کتاب « مدیریت خدمات پرستاری»  به زودی منتشر می‌شود

کتاب « مدیریت خدمات پرستاری» تالیف معصومه برخوداری و نجمه عبادی توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به زودی منتشر می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کتاب « مدیریت خدمات پرستاری» تالیف دکتر معصومه برخوداری و نجمه عبادی توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به زودی منتشر می شود. اگر چه مدیریت به مفهوم کلی آن سابقه ای به قدمت زندگی اجتماعی انسان و حتی بیشتر از آن دارد اما آنچه به نام دانش مدیریت برای سازمان ها و موسسات تکامل یافته مربوط به سال های اخیر است. مدیریت پرستاری شامل برنامه ریزی نیروی انسانی، سازماندهی، هماهنگی و نظارت و ارزشیابی است و هدف غایی آن کسب ایجاد رضایت حداکثری بیمارستان، پرستار و بیمار است.

پرستاران جز حیاتی سیستم مراقبت بهداشتی هستند و بزرگترین گروه کارکنان بیمارستان را تشکیل می دهند. در دو دهه گذشته تغییرات قابل ملاحظه ای در محیط مراقبت بهداشتی، پیچیدگی های بسیاری را ایجاد کرده که بر کیفیت خدمات تاثیرگذار است.
داشتن دانش و مهارت رهبری و مدیریت موثر یک عنصر ضروری برای ارتقا کیفیت و ثمربخش بودن اقدامات، در محیط به سرعت در حال تغییر است. به عبارت دیگر افزایش بهره وری و اثر بخشی و تحقق اهداف سازمانی مستلزم دارا بودن مهارت و دانشی است که مدیریت توانایی ایجاد محیط عملکردی موثر بر کیفیت مراقبت از بیمار، رضایت شغلی پرستار و دستیابی به اهداف عملکردی را دارند.

کتاب « مدیریت خدمات پرستاری» سعی می کند زمینه آشنایی پرستاران با اصول و مهارت های مدیریت در رشته پرستاری را فراهم ساخته و امید است به نوبه خود سهمی در پیشبرد این رشته داشته باشد. همچنین این اثر مطابق با سرفصل های تعیین شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است و می تواند در جهت تسهیل یادگیری و کاربرد اصول مدیریت مورد استفاده استادان و دانشجویان و محققان پرستاری قرار گیرد.

این کتاب در 10 فصل تدوین شده است. فصل اول تعریف و سیر تاریخی علم مدیریت، فصل دوم سطوح، اصول و وظایف و مهارت های مدیریت، فصل سوم تصمیم گیری و حل مشکل، فصل چهارم برنامه ریزی، فصل پنجم سازمان دهی، فصل ششم تامین نیروی انسانی، فصل هفتم بهسازی نیروی انسانی، فصل هشتم هدایت و رهبری، فصل نهم انگیزش، فصل دهم ارتباطات را شامل می شود.

در بخشی از این کتاب از روش های تقسیم وظایف در پرستاری می توان از روش فعالیتی، روش موردی، روش تیمی، روش اساسی یا اولیه، روش ماجولار یا ناحیه ای، مراقبت بیمار محور، روش مکمل ، پرستار خصوصی را نام برد که هر یک از این روش ها مزایا و معایبی دارند. تفویض اختیار از اصول مهم سازمانی است و برای اجرا در سازمان این مراحل یعنی واگذاری وظایف، اعطای اجازه و تعیین مسئولیت را باید سپری کرد. علاقه نسبت به انجام وظیفه، شامل همکاری دسته جمعی و تکامل انفرادی و جلوگیری از اتلاف وقت مدیران و استفاده از نیروی تخصصی می شود.

گفتنی است، کتاب «مدیریت خدمات پرستاری» تالیف معصومه برخوداری و نجمه عبادی در 394 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه با قیمت 93 هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به زودی منتشر می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007333

وب گردی

وب گردی