حمیدیه: قله‌های علم و فناوری را با خودباوری و تلاش جوانان فتح می‌کنیم

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با خودباوری و تلاش بیشتر نسل جوان کشورمان می‌توانیم به‌زودی قله‌های بلندتری از علم و فناوری را فتح کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، امیرعلی حمیدیه استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در دیدار روز گذشته استادان و اعضای هئیت علمی دانشگاه‌‌‌ها با رهبر معظم انقلاب گفت: محور اول صحبتم، ضرورت توسعه فرهنگ و زیست بوم علم و فناوری در تمامی سطح کشور به‌عنوان زیرساخت حرکت مؤثر اجتماعی و اقتصادی در گام دوم انقلاب است. راه برون‌رفت از فشارهای بین‌المللی و نیل به خودکفایی دستیابی به فناوری‌های راهبردی و گسترش زیست‌بوم‌های علم و فناوری است. روند شکل‌گیری دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در دنیا سرعت گرفته و لازم است رویکرد آموزش و پژوهش با فناوری و کارآفرینی ممزوج شده و تربیت نسل آینده با این رویکرد در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گیرد. این روند در کشور ما باید شتاب بیشتری گیرد و به‌عنوان اولویت اصلی موردتوجه قرار گیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: تأسیس و گسترش شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد در پیرامون دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید نهادینه شود تا فضای کارآفرینی، شورونشاط علمی و امید به آینده بخصوص در بین نسل جوان افزایش یابد. تقویت و گسترش مجاری توسعه صادرات محصولات بومی با فناوری بالا به‌منظور ایجاد کشش بازار، رونق تولید و افزایش فعالیت صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌بایست موردتوجه ویژه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: محور دوم صحبتم، ضرورت تمرکز بر علوم و فناوری‌هایی که دارای مزیت نسبی در کشور هستند و مرز دانشی محسوب می‌گردند، است. بدون شک حوزه‌های نوینی چون سلول‌های بنیادی و نانو از دسته علومی هستند که دارای مزیت نسبی در کشور می‌باشند. ترکیب این فناوری‌ها با یکدیگر نیز بسیار حائز اهمیت است چراکه آینده فناوری‌ها تک‌به‌تک نیست و تلفیق فناوری‌ها که به آن فناوری‌های همگرا اطلاق می‌شود موجبات پیشرفت فوق‌العاده کشور را فراهم می‌آورد.

حمیدیه بیان کرد: حرکت پرشتاب محققان جوان در مرزهای دانش حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی موردتوجه مجامع داخلی و بین‌المللی بوده است. به همین منظور لازم است: اولاً حفاظت از سنگرهای علمی فتح‌شده با افتخار و تعصب، ثانیاً نه‌تنها سرعت تولید این علم راهبردی در کشور ضروری است بلکه نیاز به شتاب بیشتری دارد، ثالثاً بهره‌مندی و استفاده از دستاوردهای محققان جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در راستای گسترش شور اجتماعی و اقتصادی و عبور از تحریم‌ها؛ کسب رتبه‌های ارزشمند در سطح منطقه و جهان در زمینه دانش راهبردی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی باوجود محدودیت‌ها نشانه خودباوری دانشمندان کشورمان می‌باشد، به‌طوری‌که هم‌اکنون رتبه اول در منطقه و بین کشورهای اسلامی را کسب نموده‌ایم. با خودباوری و تلاش بیشتر نسل جوان کشورمان می‌توانیم به‌زودی قله‌های بلندتری از علم و فناوری را فتح کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: حمایت مستمر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی ۵ سال اخیر که منجر به تشکیل بیش از ۸۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات و محصولات سلولی و پزشکی بازساختی شده است و می‌تواند با همکاری سایر نهادها، ارگان‌ها و سرمایه‌گذاران بیش‌ازپیش تقویت شود و باعث رونق تولید محصولات نوین پزشکی در کشور گردد.

وی افزود: حمایت از مطرح‌شدن مراکز مهمی چون رویان در سطح بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر در سطح کشور طراحی و راه‌اندازی مرحله‌به‌مرحله چندین مرکز جامع شتاب‌دهنده سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سرتاسر ایران به‌منظور تثبیت جریان پرسرعت تولید و تجاری‌سازی دانش ذی‌ربط هرچند فرایند استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها سال‌هاست در کشور آغاز شده است بااین‌وجود گسترش نهضت کاربردی سازی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در رشته‌های مختلف پزشکی جهت رفع آلام بیماران صعب‌العلاج کشور بسیار ضروری است.

حمیدیه خاطرنشان کرد: محور سوم صحبت‌هایم درباره ضرورت همدلی و همراهی و انضباط و تمرکز در حمایت‌های سطح ملی از محققین جوان و شرکت‌های نوپا به‌دوراز تنگ‌نظری‌ها و سلایق شخصی و گروهی، فرارسیدن زمان سرعت بخشی در تبدیل دانش تولیدشده به محصول، تجاری‌سازی محصولات و کاربردی سازی، مدیریت جهادی و جلوگیری از کارشکنی‌های افراد تنگ‌نظر، ناآگاه با ظاهری قانون‌مدار و علمی و ضرورت بهره‌مندی از شوق و شور و اخلاص و اراده و اهتمام جوانان دلسوز در مدیریت‌های کلیدی ستادی و حوزه‌های علم و فناوری بود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بخش دیگری از سخنان این بود که هدایت مشفقانه و حمایت از نخبگان جوان و نخبگان ایرانی جذب‌شده به‌منظور نقش‌آفرینی در حوزه‌های علم و فناوری، ارتقا، بهبود و تسهیل فرایندهای وقت‌گیر و پیچیده در حوزه‌های اداری و مالی به‌ منظور هموار نمودن مسیر اجرای سیاست دوراندیشانه «رونق تولید»، حضور عملی انواع صندوق‌های پر قفل و بند در عرصه حمایت از رونق تولید است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006812

وب گردی

وب گردی