احتمال افسردگی در کودکانی که مادران افسرده دارند بیشتر است

مشاور روانشناس و محقق و پژوهشگر حوزه سلامت گفت: احتمال افسردگی در کودکانی که مادران افسرده دارند همواره  بیشتر از سایر کودکان است.

به گزارش ایسکانیوز، شهلا مولوی مشاور روانشناس و محقق و پژوهشگر حوزه سلامت با بیان این مطلب اظهار داشت: مادرانی که دچار افسردگی و اختلالات روحی هستند اگر به سرعت تحت مراقبت و درمان قرار نگیرند، کودکان خود را در معرض خطر افسردگی قرار خواهند داد.

وی تصریح کرد: فرزندان به طور طبیعی بخشی از انرژی و نشاط خود را از والدین و محیط پیرامون خود کسب می کنند و این درحالی است که ناآرامی محیط خانه و کشمکش و مشاجره مداوم بین والدین و عدم توجه به نیازهای کودک باعث ایجاد افسردگی در آنها می شود.

وی ادامه داد: وابستگی و رابطه تنگاتنگ کودکان با مادران باعث شده تا فرزندان آینه تمام نمای والدین باشند به طوری که کوچکترین تنش در مادر به شکل ناآرامی و بی قراری در کودک بروز می کند؛ والدین باید توجه داشته باشند که اغلب کودکان درونگرا وقتی دچار افسردگی می شوند علاوه بر گوشه گیری، کم تحرکی و اضطراب، دچار تغییراتی در آداب غذایی می شوند به طوری که ممکن است اشتهای آنها به طور کامل از بین برود و یا اینکه اشتهای سیری ناپذیری پیدا کنند.

این روانشناس اضافه کرد: برخی از مادران تصور می کنند که افسردگی بارداری و یا دوران شیردهی تنها برای فرزندانشان مضر است درحالی که باید اذعان داشت تاثیر اختلالات روحی مادران در کودکان محدود به دوره خاصی نمی شود و در هر مرحله از زندگی، افسردگی مادر می تواند تاثیر مستقیمی در روان کودک و حتی بازخورد منفی بر روابط زناشویی داشته باشد به همین دلیل مادرانی که حتی سالها پس از زایمان دچار افسردگی می شوند نباید نسبت به درمان خود کم توجه باشند چرا که ناملایمات روحی آنها علاوه بر خود، همسر و فرزندانشان را نیز دچار فشار روانی می کند.

وی ابراز کرد: افراد افسرده علاوه بر مراجعه به روانشناس و مشاور و در شرایط خاص به روان پزشک باید ورزش، مدتیشن و ریلکسیشن، بهداشت خواب و تغذیه سالم و استفاده از میوه را به طور جدی در عادات روزانه خود قرار دهند و با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می توانند حالات درونی فرد افسرده را تغییر دهند.

شهلا مولوی خاطر نشان کرد: کودکانی که مادران افسرده دارند، توجه کمتری به اطرافشان می کنند و هرچه افسردگی شدیدتر و تعداد عوامل استرس زا در زندگی مادر بیشتر باشد، رابطه والد و فرزند صدمه بیشتری می بیند، گاهی افسردگی در کودکان چنان پیشرفته می شود که ممکن است کودک دچار اختلالات روانی عمیق و لطمات جبران ناپذیر شود.

در نهایت باید به افسردگی که به طور فزاینده ای یکی از منابع جهانی بیماری زایی و هزینه های بهداشتی است، توجه بیشتری کرد زیرا در بسیاری از بیماری های مزمن به آن توجه نمی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007303

وب گردی

وب گردی