گلسنگ‌ها از آثار باستانی محافظت می‌کنند

نتایج تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه الزهرا (س) منجر به شناسایی گلسنگ‌های سطح آرامگاه کوروش با روش‌های کلاسیک و مولکولی شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه الزهرا (س)، نتایج تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه الزهرا (س) منجر به شناسایی گلسنگ‌های سطح آرامگاه کوروش با روش‌های کلاسیک و مولکولی شد.

این دستاورد پژوهشی نتیجه داده‌های پژوهشی پریسا محمدی عضو هیئت علمی گروه میکروبیولوژی دانشگاه الزهرا (س) با همکاری مهناز قلی‌پور شهرکی دانش‌آموخته دکتری ایشان است

پریسا محمدی، متخصص در میکروبیولوژی آثار باستانی و هنری در این باره گفت: اگرچه در مطالعات چندین ساله خود در گروه میکروبیولوژی دانشگاه الزهرا (س)، موفق به شناسایی تمامی گلسنگ‌های سطح آرامگاه کوروش با روش‌های کلاسیک و مولکولی شده و شاخص تخریب فراوان‌ترین گلسنگ سطح بنای آرامگاه کوروش را محاسبه کرده ایم اما نتایج تحقیقات ما و سایر محققان نشان می‌دهد علیرغم تصور قبلی، بسیاری از گلسنگ‌ها، نقش محافظتی برای بستر سنگی خود دارند و همانند چتری، سطوح سنگی را از باران‌های اسیدی و تنش‌های محیطی در امان نگه می‌دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اثرات نامطلوبی که بسیاری از روشهای پاکسازی متداول بر بستر سنگی بنای تاریخی و سازههای اطراف آن باقی می‌گذارند، می‌توان در پاکسازی به حذف موردی گلسنگ‌های مهاجم از سطح بنای سنگی فکر کرد که موجب خرد شدن بستر سنگی خود می‌شوند.

محمدی تصریح کرد: ارزیابی کمی فرسایش گلسنگ‌ها به محققان و مرمت‌گران کمک خواهد کرد در گام نخست، زمان‌بندی مناسب اقدامات مرمتی را به دست آورند و از میان گلسنگ های مختلف استقرار یافته، انواع مخرب در فرسودگی زیستی را مشخص کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)، بخشی از اطلاعات نتایج مطالعات فرسودگی زیستی پاسارگاد را در کتاب "فرسودگی زیستی و آثار باستانی- پاسارگاد" و مقالات دیگری منتشر کرده است که از اینجا، اینجا، اینجا و اینجا قابل مشاهده است و همچنین مقالات دیگری نیز در دست چاپ دارد.

شایان ذکر است مجموعه آزمایشگاه‌های گروه میکروبیولوژی دانشگاه الزهرا (س) با نام "آزمایشگاه‌های دکتر شایسته سپهر" مدت‌هاست به کانونی برای مطالعات میکروبیولوژی آثار باستانی - تاریخی مبدل شده و دختران و بانوان پژوهشگر و محققان جوانی در این حوزه تربیت شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007242

وب گردی

وب گردی