ارسال ۶۰ میلیون هشدار در حوادث اخیر به مردم

وزیر ارتباطات و اطلاعات گفت: در حوادث اخیر در مجموع به ۶۰ میلیون نفر پیام هشدار ارسال شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست دو جانبه جمعیت هلال احمر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که امروز (یکشنبه دوازدهم خرداد ماه) برگزار شد، اظهار کرد: بحران و حوادث طبیعی جزء شرایطی هستند که باید با آن‌ها زندگی کنیم؛ هر زمانی ممکن است حادثه‌ای رخ دهد، آنچه که مهم است نحوه مدیریت این حوادث برای کاهش تلفات و خسارات است.

وی افزود: باید حوادث را بررسی کنیم و ببینیم که آیا سرعت امدادرسانی در حوادث بهبود یافته یا خیر؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حوادث اخیر موضوع بسیار مهم نیاز به یک سیستم اعلام هشدار بود که این سیستم در حوادث اخیر توانست کمک شایانی کند، این سیستم در سیل تهران با ارسال پیامک هشدار توانست اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشد.

جهرمی با اشاره به آمار اطلاع رسانی‌ها تصریح کرد: در حوادث اخیر توسط سیستم اعلام هشدار مجموعا به ۶۰ میلیون نفر پیام هشدار ارسال شد و تنها دلیل کم بودن میزان تلفات در حوادث اخیر هم مکانیزم‌های اعلام هشداری بود که عملکرد مطلوبی داشتند.

وی افزود: زیرساخت‌های ارتباطی در حوادث اخیر از دسترس خارج شدند و تمامی کانال‌ها و تجهیزات از بین رفتند، حتی شبکه برق از دسترس خارج شد؛ شب‌های حادثه پل دختر، شب‌های سختی بود، چراکه هیچ راه ارتباطی با مردم و مسئولان نبود که بالاخره توانستیم با ایجاد شبکه رومینگ اولین ارتباط را در ساعت یک بامداد برقرار کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی توانستیم با افراد حادثه‌دیده در پل دختر ارتباط برقرار کنیم.

آذری جهرمی ادامه داد: در حوادث اخیر متوجه شدیم جمعیت هلال احمر به عنوان سازمان امدادرسان از زیر ساخت ارتباطی خوبی برخوردار نیست و شبکه‌هایی که امروز رونمایی شد، حاصل فعالیت‌هایی بوده که تاکنون انجام شده است. در این راستا توانستیم ارتباط ۴۳۰ پایگاه امدادی را روی شبکه ملی اطلاعات برقرار کنیم و از سوی دیگر زیرساخت ارتباطی در ۱۷ استان از آنالوگ به دیجیتال تغییر یافته است.

وی بیان کرد: کسی که در حال امدادرسانی است باید بتواند راه‌های ارتباطی مناسبی داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سامانه ۱۱۲ تصریح کرد: وقتی کد #۱۱۲* زمانی شماره گیری می‌شود، موقعیت حدودی حادثه دیده را به جمعیت هلال احمر اعلام می‌کند تا امدادرسانی انجام شود؛ علاوه بر این جمع‌آوری کمک‌های مردمی نیز از طریق این سامانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ساعات اولیه وقوع بحران ساعات طلایی است؛ امروز وزارت ارتباطات با کمک اوپراتور‌ها توانسته خودرو‌هایی را برای برقراری ارتباط به مناطق برساند، اما این خودرو‌ها در حوادث اخیر کارآیی نداشتند، به همین جهت پروژه بالن‌ها را کلید زدیم. علاوه بر این پروژه دکل‌های بادی را در دستور کار داریم تا بتوانیم برقراری ارتباط در مناطق حادثه‌دیده را به حداقل زمان ممکن برسانیم.

جهرمی ادامه داد: با کمک جمعیت هلال احمر می‌خواهیم سه مانور داشته باشیم تا پایان سال بتوانیم برای برقراری ارتباط در ساعات اولیه حوادث به یک پروتکل استاندارد دست پیدا کنیم.

گفتنی است؛ در این نشست از سامانه‌های #۱۱۲*، شبکه نورنتا (شبکه ارتباطی زیر ساخت اختصاصی جمعیت هلال احمر)، شبکه رادیویی VHF و دیجیتال DMR رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007117

وب گردی

وب گردی