کسب و کار استارت‌آپ‌های حوزه آب و خشکسالی رونق می‌یابد

تجربیات جهانی شرکت‌های استارت‌آپی حوزه آب و خشکسالی در حوزه‌های فعالیت،فناوری‌ها و مدل‌های کسب و کار استارت‌آپ‌های جهانی با اجرای برنامه آینده نگاری علم و فناوری ریاست جمهوری مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در راستای اجرای برنامه آینده نگاری علم و فناوری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی حوزه آب و خشکسالی در حوزه‌های فعالیت،فناوری‌ها و مدل‌های کسب و کاراستارتاپ‌های جهانی مورد ارزیابی قرار گرفت.


در فاز اول از اجرای این طرح به محورهایی از جمله مدیریت پسماند،ورزش و سلامت جسمی،مدیریت آلودگی هوا، کشاورزی ومدیریت آب و خشکسالی پرداخته شد .سرفصل‌های سلامت دیجیتال،خدمات اجتماعی،کالاهای زود مصرف،انرژی،گردشگری،خودرو،بیمه وآموزش نیز از دیگر مواردی بود که در طرح بررسی تجربیات جهانی استارتاپ‌ها مورد توجه و نقد قرار گرفت.

مطرح شدن فرصت‌ها و چالش های کلیدی حوزه مدیریت آب و خشکسالی
در این گزارش موضوع چالش‌ها و فرصت‌های کلیدی حوزه مدیریت آب وخشکسالی نیز مطرح و به محورهایی از جمله محدود بودن منابع آب شیرین و ضررهای محیط زیستی،راهکارهای موجود برای تامین آب مانند آب شیرین کن‌های صنعتی،عدم دسترسی به آب سالم و تصفیه شده لوله کشی در بسیاری از مناطق محروم و هدر رفت بالای آب به دلیل عدم مصرف صحیح و یا عدم آگاهی از میزان آب مصرفی در فعالیت های مختلف روزمره،کشاورزی و صنعتی پرداخته شد .


پیچیدگی مدیریت شبکه آب رسانی شهری و روستایی به دلیل گستردگی شبکه،عرضه وتقاضای غیر پایدار،خرابی های سیستم،از دست رفتن حجم قابل توجهی از آب های آشامیدنی لوله کشی به دلیل نشتی های جزئی و یا پنهان لوله های انتقال آب و افزایش حساسیت افراد جامعه به کیفیت آب از دیگر عناوین چالش ها و فرصت های مطرح در این حوزه است که مورد بررسی قرار گرفت.


محورهای افزایش مصرف آب‌های بسته بندی در محل کار،باشگاه های ورزشی و مکان‌های عمومی که هزینه و اثرات منفی زیست محیطی بالایی دارد و هدر رفتن حجم زیادی از آب‌های با قابلیت استفاده مجدد به دلیل ورود مستقیم به سیستم های فاضلاب شهری نیز از جمله چالش ها و فرصت های موجود در حوزه مدیریت آب و خشکسالی است.


زنجیره فعالیت‌های استارتاپی حوزه مدیریت آب و خشکسالی شامل آنالیز،تصفیه و بهسازی آب شرب لوله کشی،پایش و مدیریت مصرف آب،مدیریت آب رسانی شهری و روستایی،تصفیه فاضلاب های خانگی و صنعتی،تامین نیاز به آب با روش های جایگزین و تامین آب شرب برای مناطق محروم و فاقد دسترسی به آب سالم می شود .

سند توسعه فناوری‌های آب و خشکسالی دریچه ای روبه پیشرفت
با توجه به بررسی تجارب جهانی انجام شده در این گزارش،سند توسعه فناوری های ستاد آب وخشکسالی،فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با مشارکت صاحب نظران و متخصصان تهیه شده است و مبنای اقدامات توسعه فناوری و دانشی قرار گرفته عمده تجارب موفق جهانی این مطالعه را شامل می‌شود.
امید است با مشارکت و حرکت جهادی شاهد اجرای این سند و دستاوردهای ارزشمندش برای توسعه و آبادانی کشور باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007079

وب گردی

وب گردی