شرایط اتصال کسب و کارهای اینترنتی به سامانه احراز هویت کاربران

معاون وزیر ارتباطات از امکان اتصال و دسترسی برخی کسب وکارهای اینترنتی به سامانه احراز هویت کاربران (شاهکار) درجهت جلوگیری از کلاهبرداری ها و جعل هویت در فضای مجازی خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امیر ناظمی ، با بیان اینکه امکان اتصال و دسترسی به سامانه احراز هویت کاربران اینترنت تنها برای کسب و کارهای خرید و فروش آنلاین، فین تک ها و کسب و کارها و اپلیکیشن‌های مالی فراهم است، اظهار داشت: تنها کسب و کارها و استارت‌آپهایی که درخواست منطقی و ضروری داشته باشند مجاز به اتصال به سامانه «شاهکار» خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه برخی کسب و کارهای اینترنتی و اپلیکیشن‌ها برای شناسایی کاربرانشان نیاز دارند که از هویت کاربرانشان آگاه شوند، افزود: براین اساس ما امکان دسترسی به سامانه احراز هویت را برای این کسب و کارها فراهم کرده‌ایم تا از این طریق بتوان جلوی برخی کلاهبرداری‌ها و یا جعل هویت و نشانی را در فضای مجازی گرفت.

ناظمی با بیان اینکه سامانه «شاهکار» سامانه احراز هویت کاربران در فضای مجازی است که یک سرویس حاکمیتی است که اطلاعات خدمات دولت را جابه جا می‌کند، ادامه داد: امکان دسترسی به سامانه «شاهکار»، به این معنی نیست که بخواهیم کاربران را برای استفاده از هر سرویسی در فضای مجازی، احراز هویت کنیم. چرا که معتقدیم این موضوع سبب محدودیت فعالیت کاربران می‌شود و ما به آن اعتقادی نداریم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه طبق درخواست برخی کسب و کارهای آنلاین، امکان دسترسی به سامانه شاهکار را پس از بررسی دلایل منطقی کسب و کار مورد نظر، فراهم کرده‌ایم، گفت: قصد نداریم برای تمامی کسب و کارها اجازه شناسایی کاربران را از طریق این سامانه فراهم کنیم. چرا که ممکن است که هر اپلیکیشنی برای شناسایی کاربر اصلی و غیر اصلی خود بخواهد آن را احراز هویت کند که این موضوع محدودیت برای جامعه کاربری ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: از آنجایی که ما مجاز نیستیم همه کاربران را وادار کنیم که قبل از اتصال به سرویس‌های مختلف، احراز هویت شوند، دسترسی به سامانه «شاهکار» را تنها برای اپلیکیشن‌ها و کسب و کارهای مالی و بانکی، فین تک ها و درگاه‌های خرید و فروش فراهم کرده‌ایم.

ناظمی خاطرنشان کرد: دلیل سختگیری در اتصال و دسترسی کسب و کارهای فضای مجازی به سامانه احراز هویت «شاهکار»، احترام به حقوق کاربران است و هر اپلیکیشنی نیازمند دسترسی و اتصال به سامانه «شاهکار» نیست.

وی تاکید کرد: اتصال به سامانه «شاهکار»، نیازمند اعلام درخواست از سوی کسب و کارهای آنلاین است که درخواست آنها پس از بررسی نیازمندی واقعی آنها به دسترسی به این سامانه، پاسخ داده می‌شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1006848

وب گردی

وب گردی