پلاستیک های اقیانوس نفس انسان را می‌برند

آیا می دانستید گونه‌ای از باکتری‌هایی که در اقیانوس زندگی می کنند مسئول تولید 10 درصد از اکسیژنی است که به وسیله آن نفس می‌کشیم؟ در حال حاضر، مطالعه جدید نشان داده که پلاستیک های موجود در اقیانوس‌های جهان، بر سطح اکسیژن تولیدی این باکتری اثر منفی می گذارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققانی از دانشگاه «Macquarie« در استرالیا مطالعات اولیه خود را برای بررسی اثرات وجود پلاستیک‌های داخل دریا روی یک نوع از باکتری های فتوسنتزکننده با نام« Prochlorococcus » بررسی کردند. آنها یافته های خود را در مجله «Biology Communications» منتشر کردهاند.

«لیز مور» که یکی از محققان این طرح است، در این رابطه گفت: «این میکروارگانیسم های کوچک برای زنجیره مواد غذایی دریایی بسیار مهم هستند، به چرخه کربن کمک می کنند و مسئول تولید تا 10 درصد کل اکسیژن جهان هستند.» بنابراین، در هر 10 نفس از اکسیژن، یکی از این موجودات دخیل‌اند.

پلاستیک‌ها در اقیانوس از ماهی‌ها سنگین‌ترند

هر ساله تا 12.7 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس می‌شود و برای 200 گونه دریایی از پستانداران و پرندگان تا ماهی و بی مهرگان خطرناک است. انسان نیز به طور ناخواسته میکروپلاستیک‌هایی را مصرف می‌کند که بر سلامتش تاثیرگذار است.

اخیرا یک گزارش از سازمان Fauna & Flora (FFI)، که با دو موسسه خیریه و موسسه مطالعات توسعه در بریتانیا همکاری داشت، اثرات آلودگی پلاستیک را بر مرگ و میر انسان بررسی کرد.

این گزارش نشان می دهد که هر 30 ثانیه یک فرد در کشورهای در حال توسعه به علت آلودگی ناشی از زباله‌های ناخوشایند می‌میرد. مشکل آلودگی پلاستیک در حال بدتر شدن است، پیش بینی‌های نشان میدهد که تا سال 2050، مقدار پلاستیک در اقیانوس بیشتر از وزن ماهی خواهد بود.

پلاستیک باعث می‌شود که باکتری‌ها اکسیژن کمتری تولید کنند

تیم دانشگاه Macquarie دو نوع مختلف Prochlorococcus را که از کیسه‌های مواد غذایی پلاستیکی و «پی وی سی» استخراج شده بودند کشف کردند. آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض این ماده به طور قابل توجهی باعث کاهش رشد و عملکرد باکتری‌ها می شود.

محققان تغییراتی را در بیان ژن های باکتری مشاهده کردند، به این معنی که ژن‌ها به طور معمول برای تولید پروتئین مورد نیاز فعال نمی‌شوند. مهم‌تر از همه باکتری‌هایی که در معرض مواد شیمیایی پلاستیکی قرار دارند، اکسیژن کمتر از باکتری‌های کنترل شده تولید می کنند.

نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «داده‌ها نشان می‌دهد که آلودگی پلاستیک ممکن است اثرات گسترده‌ای بر اکوسیستم گونه‌های دریایی و لاک پشت ها داشته باشد.» اگر ما واقعا می خواهیم تاثیر کامل آلودگی پلاستیک در محیط دریایی را درک و راه‌هایی برای مقابله با آن پیدا کنیم، باید تاثیر آن بر گروه‌های میکروبی کلیدی، از جمله میکروب‌های فتوسنتزی را بررسی کنیم.

چه می‌توان کرد؟

برای جلوگیری از ادامه دار شدن آلودگی پلاستیک ها در اقیانوس ها باید از همین الان اقدام کرد در ادامه به بیان برخی از راهکارها در این زمینه می پردازیم.

لیوان چای یا قهوه قابل استفاده مجدد بگیرید؛ کمتر از 1٪ فنجان‌های قهوه یکبار مصرف قابل بازیافت هستند. یک بطری آب قابل استفاده مجدد بگیرید بطری های پلاستیکی یکبار مصرف یکی از دلایل اصلی آلودگی پلاستیک در سواحل هستند و پرنده ها اغلب درهای آن را می‌خورند. از استفاده کارد و چنگال پلاستیکی اجتناب کنید؛ به طور متوسط افراد هر ساله 466 عدد کارد و چنگال پلاستیکی استفاده می‌کنند. به جای استفاده از نی پلاستیکی نوع کاغذی را جایگزین کنید. نی‌ها و همزن های پلاستیکی برای تجزیه تا 200 سال زمان لازم دارند.

از دیگر راه‌حل‌ها می‌توان به این موارد نیز اشاره کرد: به جای سلفون از فویل استفاده کنید. فویل قابل بازیافت است؛ اما سلفون نیست. به جای چای کیسه ای از برگ چای استفاده کنید. آدامس هایی که بدون پلاستیک هستند بجوید. خرید شیر در بطری‌های شیشه ای به جای پلاستیکی که برای استفاده مجدد یا بازیافت مناسب نیستند.