر ضرورت نهضت تولید علم پشتیبانی نمود و توانست بالاترین رشد و شتاب تولید علم در منطقه و جهان را به ارمغان آورد که به اعتراف مؤسسات معتبر بین‌المللی جایگاه اول منطقه و شانزدهم جهان را به خود اختصاص دهد. این نظام علی‌رغم داشتن این نقطه قوت، دارای ضعف‌های اساسی ازجمله مقاله‌محوری بدون توجه به نظام مسائل، نیازها و مسائل اصلی کشور و انقلاب بوده که اصلاح آسیب‌های نظام موجود و تغییر آن، مطالبه جدی حضرت‌عالی در نشست‌های چندساله اخیر با اساتید بوده است.

وی افزود: برخی از نقاط ضعف در آیین‌نامه فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را می‌توان به شرح زیر نام برد: اولاً ارتباط نظام‌مندی بین چهار ماده آیین‌نامه ارتقا یعنی ماده ۱ فرهنگی، ماده ۲ آموزشی، ماده ۳ پژوهشی و ماده ۴ علمی- اجرایی، برقرار نبوده و یک منظومه جهت‌دهنده پیشران در حرکت علمی کشور به سمت آرمان‌های انقلاب اسلامی ایجاد نمی‌کند (سه ماده ۱، ۲ و ۴ آیین‌نامه تقریباً نقش خنثی دارند) و ثانیاً قله این نظام، مقاله در نظر گرفته شده است، اما مشخص نیست این مقالات در پاسخ به کدام مسائل و نیازهای کشور و انقلاب است و چه منظومه‌ای را کامل می‌کند؟ این آیین‌نامه نیازمند تحول اساسی با جابه‌جایی نقطه تمرکز الزامی (وتویی) آن از مقاله‌محوری (با اولویت مقاله ISI) به مسئله‌محوری براساس نظام مسائل ملی، منطقه‌ای، بین‌المللی و به‌عنوان پشتیبان از نیازهای محور مقاومت است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) بیان کرد: دانشگاه جامع امام حسین (ع) نسبت به طراحی و پیشنهاد نظام ترفیع و ارتقای اعضای هیئت‌علمی اقدام کرده است. در منطق پیشنهادی با بررسی دغدغه‌های حضرت‌عالی از استادان در چهار ماده نظام ترفیع و ارتقا با رویکرد تربیت اسلامی، به شرح زیر مشخص شده است: در آیین‌نامه پیشنهادی که با ساعت‌ها مطالعه، بحث و بررسی کارشناسی، تدوین و در هیئت ممیزه منصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور نمایندگان محترم آن وزارتخانه، تائید و تصویب شده و در سیر مراحل تصویب نهایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد. مشروح نظام ترفیع و ارتقای طراحی‌شده، تقدیم حضور مبارک می‌گردد. ان‌شاءالله این آیین‌نامه، الگوی مناسبی برای جامعه دانشگاهی کشور بوده تا اساتید آن پرانگیزه‌تر، از انقلاب خود حراست کرده و با نقش کارآمدتر و اثربخش‌تر در جهاد علمی، آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنافداه است، نزدیک نمایند.

حسنی با ذکر پیشنهاد‌هایی افزود: دانشگاه جامع امام حسین (ع) آمادگی دارد در صورت صلاحدید حضرت‌عالی در جلسه‌ای جداگانه یا تشریف‌فرمایی، به ارائه مفصل‌تر طرح تحول علمی و تعالی معنوی و نمایش دستاوردهای آن بپردازد تا به فضل الهی و شنیدن رهنمودهای لازم در مراحل طی این مسیر که پیمودن آن صبر سخت حسینی (ع) می‌خواهد، موجی از امیدآفرینی در دل جوانان مؤمن انقلابی برای حرکت پرشتاب‌تر در این عرصه و سایر عرصه‌ها حاصل آید، والامر الیکم.

وی تصریح کرد: تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نیازمند سازمان‌دهی و آرایش جدیدی در چهار رکن سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، بهره‌برداری و اجرا در نهادهای علمی و فرهنگی کشور از شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان «ستاد قرارگاه»، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و مدیریت حوزه‌های علمیه تا وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش‌وپرورش و سایر نهادها و سازمان‌ها به‌عنوان بهره‌برداران و کاربران دانشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به‌عنوان قلب تپنده تمدن نوین اسلامی به‌صورت قرارگاهی است تا: اولاً طراحی و تدوین نظام و سامانه یکپارچه تشخیص نیازها و مسائل حال و آینده کشور و انقلاب؛ ثانیاً شکل‌دهی شبکه نخبگانی پاسخ‌دهی سریع، کارا و اثربخش به مسائل و نیازها و ثالثاً مقابله با جنگ پیچیده هوشمند ترکیبی قرارگاه نظام سلطه و شکست و افول و سقوط تمدن غرب و به زوال کشیدن شبکه فاسد صهیونیستی، محقق شود وگرنه این بیانیه، همانند سایر اسناد راهبردی، نوشته روی کاغذ خواهد ماند.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: سازمان‌دهی چنین قرارگاهی به‌صورت مطالعه موردی و با الگوی پیاده‌سازی (آزمونه) در دانشگاه جامع امام حسین (ع) انجام گرفته است که قابلیت ارائه در جمع‌های کارشناسی، تخصصی و مدیریتی را داراست تا ان‌شاءالله همگان زیر پرچم ولایت در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی برای زمینه‌سازی ظهور حضرت ولی‌عصر (ره)، جزء سربازان عصر ظهور قرار گرفته و عاقبت‌به‌خیر شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006797

وب گردی

وب گردی