80 درصد رشته‌های دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای براساس نیاز جامعه ساماندهی می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی فنی‌وحرفه‌ای گفت: حدود 80 درصد برنامه‌های رشته‌های مختلف این دانشگاه براساس نیازهای بازار و جامعه در نظر گرفته شده است.

سپیده بارانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تفاوت دوره کاردانی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: همان‌طور که می‌دانید دوره کاردانی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با یکدیگر تفاوت دارد، کاردانی پیوسته در ادامه محتوای دروسی که دانش‌آموزان در هنرستان فنی‌و‌حرفه‌ای فرا می‌گیرند، نوشته شده است؛ اما در دوره‌های کاردانی ناپیوسته دانشگاه فنی و حرفه‌ای، محتوای دروس از صفر نوشته می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در نظر گرفته می‌شود دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود هیچ تصوری از مبحث جوشکاری ندارد و محتوا دروس از صفر به مباحث مربوط به جوشکاری می‌پردازد. این درحالی است که در دوره کاردانی پیوسته بررسی می‌شود دانش‌آموز تا چه اندازه‌ای در دوره هنرستان مباحث مرتبط با جوشکاری را فرا‌گرفته است و در دانشگاه ادامه مباحث درسی بر اساس ادامه مباحث درسی هنرستان در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی فنی‌وحرفه‌ای گفت: بیشتر دانشجویان در دوره‌های کاردانی پیوسته شرکت می‌کنند، به عبارت دیگر می‌توان گفت حدود 80 درصد دانشحویان از رشته‌های کاردانی پیوسته استقبال بیشتری می‌کنند؛ زیرا گسترش کاردانی پیوسته بیشتر است.

وی با اشاره به جایگاه پژوهش در جذب دانشجو براساس نیاز جامعه اظهار کرد: تمامی امور باید از راه پژوهش انجام شود. می‌توان ادعا کرد که پژوهش‌های لازم در برنامه‌ریزی‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای صورت گرفته است زیرا این برنامه‌ها در راستای برنامه‌های آموزش‌و‌پرورش پیش می‌رود؛ زیرا برنامه‌های این وزارتخانه براساس نیازهای بازار و صنعت در نظر گرفته‌ شده است. دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از پژوهش‌های وزارت آموزش‌وپرورش در راستای برنامه‌ریزی‌های مقطع کاردانی استفاده می‌کند.

بارانی بیان کرد: در حال حاضر ما مشغول برنامه‌ریزی‌های لازم برای دروس رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی هستیم اما باید پژوهش‌های لازم صورت گیرد تا بدانیم که بازار به چند فارغ‌التحصیل از این رشته احتیاج دارد. رشته‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای باید براساس نیازهای جامعه در نظر گرفته شود، آموزش‌وپرورش بخشی از پژوهش‌های لازم در راستای نیازهای بازار را انجام می‌دهد و بخشی از آن نیز برعهده ماست.

وی تاکید کرد: کارشناسان وزارت آموزش‌و‌پرورش عضو کمیته‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای هستند و از پژوهش‌های وزارت آموزش‌وپرورش نیز استفاده می‌کنند. در برنامه‌های جدید دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای که در دست نوشتن است، حدود 80 درصد برنامه‌های رشته‌های مختلف این دانشگاه براساس نیازهای بازار و جامعه در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006817

وب گردی

وب گردی