واحد‌های ۳۵ تا ۴۰ متری به دانشجویان متاهل ارشد و دکتری واگذار شود

وزیر کشور در جلسه شورای اجتماعی کشور طی پیشنهادی در جلسه شورای اجتماعی گفت: به مدت ۴ سال واحد ۳۵ متری تا ۴۰متری به دانشجویان واگذار شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ضمن اشاره به پیشنهادی مطرح شده در جلسه شورای اجتماعی کشور به منظور تقویت ازدواج آسان در محیط دانشگاهی گفت: بر اساس این پیشنهاد عنوان شد که دانشجویان مقطع فوق لیسانس و دکتری هنگام تحصیل اگر متاهل شوند، به مدت ۴ سال واحد ۳۵ متری تا ۴۰ متری در اختیارشان قرار داده شود که در این زمینه با برخی دانشگاه‌ها صحبت کردیم؛ آن‌ها اعلام آمادگی کردند تا زمین در اختیار بگذارند؛ همچنین با وزیر راه و شهرسازی نیز در این زمینه صحبت شد و ایشان قبول کرد کمک‌هایی انجام دهند.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب و چگونگی اجرای اهداف و سیاست‌های تعیین شده در قالب وظایف و ماموریت‌های دستگاه‌های اجرایی است، اظهار کرد: اگر این تصور را داشته باشیم که موضوع جوانان را از طریق سیستم‌های دولتی و دستگاه‌های اجرائی هدایت کنیم حتماً راه خطا رفته‌ایم، ولی می‌توانیم تسهیلگری و زمینه‌ها را فراهم کنیم و موانع را رفع کنیم تا بالندگی جوانان در بستر اجتماعی راحت‌تر فراهم شود.

وی ادامه داد: نقش اصلی هدایتگری و تربیت جوانان را باید به خود مردم و فرهنگ عمومی جامعه بسپاریم. هر کاری که ما می‌کنیم باید در جهت رفع موانع و ایجاد زمینه باشد. تصور اینکه با بخشنامه، دستورالعمل و ساختار می‌توانیم جوانان مطلوب مورد نظر خود را داشته باشیم قطعاً خطا است به خصوص در شرایط کنونی که امکان دسترسی مردم بویژه جوانان به رسانه‌های جمعی فراوان است و «انتشار» در جامعه ما به شدت بالا رفته است.

وزیر کشور تصریح کرد: این انتشار در در حوزه سلیقه، باورها، سبک زندگی و اوقات فراغت است یعنی در همه حوزه‌ها قدرت انتشار بسیار بالاست امروز اگر مد موسیقی یا سبک زندگی در دنیا باب می‌شود، کمتر از ۲۴ ساعت جوانان اطلاعات آن را دریافت می‌کنند. اینکه فکر کنیم در هر زمینه‌ای می‌توانیم این موج انتشار را هدایت کنیم و یا مانع شویم با توجه به میزان دسترسی کار سختی است.

رحمانی‌فضلی در ادامه گفت: روح بیانیه گام دوم انقلاب هم این است که تربیت نسل جوان به گونه‌ای باشد که در مراحل مختلف تربیتی اعم از خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه فرایند تربیت به‌گونه‌ای شکل گیرد که نه تنها جوانان مصون از خطا به صورت نسبی بلکه جوانان با انگیزه هدفدار فعال و بانشاط، مستقل و قوی از نظر بینش سیاسی و آگاهی اجتماعی داشته باشیم.

به گفته وی باید تلاش کنیم در حوزه رفع موانع و از بین بردن ایرادات و اشکالاتی که تا امروز به عنوان عوامل آسیب زا در تربیت جوانان وجود داشته است اقدامات بایسته‌ای متناسب با وظایف و ماموریت‌های دستگاه‌های اجرایی و هم فراتر از آن انجام دهیم.

رحمانی فضلی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه بحث جوان یک بحث تک بعدی نیست و با یک فعالیت و اقدام مواجه نیستیم، اظهار کرد: وقتی می‌گوییم جوان با زندگی و سبک زندگی جوانان مواجه هستیم که سبک زندگی آنان ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد بنابراین نگاه ما به جوانان باید با در نظر گرفتن همه این ابعاد باشد. از نظر ساختاری آیا جایی که در حال حاضر به عنوان متولی جوانان هست این نگاه چندبعدی را دارد؟ آیا ظرفیت‌های لازم برای آن دستگاه ایجاد شده است که آن را در عمل اجرایی و عملیاتی کند؟ اگر هست الحمدلله، ولی اگر نیست باید کاری کنیم که آن نگاه، ابعادش متناسب با سبک زندگی جوانان باشد.

وی افزود: بررسی این ساختار می‌تواند از این موضوعاتی باشد که هم در سازمان امور اداری و استخدامی و هم در شورای اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد تا نتیجه مطلوب به دست بیاید، اما آن چیزی که مهم است و باید بر همه ملاحظات مورد توجه قرار دهیم این است که باید جوانان متدین، اندیشمند، فعال، مستقل، با انگیزه، هدفمند و با نشاط داشته باشیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه باید چهار بعد ارتباطی انسان را به نوعی در نظام تربیتی و نظام اجتماعی و سبک زندگی ببینیم، اظهار کرد: یکی از این بعد‌های ارتباطی رابطه انسان با خودش است و یکی از ضعف‌های اساسی نظام تربیتی میزان توجه به مباحث خودشناسی، معرفت به نفس، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان در نظام تربیتی است. یکی از ابعاد وجودی انسان تفکر و اندیشه است. تفکر و اندیشه مبنای همه فعل و انفعالات انسان است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر ارتباط با جامعه است. در ارتباط فرد با جامعه چقدر کوشا بودیم و چقدر تک‌تک خودمان نسبت به صیانت، حفاظت، تقویت، ارتقا و تعالی اجتماع و جامعه احساس مسئولیت می‌کنیم؟ چقدر همه ما به قانون و به حقوق یکدیگر احترام می‌گذاریم؟ به‌طور قطع جوانی که از آن نام می‌بریم از لابلای همین شرایط بیرون می‌آید.

وزیر کشور با بیان اینکه سومین نوع ارتباط، رابطه انسان با خدای خودش است گفت: ما با یک جامعه باز مواجهیم یعنی هیچ چیز در جامعه قابل کنترل به معنای مسدود کردن نیست، اما می‌توان آن را مدیریت کرد، زیرا رسانه‌ها پر قدرت شده‌اند و ارتباطات بسیار شده و تعاملات علمی فرهنگی بالا رفته است بنابراین نمی‌توانیم بر خلاف جامعه باز رفتار کنیم بگونه‌ای که گمان کنیم با عوامل انسداد کاری می‌توان انجام داد. باید در حوزه مدیریتی و تربیتی و مسئولیت پذیری اعتقادات و باور‌های این موضوع شکل بگیرد.

به گفته وی علاوه بر بحث خودشناسی احساس مسئولیت نسبت به جامعه مهمترین مسئله بحث ارتباط انسان با خدا است یعنی اگر جوانانی که درک درستی از مفاهیم توحیدی داشته باشند و تعهد و رسالت و مسئولیت خود را داشته باشند به جامعه تحویل دهیم حتماً می‌توانند مصون باشند. آنچه که می‌تواند جوانان را مصون کند همین است که باید باور‌ها و اعتقادات توحیدی آن‌ها تقویت شود. باید پرسید در این رابطه چقدر فعال بوده‌ایم؟ مساجد، صدا و سیما، هیئت‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس ما چقدر فعال بودند؟ بنابراین نیاز است که این موضوع را تقویت و باید تلاش کنیم که جوانان مصون، باانگیزه و هدفمند باشند. اگر این گونه باشد جامعه ایرانی و اسلامی می‌تواند به سطح بالایی از سطح سبک زندگی برسد.

وزیر کشور در ادامه گفت: پیشنهادی وزارت ورزش داشت کلیات آن را می‌پذیریم، اما اصلاحاتی باید در آن انجام شود. شش پیشنهاد نیز توسط شورای اجتماعی جمع بندی شد. هر شش پیشنهاد محورش توجه به بیانیه گام دوم انقلاب بود، اما بایستی زمانبندی صورت گیرد. فرایند و روند تعریف و گزارش گیری نیز انجام شود علاوه بر این چند دستگاهی که به عنوان متولیان اصلی این موضوع هستند و باقی دستگاه‌ها نیز ذیل آن‌ها بایستی اقدامات خود را انجام دهند. همه دستگاه‌های اجرایی حتما متناسب با ماموریت‌ها و وظایف خود بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان سند بالادستی لحاظ کنند و برنامه‌ریزی برای آن انجام دهند.

وی درادامه اظهارکرد: در حوزه خانواده و ازدواج پیشنهادی مطرح شد که براساس این طرح بتوانیم در تقویت موضوع ازدواج آسان در محیط دانشگاهی اقدام کنیم بدین گونه که در مقطع فوق لیسانس و دکتری هنگام تحصیل هرکس متاهل شد واحد ۳۵متری تا ۴۰متری در اختیارش قرار دهیم. با برخی از دانشگاه‌ها صحبت کردیم. آن‌ها اعلام آمادگی کردند که زمین در اختیار بگذارند. وزیر راه و شهرسازی نیز در این زمینه صحبت و قبول کرد که کمک‌هایی انجام دهند.

رحمانی فضلی در پایان گفت: باید جلسات مستقلی با دستگاه‌های متولی این مسئله و خیرین برگزار کنیم تا در صورت امکان در سال اول حدود ۱۰۰۰ واحد در کل کشور بسازیم. انگیزه خوبی خواهد شد و هر کس در دوره فوق لیسانس و دکترا ازدواج می‌کند. به مدت چهارسال واحدی را در اختیارش قرار می‌دهیم این موضوع تشویق‌گر خواهد بود، زیرا یکی از مشکلات ازدواج مسکن است. اگر این طرح موفق شود شاید بتوان جریانی ایجاد کرد. مردم ما نیز آمادگی لازم برای کمک دارند بنابراین اگر متولیان تشکل‌ها، خیرین و دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا نمونه و الگویی هزارتایی را امسال در کشور اجرا کنیم، چشمه جاری از خیر و منفعت خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007114

وب گردی

وب گردی