طرح تامین مالی جمعی وارد مرحله اجرایی شد

طرح تامین مالی جمعی که یکی از مدل های تامین مالی ایده ها و طرح های فناورانه است، با همکاری معاونت علمی و فناوری، شرکت فرابورس، سازمان بورس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرحله اجرایی رسید.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمد مرفوع مدیر کل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری درباره اجرایی شدن طرح تامین مالی جمعی در کشور، بیان کرد: طرح تامین مالی جمعی که یکی از مدل های تامین مالی ایده ها و طرح های فناورانه است، با همکاری معاونت علمی و فناوری، شرکت فرابورس، سازمان بورس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرحله اجرایی رسیده است.


وی افزود: سال گذشته دستورالعمل طرح تامین مالی جمعی در شورای عالی بورس مصوب شد و بر اساس این مصوبه کار تحت نظارت های قانونی آغاز شد. در همین راستا یک کارگروه 5 نفره برای ارزیابی و ارائه مجوز به متقاضیان تشکیل شده است.


مدیر کل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: تامین مالی جمعی، مدل های مختلفی دارد که از آن جمله می توان به تامین مالی جمعی خیریه، پاداش، بدهی و مبتنی بر سهام اشاره کرد. در این مدل، «تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام» است.


مرفوع در ادامه تصریح کرد: در این مدل، سه گروه حقوقی شامل « متقاضی که برای تامین مالی طرح به عامل مراجعه می کند»، «عاملی که اقدام به تامین مالی جمعی می کند» و «نهاد مالی که بخشی از نظارت طرح را به عهده دارد و عامل فقط از طریق قرارداد با وی می تواند اقدام به تامین مالی کند»، نقش ایفا می کنند.


بنا به گفته مدیر کل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عامل باید با نهاد مالی، قراردادی برای تامین مالی طرح مورد نظر منعقد کند و این قرارداد را به همراه سایر مدارک مورد نیاز از قبیل رزومه اعضای هیات مدیره، مدارک ثبتی و مدل کسب و کار شرکت برای دریافت موافقت اصولی برای کارگروه ارسال کند.

سقف تعیین شده برای تامین مالی هر طرح 2 میلیارد ریال است


وی همچنین تصریح کرد: سقف تامین مالی برای هر طرح، 20 میلیارد ریال تعیین شده است. نهادهای مالی نیز توسط سازمان بورس تعیین شده اند و متقاضیان می توانند برای تامین مالی طرح به این نهادها مراجعه کنند. «شرکت های کارگزار»، «شرکت های تامین سرمایه»، «مشاوران سرمایه گذاری» و «سبدگردان ها» نهادهای مالی هستند که می توانند با احراز شرایط در این زمینه فعالیت کنند.


مدیر کل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از احتمال ارائه مجوز به نهادهای مالی تا پایان خرداد خبر داد و گفت: نهادهای مالی واجد شرایط طبق ابلاغیه سازمان بورس اکنون می توانند برای اصلاح و اضافه کردن فعالیت در زمینه تامین مالی جمعی به آن، درخواست خود را به سازمان بورس ارائه کنند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اینکه حداقل مفاد لازم برای انعقاد قرارداد بین عامل و نهاد مالی نیز اردیبهشت ماه مصوب شده است، عاملان می توانند برای انعقاد قرارداد با نهادهای مالی به آنها مراجعه کنند.


مرفوع در ادامه بیان کرد: سکو(پلت فرم) تامین مالی توسط عامل ایجاد می شود و باید درخواست تامین مالی طرح را عاملان به سازمان بورس ارائه کنند و پیش بینی می کنیم که تا 2 ماه دیگر چند پلت فرم، مجوز موافقت اصولی دریافت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007077

وب گردی

وب گردی