مراکز آپا را بیشتر بشناسید

طرح آپا به منظور ارتقای دانش فنی کشور و توسعه دانش مدیریت حوادث امنیتی در مراکز دانشگاهی کشور راه‌اندازی شده است تا با جلوگیری از فرار مغزها سبب اشتغال‌زایی و فعالیت های اثربخش ملی در کشور شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کلمه آپا، کوتاه شده «آگاهی‌رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای» است که نامی بومی معادل CERT یا CSIRT است.

می‌توان گفت؛ طرح آپا به منظور ارتقای دانش فنی کشور و توسعه دانش مدیریت حوادث امنیتی از سال 1384 در پژوهشکده امنیت ارتباطات وفناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران شروع و بهره برداری آن اواخر سال 1386 آغاز شده است.

ماموریت آپا بیشتر جنبه پژوهشی-تخصصی در حوزه مدیریت پاسخ به حوادث را مد نظر قرار داده و با ایجاد چندین مرکز آپای تخصصی در دانشگاهای کشور هم به مسئله فرهنگ سازی ، ترویج و تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه پاسخ به حوادث توجه دارد و هم انتقال دانش و فناوری این حوزه را در داخل کشور و برای شروع این جریان هدف خود قرار داده است. سازمان‌ها و مراکز کشور می توانند با الگو‌برداری از روشهای این طرح، تیم های آپای مخصوص خود را راه‌اندازی کنند.

مخاطب آپا حوزه عمومی است و مراکز خاصی مد‌نظر نیستند. از کاربران خانگی گرفته تا انواع سازمانهای دولتی و خصوصی میتوانند از نتایج فعالیت‌ها، مشاورهها، هشدارها، اخبار و توصیه‌های این گونه مراکز استفاده کنند.

طبق گفته سیدهادی سجادی معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران هم‌اکنون ۳۶ مرکز آپا در سطح کشور فعال است که اکثر آن‌ها در دانشگاه های مادر استان‌ها فعالیت می‌کنند. ارائه مشاوره به اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاه های استانی و ارتباط با دستگاه های ملی به منظور ارائه سرویس های ملی و غیره، جزو ماموریت ها و اهداف مهم این مراکز است.

تجهیز و راه اندازی 8 مرکز تخصصی قطبی در 8 دانشگاه کشور و نیز گروه هماهنگی مرکزی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهره‌گیری توان مناسبی از نیروی انسانی متخصص، معرفی مناسبی از طرح در کشور و مرجع شدن آن برای طرح ها، ایجاد یک مرجع و پایگاه بزرگ و منحصر به فرد از آگاهی‌ها، توصیه ها، راهنمایی ها و مطالب آموزشی و علمی در زمینه آسیب پذیری ها و حوادث رایانه ای، کشف چندین آسیب‌پذیری برای اولین بار در دنیا و معرفی آنها به نام جمهوری اسلامی ایران، مشارکت موثر در مجامع بین الملل(First,OIC-CERT) و عضویت کامل (Full Member) در OIC-Cert و عضو کمیته راهبری آن از جمله دستاوردهای آپا تاکنون است.

می‌توان گفت آپا تنها مرکزی در دانشگاه‌هاست که در آن افراد با انگیزه کار می کنند، فرار مغزها رخ نمی دهد بلکه سبب ایجاد اشتغال‌زایی و فعالیت های اثربخش ملی می‌شود. مراکز آپا مراکزی هستند که علاوه بر تربیت نیروی انسانی، در خلق ایده و تولید سامانه نیز پیشگام هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006846

وب گردی

وب گردی