ثبت یک اثر تاریخی شوشتر در فهرست آثار ملی

یک اثر تاریخی شهرستان شوشتر از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش ایسکانیوز، رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌‎ای به استاندار خوزستان مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی "آب‎انبار امیرالمؤمنین" را به وی ابلاغ کرد.

در نامه‌ علی‌اصغر مونسان، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، خطاب به غلامرضا شریعتی آمده است:

«در اجرای بند (ج) ماده‎واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی ‌ـ تاریخی "آب‎انبار امیرالمؤمنین" واقع در استان خوزستان، شهرستان شوشتر، بخش مرکزی، دهستان پرچستان، 4/1 کیلومتری شمال غرب روستای پرچستان گلی، جنب بقعه امیرالمؤمنین که پس از طی تشریفات قانونی لازم به‌ شماره 3291 در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده، ابلاغ می‌گردد.

اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.»

گفتنی است؛ آب‎انبار امیرالمؤمنین مربوط به دوره قاجار در روستای پرچستان شوشتر جنب بقعه امیرالمؤمنین واقع شده است. این آب‎انبار به صورت صخره‎ای است و آب مورد استفاه بقعه، بخشی از آب شرب مردم منطقه، زوار و دام‎ها و احشام را تأمین می‎کند. این آب‎انبار که جزو آب‎انبارهای ارزشمند و قدیمی شهرستان شوشتر محسوب می‎شود، به وسیله تعدادی پله به یک مخزن منتهی می‎شود و از دیرباز مورد استفاده مردم و زائرین بقعه امیرالمؤنین بوده است. پیش از این آب‎انبار "چاه‎سید" در حاشیه روستای کوه‎زر ثبت ملی شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006897

وب گردی

وب گردی