تشکل‌های دانشجویی با درگیر کردن خود در برنامه‌های روزمره از عامه مردم فاصله گرفته‌اند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که مانع مطالبه‌گری صحیح دانشجویی شده است درگیری تشکل‌های دانشجویی با فضای اجرایی مثل برگزار اردو، جشن مناسبتی، همایش و ... است که باعث شده از فضای عامه مردم فاصله بگیرند.

محمدهادی اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه یکی از وظایف جنبش دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی مطالبه‌گری است، گفت: یک تشکل سیاسی و فرهنگی باید از دل دانشگاه و دانشجو بیرون بیاید و نسبت به مسائل پیرامونش دغدغه‌مند باشد و برای رفع چالش‌ها تلاش کند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ذکر اینکه مطالبه‌گری یکی از بزرگترین روحیات دانشجویان است، عنوان کرد: متاسفانه مطالبه‌گری در سالیان گذشته دچار آفت‌هایی شده است و شاید تا حدودی از چهره تشکل‌های دانشجویی رنگ باخته است. البته مطالبه‌گری در برخی از تشکل‌ها در مقاطعی با همان صلابت گذشته وجود دارد.

وی تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که مانع مطالبه‌گری صحیح دانشجویی شده است درگیری تشکل‌های دانشجویی با فضای اجرایی مثل برگزار اردو، جشن مناسبتی، همایش و ... است که باعث شده از فضای عامه مردم فاصله بگیرند، مگر نه اینکه در سالهای دهه 60 دانشجویان چندین روز در کارخانه‌ها حضور می‌یافتند تا درد کارگران را بهتر درک کنند، اما الآن دانشجویان کجایند و چه دغدغه‌هایی دارند ؟

اسماعیلی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات مطالبه‌گری جنبش دانشجویی این است که متاسفانه اکثر دانشگاهیان مطالبه‌گری را فقط در ارائه بیانیه و نامه تعریف کرده‌اند، البته که این قالب‌ها هم مفید و در جایگاه خود بسیار کارآمد هستند اما اینکه صرفا مطالبه‌گری را در این قالب خلاصه کنیم سمی مهلک است که جان ممطالب‌گری دانشجویی را گرفته است.

این فعال دانشجویی تخصص را لازمه مطالبه دانست و گفت: معتقد هستم که دیگر دوران از هر دری سخنی گفتن به پایان رسیده است اینک باید در مرحله اول به دنبال مطالبه‌گری تخصصی، با محتوا و کاربردی و در مرحله دوم به پیگیری ممطالب‌گری از طریق کانال‌های متفاوت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در نظر بگیرید که یک تشکل در دانشگاه علوم پزشکی پس از یک دوره مطالعاتی بلندمدت و تخصصی در مورد طرح تحول نظام سلامت مطالبه‌گری کند، بیانیه صادر کند، همایش بگذارد، با مسئولین جلسه پرسش و پاسخ بگذارد یا اینکه همین تشکل فقط در رابطه با مسائل غیر مرتبط مطالبه‌گری کند، مسلما مورد اول به نتیجه بهتری خواهد رسید و با اقبال بهتری از سوی مسئولین و جامعه مواجه می‌شود.

اسماعیلی با تاکید بر فضای مناسب برای فعالیت داشجویی اذعان کرد: از طرفی هم از مسئولین کشور، درخواست می‌کنیم که فضا را برای مطالبه گری دانشجویی باز بگذارند، از مطالبه گری فرار نکنند، این دانشجویان از دل همین جامعه بیرون آمده‌اند دلشان برای این کشو و ملت می‌سوزد، چرا درب نقد و مطالبه گری را می‌بندند؟ خدای ناکرده شرایط جوری نشود که به دلیل سیاسی کاری جلوی نقد منصفانه و مطالبه‌گری را بگیریم. متاسفانه بعضی مسئولین ما فقط به دنبال تایید و تشویق هستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: متاسفانه در دیدار رمضانی رئیس جمهور شاهد این بودیم که فقط طیف خاصی از دانشجویان امکان دیدار و سخنرانی پیدا کردند، این رویه را خلاف مصلحت نظام می‌دانیم، در نهایت از رئیس جمهوری دعوت به عمل می‌آوریم تا با حضور در جمع دانشجویان، صدا همه دانشجویان را بشنوند و در مقابل مطالبه‌گری دلسوزانه دانشجویان پاسخگو باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007145

وب گردی

وب گردی