پردیس  یک تخت بیمارستانی ندارد/تعطیلی چند ماهه تنها بیمارستان پردیس!

رییس شورای شهرستان پردیس گفت: شهرستان پردیس با جمعیت 300 هزار نفری یک تخت بیمارستانی ندارد. تنها یک بیمارستان خصوصی داشتیم که آن هم به دلیل برخی مشکلات چندماهی تعطیل است و به طور کل می‌توان گفت سرانه بهداشتی درمانی در این شهرستان به شدت پایین است.

به گزارش ایسکانیوز، شهرستان پردیس در حدود ۱۷کیلومتری تهران واقع شده است و از غرب با تهران، ازشرق با دماوند، از شمال با شمیرانات و از جنوب با پاکدشت دارای مرز مشترک است. این شهرستان اگرچه نزدیک به پایتخت است اما حال خوشی از در سرانه‌های رفاهی، آموزشی و بهداشتی و درمانی ندارد به طوری که تنها بیمارستان این شهرستان، چند ماهیست تعطیل شده است.

محمد قانبیلی رییس شورای شهرستان پردیس با اشاره به اینکه شهرستان پردیس شامل دوشهر پردیس و بومهن و چندین روستا است گفت: شهر پردیس تقریباً یک شهر خوابگاهی است. ساکنان این شهر روزانه برای کار به تهران می‌آیند و بازمی‌گردند. طبق آمار سال ۹۵ حدود ۱۸۰ هزارنفر در این شهرستان ساکن بودند. اما امروزه به دلیل تحویل بخش از مساکن مهر، آمارهای غیررسمی از جمعیتی بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزارنفر خبر می‌دهد.

طبق آمار سال ۹۵ حدود ۱۸۰ هزارنفر در این شهرستان ساکن بودند. اما امروزه به دلیل تحویل بخش از مساکن مهر، آمارهای غیررسمی از جمعیتی بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزارنفر خبر می‌دهد

وی ادامه داد: بخشی از جمعیت شهرستان شناور هستند. یعنی علاوه برجمعیتی که برای کار به تهران می‌روند برعکس آن نیز وجود دارد. به طوری که بخش زیادی از کارگرانی که در حدود ۸۰۰۰ واحد کارگاهی در پردیس مشغول به‌کارند از تهران می‌آیند. همین امر منجر به تفاوت جمعیت شب و روز در این شهرستان شده است.

رییس شورای شهرستان پردیس در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت حمل‌ونقل عمومی در این شهرستان اشاره کرد وگفت: حمل و نقل عمومی در این شهرستان به دوبخش درون شهری و برون‌شهری تقسیم می‌شود. وضعیت حمل‌ونقل درون شهری به واسطه تاکسی‌ها مناسب است. زیرا شهر آنقدر گسترده نیست که نیاز به مدهای دیگر حمل ونقلی دیگر باشد. اما در حمل و نقل برون شهری با کمبود وسائط حمل‌ونقل عمومی مواجهیم.

قانبیلی با بیان اینکه در شهر بومهن خطوط مینی‌بوسرانی وجود دارد، گفت: در این شهر خط اتوبوسرانی به سمت تهران وجود ندارد و تعدادی ون هم در مسیر رودهن به تهران، در بومهن هم مسافرگیری می‌کنند. در شهر پردیس اما وضعیت اندکی بهتر است و خطوط اتوبوسرانی به سه نقطه از تهران سرویس می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر مترو به پردیس کشیده شود قطعاً بسیاری از مشکلات حمل‌ونقلی مردم را حل خواهد کرد، گفت: قراردادی فیمابین شرکت عمران پردیس، قرارگاه خاتم و وزارت راه و شهرسازی در همین راستا منعقد شده است. فاز صفر این طرح آغاز شده و امیدواریم در سال ۹۸ نیز وارد فاز یک شویم. همچنین بخشی از ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بخشی از بودجه سال ۹۸ دیده شده و مابقی نیز قرار است توسط خود شرکت عمران تامین اعتبار شود.

سرانه بهداشتی درمانی پردیس به شدت پایین است

قانبیلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت سرانه‌های شهرستان اشاره کرد وگفت: شهرستان پردیس با این جمعیت یک تخت بیمارستانی ندارد. تنها یک بیمارستان خصوصی داشتیم که آن هم به دلیل برخی مشکلات چندماهی تعطیل است و به طور کل می‌توان گفت سرانه بهداشتی درمانی در این شهرستان به شدت پایین است. این وضعیت در سرانه آموزشی نیز دیده می‌شود؛ به طوری که مدارس در شهر بومهن دوشیفت و پرتراکم هستند. حتی وضعیت فضای ورزشی در محیط‌های آموزشی نیز مناسب نیست و حتی یک متر سرانه ورزشی در آموزش و پرورش شهرستان نداریم. این شرایط اندکی در شهر پردیس بهتر است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر معلمانی هستند که در مدارس این دوشهر تدریس می‌کنند.این معلمان اکثراً از تهران برای تدریس می‌آیند و آموزش و پرورش هزینه زیادی برای ایاب ذهاب این افراد پرداخت می‌کند.یعنی ماهی حدود ۱۵۰ میلیون تومان، که رقم کمی هم نیست. البته امسال در اداره کل آموزش و پرورش قراراست بیشتر معلمان محلی برای تدریس در مدارس شهر بومهن و پردیس جذب شوند.

رییس شورای شهرستان پردیس همچنین به سرانه فضاهای ورزشی اشاره کرد وگفت: در حوزه ورزشی نیز سرانه بسیار پایین است. در بومهن کلاً دوسالن ورزشی بیشتر نداریم که هردو سالن دچار مشکل مالکیت شده‌اند.بنابراین در این حوزه به شدت ضعف داریم.

پردیس؛ شهری دارای بیشترین مسکن مهر

این مقام مسئول با بیان اینکه پردیس دارای بیشترین مسکن مهر است، گفت: بیش از ۱۳۲ هزار واحد مسکن مهر در پردیس ساخته شده است که حدود ۴۰ هزار واحد تحویل مالکین داده شده و باقی واحدها نیز درحال تحویل است.دولت هم عزم جدی براین موضوع گذاشته است که سال ۹۸ بخش عمده‌ایی از این مسکن ها را تحویل دهد.

بیش از ۱۳۲ هزار واحد مسکن مهر در پردیس ساخته شده است که حدود ۴۰ هزار واحد تحویل مالکین داده شده و باقی واحدها نیز درحال تحویل است

قانبیلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در سرانه‌های فضای سبز با استانداردها فاصله کمی داریم، گفت: شهرداری برای تامین فضای سبز در شهرهای پردیس و بومهن اقدامات خوبی انجام داده است. آبیاری این فضاها نیز قطره‌ای بوده اما گاهی از چاه‌های حفر شده و رودخانه‌ها نیز برای آبیاری استفاده می‌شود.از طرفی با اداره آب وفاضلاب قراردادهایی منعقد شده است که بتوان در آینده از تصفیه پساب‌ها برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر پارک مدیریت بحران در شهرستان وجود ندارد، اما مصوباتی برای احداث آن در دستور کار داریم.

رییس شورای شهرستان پردیس به مدیریت بحران این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: سوله مدیریت بحران در این شهر تعبیه شده اما امکانات این سوله‌ها پاسخگوی جمعیت ساکن نیست. در صددیم به استانداردهای لازم در این زمینه برسیم.

با کمبود نیروی انسانی در ادارت مواجهیم

وی در ادامه با بیان اینکه شهرستان پردیس شهرستان جدید التاسیسی بوده و عمرش کمتر از ۱۰ سال است، گفت: اداراتی که در این شهرستان مستقر هستند اکثراً مستاجر شهرداری بوده و ساختمانی مختص به خود ندارند. از طرفی اکثر ادارات دارای کمبود نیروی انسانی هستند. برای مثال دوبخشداری در شهرستان پردیس وجود دارد که یکی از این بخشداری‌ها تنها یک نیرو دارد و آن هم بخشدار است.

رییس شورای شهرستان پردیس اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه بایستی مجوز جذب نیروی انسانی به این ادارات بدهد اما متاسفانه این اجازه داده نمی‌شود و این امر به معضلی برای شهرستان تبدیل شده است.

شهرستان پردیس یک تخت بیمارستانی ندارد. تنها یک بیمارستان خصوصی داشتیم که آن هم به دلیل برخی مشکلات چندماهی تعطیل است

قانبیلی در پایان صحبت‌هایش به حوزه انتخابیه شهرستان نیز اشاره کرد وگفت: متاسفانه حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات و پردیس اسلامشهر در مجلس باهم یکی هستند. درصدد این هستیم که این حوزه را از باقی شهرستان‌ها جدا کنیم تا در مجلس نماینده جدا داشته باشد. این موضوع در نهایت به نفع شهرستان نیز خواهد بود. همچنین این شهرستان نیازمند بخش مرکزی است و در صورت تعیین بخش مرکزی مشکلات در حوزه انتخابات حل خواهد شد.

گفتنی است، شهرستان پردیس با مساحت ۲۷۶ کیلومتر مربع از ۵۵ آبادی، روستا، نواحی کارگاهی، مناطق زراعی و دو شهر پردیس و بومهن تشکیل شده است. محدوده جغرافیایی این شهرستان از روستای «تلو» در «سرخه‏ حصار» آغاز شده و تا انتهای بخش بومهن ادامه دارد. مطابق تقسیمات کشوری این شهرستان دارای ۲ بخش (بومهن و جاجرود) بوده و از دو شهر پردیس و بومهن متشکل شده است. این شهرستان با آغاز اجرای طرح‌های مسکن مهر به یکی از قطب‌های اجرای این پروژه ملی در کشور و استان تهران تبدیل شد. بر اساس اعلام مسئولان امر، با پایان واگذاری واحدهای مسکن مهر جمعیت این شهرستان به ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1006901

وب گردی

وب گردی