تجهیزات مراکز علمی کشور بومی‌سازی می‌شود

ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از بومی سازی تجهیزات توسط محققان داخلی زمینه استفاده از این محصولات را در مراکز علمی کشور فراهم کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستاد توسعه علوم شناختی می کوشد از یک سو سیاست تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی سازی تجهیزات درحوزه علوم شناختی را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد و از طرف دیگر دانش علوم شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی توسعه و گسترش یابد.

یکی از اقدامات این ستاد تجهیز مراکز علمی به دستگاه های پیشرفته بومی در حوزه علوم شناختی است تا روند تحقیقات محققان با سرعت بیشتری انجام شود. تا کنون چندین مرکز در کشور با این دستگاه ها تجهیز شده اند. به تازگی نیز دانشگاه علوم پزشکی ایران با دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای تجهیز شد.

براساس برنامه ریزی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار است در آینده نزدیک دو دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای در اختیار دیگر مراکز تخصصی قرار گیرد.

روش تحریک الکتریکی فراجمجمه ای دارای کاربردهای بالینی و توانبخشی است و با توجه به نتایج حاصل از تاثیر مثبت این روش درمانی، امروزه تحقیقات گسترده ای در شناخت نحوه اثر آن، افزایش کارایی و اثرگذاری و همچنین امکان بکارگیری آن برای درمان دیگر بیماری ها و اختلال های عصبی-شناختی در حال اجرا است.

بومی سازی دستگاه تحریک الکتریکی متمرکز فراجمجمه ای

طرح ساخت دستگاه تحریک الکتریکی متمرکز فراجمجمه ای با حمایت ستاد علوم شناختی در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد و یکی از روش های مورد مطالعه برای درمان اختلالات شناختی و انواع بیماری ها محسوب می شود. در این روش، دو یا چند الکترود بر روی پوست سر قرار می گیرد و جریان الکتریکی بسیار ضعیفی درحد یک تا دو میلی آمپر به سر اعمال می شود و نواحی مغزی بین این دو الکترود را تحریک می کند.

دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با سابقه ترین دانشکده توانبخشی در کشورمان به حساب می آید. این مرکز علمی با دارا بودن هشت گروه آموزشی و رشته های فیزیوتراپی، کاردرمانی، اعضای مصنوعی و وسایل کمکی، شنوایی شناسی، بینایی سنجی، گفتار درمانی، مدیریت توانبخشی و علوم پایه به عنوان قطب توانبخشی کشور شناخته می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006938

وب گردی

وب گردی