میگرن، بیماری مزمن و خاموش

مبتلایان به سردرد مزمن یا همان «میگرن» مشکلات فراوانی در زندگی شخصی و کاری خود دارند که اغلب از طرف اطرافیان دست کم گرفته می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،«میگرن» یکی از اختلالات شدید است که ویژگی آن سردردهای ملایم یا شدید پی در پی است و غالباً با علایمی در سیستم عصبی آتونومس همراه است. این واژه از زبان یونانی «hemikrania» به معنی «درد در یک طرف سر» گرفته شده‌است، این نوع از سردرد یک طرفه است (بر نیمی از سر تأثیر می‌گذارد.) و ماهیتا ضربان‌دار است و از ۲ ساعت تا ۷۲ ساعت ادامه دارد. علایم همراه با آن می‌تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، نورگریزی (افزایش حساسیت به نور)، صدا ترسی (افزایش حساسیت به صدا) باشد و درد به‌طور کلی با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش می‌یابد. بیش از یک سوم افراد مبتلا به سردردهای میگرنی نشانه‌های پیش درامدی/اورا را دریافت می‌کنند: نوعی اختلالات گذرای دیداری، حسی، زبانی یا حرکتی که نشان می‌دهند سردرد به زودی شروع خواهد شد. این باور وجود دارد که دلایل بروز میگرن ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. حدود دو سوم افراد مبتلا سردردها را از خانواده به ارث می‌برند. نوسان سطح هورمون می‌تواند نقش داشته باشد: میگرن در زمان بلوغ، در پسرها کمی بیشتر از دخترهاست؛اما در میان زنان حدود دو تا سه برابر بیشتر از مردان است. .سردردهای میگرنی معمولاً در دوره بارداری کاهش می‌یابند. سازوکار دقیق میگرن ناشناخته است. البته این باور وجود دارد که میگرن به دلیل نوعی اختلال در رگ‌های خونی و عصبی باشد. نظریه اولیه مربوط به افزایش قابلیت تحرک قشر مخ و کنترل ناهنجار یاخته‌های عصبی درد در عصب سه قلوی ساقه مغز می‌باشد.

میگرن بر خلاف تصور عموم، تنها یک سردرد بسیار شدید نیست. سردرد شدید می‌تواند تنها یکی از مراحل میگرن باشد اما این تنها بخش دشوار آن نیست.

بسته به نوع میگرن، افراد ممکن است به بوها، صداها و نور و حتی حرکت حساس شوند.

بوی عطری حتی بسیار خوشایند و دلپذیر در حالت معمول یا محیطی بسیار روشن، نور پروژکتور یا فلاش دوربین و حتی نشستن در تاکسی می‌تواند، «غول» میگرن را ناگهان از چراغ بیرون بیاورد.

یک تاکسی سواری ده دقیقه‌ای برای رسیدن به محل کار در خودرویی که در آن از خوشبوکننده‌هایی با اسانس وانیل، نارگیل یا توت‌فرنگی استفاده شده، در زمان حمله میگرن می‌تواند کاری کند که فرد زمان پیاده شدن، دیگر توان رفتن به محل کار را نداشته باشد.

یا یک روز ابری روشن می‌تواند فرد را دچار دوبینی، کندی و تهوع و احساس خستگی کند.

با این که سال‌هاست پزشکان میگرن را می‌شناسند؛ اما این بیماری هنوز ابعاد ناشناخته بسیاری دارد و از همین روست که درمانی دقیق و اختصاصی برای آن پیدا نشده است.

میگرن همچنین از فرد به فرد می‌تواند کاملا متفاوت باشد.

حتی چیزی که میگرن را در یک فرد روشن می‌کند، می‌تواند برای فرد دیگر التیام‌بخش باشد.

از فرسایشی بودن یک بیماری مزمن تا دست‌کم گرفته شدن میگرن

بزرگ‌ترین چالش برای مبتلایان به میگرن در سال‌هایی که با میگرن دست و پنجه نرم می کنند، این است که نگذارند این بیماری مزمن به زندگی و کارشان آسیب بزند.

احتمالا بسیاری از بیماران میگرن، با وجود حمله میگرن تلاش کرده‌اند به کارشان ادامه دهند.

«هادی» یکی از مبتلایان به سردرد میگرنی می‌گوید دلیل عمده‌اش این است که مردم بیماری را دست‌کم می‌گیرند و برای بسیاری میگرن یعنی «یک سردرد معمولی»؛ سردردی که همه کمابیش تجربه می‌کنند و نمی‌تواند دلیلی برای غیبت از کار باشد.

بارها اطرافیان مسکن‌هایی را که بدون نسخه می‌توان از داروخانه گرفت، به عنوان راهی برای کاستن از درد به او پیشنهاد می دهند.

یا حتی بعضی از همکاران را می‌شناسد که وقتی می‌خواهند بگویند سردردشان شدید بوده، می‌گویند «میگرن» داشته‌اند.

«هادی» می‌گوید، این او را عصبانی و منزوی می‌کند: «احساس می‌کنی کسی تو و درد تو را نمی‌فهمد و ترجیح می‌دهی چیزی نگویی. اگر زخمی داشته باشی که باندپیچی شده باشد یا بیماری مانند سرطان که مردم می‌دانند چقدر جدی‌‌ست، از خود همدردی نشان می‌دهند و تلاش می‌کنند او را بفهمند و شرایط را برایش آسان کنند اما یک بیماری مزمن که تظاهرات بیرونی ندارد، برای بسیاری چیزی نیست؛ حتی ممکن است بشنوی که حساسی یا لوس‌بازی درآوردی! گاهی دردها و گیجی‌ها همراه با این حس فهمیده نشدن، ویران‌کننده است؛ در اتاق تاریک می‌خوابی و می‌گویی من از جهان جدا افتاده‌ام.»

برخی از مبتلایان ممکن است شغل حساسی نداشته باشند. آنها تلاش می‌کنند تا جایی که ممکن است با وجود حمله میگرن سر کار حاضر شوند؛ اما یک مبتلا به میگرن می‌تواند، جراح، راننده یا خلبان باشد یا مسئولیتی مهم مانند سرپرستی کودکان بر عهده‌اش باشد.

آگاهی‌رسانی درباره بیماری‌های مزمن مانند میگرن ضروری است.

اگر آگاهی وجود داشته باشد هم درد و رنج مبتلایان را می‌کاهد و هم امنیت و کیفیت کار و زندگی آن‌ها و اطرافیان‌شان را به خطر نمی‌اندازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006866

وب گردی

وب گردی