علوم انسانی مهمترین عامل معرفتی تمدن یا انحطاط بشر است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاداسلامی در نشست تخصصی تحول در علوم انسانی در واحد کرج، این علوم را مهمترین عامل معرفتی تمدن یا انحطاط انسان دانست.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از کرج، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در جمع اساتید علوم انسانی واحد کرج با بیان بخش ها و فرازهایی از بیانه گام دوم انقلاب اسلامی از تاکیدات مقام معظم رهبری(ره) در خصوص علوم انسانی سخن گفت.

دکتر خسروپناه همچنین گزارشی کلی از عملکرد معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ارائه نمود و تصریح کرد: یکی از توصیه های هفت گانه مقام معظم رهبری در بیانه گام دوم انقلاب، علوم انسانی است که اگر در تحقق این بیانیه به فکر تعالی علوم انسانی نباشیم قطعا در سایر حوزه ها نیز دچار مشکل خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه علوم انسانی درباره ابعاد و ساحت های انسان سخن می گوید که این انسان یکی از کارکردهایش کشف طبیعت، ساخت یا برساخته های بشری در حوزه های هنری، صنعتی، تکنولوژیکی و ... می باشد.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همین انسان است که می تواند تمدن خود را بسازد یا مسیر انحطاط پیش بگیرد.

وی با مروری بر وضعیت موجود دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم انسانی، این وضعیت را به نسبت نیاز علمی جامعه قابل قبول ندانست و گفت: از دستاوردهای سفرهای استانی این معاونت، کشف و شناسایی اساتید نخبه و صاحبنظر در خصوص علوم انسانی است که برای ایجاد تغییرات لازم در وضعیت موجود به صورت ستادی با این معاونت همکاری کنند.

دکتر خسروپناه با انتقاد از سیستم آموزشی کشور از مدارس گرفته تا دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: دانش آموز و دانشجو زمانی تفکر محور عمل می کند که معلمان و استادان برای تربیت پژوهش محور و تفکر محور به آنان آموزش دهندو از سیستم آموزش محور صرف فاصله بگیرند.

وی در ادامه سخنانش با برخی انتقادات از آموزش و پیروی صرف از علوم انسانی غربی گفت: انتقاد از علوم غربی به معنی کنار گذاشتن آن نیست و نباید دانستن و آگاهی از این علوم را نفی کرد.

معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح سه مولفه به روز رسانی علوم انسانی و داشتن آخرین علوم روز دنیا، بومی سازی علوم انسانی و درگیر نمودن این علوم با مسائل روز جامعه و در نهایت اسلامی سازی یا حکمی سازی علوم انسانی، اظهار داشت: این معاونت به دنبال تعالی علوم انسانی و هنر است که از طریق این سه مولفه به آن دست خواهیم یافت.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به وجود 35 گروه تخصصی در معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی از صاحبنظران و مسئولین ذیربط خواست با توانمندسازی اساتید، تالیف کتب درسی، راه اندازی مجلات تخصصی و علمی – پژوهشی، برقراری کرسی های نظریه پردازی و ... به ارتقاء این علوم و حل برخی مشکلات موجود کمک کنند.

دکتر خسروپناه در ادامه نشست به پرسش و پاسخ با استادان و مربیان علوم انسانی و دروس معارفی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز پرداخت. وی همچنین در حاشیه این نشست تخصصی از بخش ها و فضاهای مختلف واحد کرج بازدید کرد .

کد خبر: 1007204

وب گردی

وب گردی