اجرای سند چشم‌انداز فرهنگی دانشگاه آزاد باید دانشجومحور باشد

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) گفت: اجرای سند چشم‌انداز فرهنگی دانشگاه آزاد باید دانشجومحور باشد.

امیرعلی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیرامون وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) اظهار کرد: مسائل مورد نظر من در سطح کلان است و مشکلات خُرد صنفی مانند سلف را دربرنمی‌گیرد. مشکلات ما بسیار اساسی است و اگر حل نشود، تحولی در دانشگاه رخ نمی‌دهد. بخشی از تحول، علمی و بخش دیگر فرهنگی و سیاسی است. به نظر می‌رسد تحول علمی با توجه به سیاست‌های کلی دانشگاه آزاد اسلامی و سیاست‌های واحد خوراسگان، در حال رخ دادن است. اتفاقات پژوهشی و آموزشی خوبی افتاده ولی ما به دنبال اتفاقات خوب فرهنگی و سیاسی هستیم.

وی ادامه داد: من از مسائل پژوهشی، آموزشی و دانشجویی صحبت نمی‌کنم. البته منکر زحماتی نیستم که در این حوزه کشیده می‌شود ولی مطالبه اصلی ما این است که بوروکراسی شدید حاکم در واحد خوراسگان، مختل‌کننده فعالیت‌های خودجوش فرهنگی است. یک نظام کارمندی حاکم است که هر فردی اعتقاد دارد باید در چارچوب وظایف خود عمل کند و فراتر نرود. البته هر فردی باید به وظایف خود عمل کند ولی ساز و کار انقلابی یعنی کار مردم را راه بیندازیم.

دانشجویان و فعالان فرهنگی را نباید در سیکل فرهنگی بی‌مصرف قرار دهیم

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تصریح کرد: دانشجویان و فعالان فرهنگی را نباید در سیکل فرهنگی بی‌مصرف قرار دهیم. دو مسئله مهم در این میان مطرح می‌شود؛ نامه‌های اداری تشکل‌های دانشجویی در کارتابل‌ها، تسلسل پیدا می‌کنند. به این معنا که ما نامه‌ای می‌زنیم ولی به صورت دقیق مشخص نیست مخاطب نامه‌ها باید کدام مسئول باشد. از طرف دیگر نامه‌ها در دور باطلی می‌افتند که گاهی از برنامه جا می‌مانیم. هر چقدر بخواهیم انقلابی عمل کرده و برنامه‌ریزی انجام دهیم ولی نامه‌های اداری در کارتابل‌ها می‌چرخند. شاید بعضی مسئولان هم ندانند چه واکنشی باید به نامه‌ها نشان دهند.

نامه‌ها در دور باطلی می‌افتند که گاهی از برنامه جا می‌مانیم. هر چقدر بخواهیم انقلابی عمل کرده و برنامه‌ریزی انجام دهیم ولی نامه‌های اداری در کارتابل‌ها می‌چرخند

صادقی خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد مسئولان نگاه دلسوزانه‌ای برای حل مسائل و پیش بردن برنامه‌های فرهنگی دانشجویی داشته باشند. دانشجو از مهم‌ترین عنصر زندگی خود یعنی «زمان» مایه می‌گذارد، به مسائل فرهنگی ورود می‌کند و بدون هیچ چشمداشتی دلسوز مملکت و انقلاب است، بنابراین مسئولان هم باید دلسوزانه کارها را پیش ببرند اما روند پیگیری نامه‌ها به شدت کُند است. جلساتی هم با حضور دانشجویان برگزار نمی‌شود و نگاه جدی وجود ندارد.

وی افزود: گاهی پیش می‌آید که نامه‌ها فراموش می‌شوند یا این‌که جوابی نمی‌گیرند، حداقل هامش‌نویسی (پاراف) کنند تا ما متوجه شویم چه اتفاقی برای نامه رخ داده و باید چه تصمیمی بگیریم. موضوع دیگر، نگاه مسئولان به تشکل‌های انقلابی است؛ اول نگاهی است که در حال حاضر وجود دارد و دوم نگاهی است که باید وجود داشته باشد. نگاه کنونی که دیدگاه غلطی است، نگاه کارمندی به دانشجویان و تشکل‌هاست و دانشجویان باید مثل کارمندان به دنبال نامه‌ها بدوند. دیدگاه غلط دیگر این است که ما باید به دنبال مسئولان بدویم. گوش شنوایی برای دانشجویان وجود ندارد و به آنها اعتماد نمی‌کنند.

به مرکز ثقل بیانیه گام دوم که جوانان هستند، اهمیتی نمی‌دهند

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تأکید کرد: بحثی که در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جدی پیگیری می‌شود، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است. ما هم به عنوان یک تشکل انقلابی از بیانیه گام دوم برای طرح، تبیین و عمل استقبال می‌کنیم. مسئولان مانور زیادی روی بیانیه می‌دهند ولی به مرکز ثقل بیانیه که جوانان هستند، اهمیتی نمی‌دهند. دیدگاه صحیح نسبت به جوانان، اعتماد به آنهاست. باید باور کنیم جوانان، تحول‌آفرین و موتور پیشرفت کشور هستند اما احساس می‌کنم این دیدگاه وجود ندارد چرا که باید برای جوانان وقت گذاشت و به حرف آنها گوش کرد.

صادقی در ادامه گفت: نگاه مسئولان دانشگاه به تشکل‌های انقلابی، نگاه غلطی است یا حداقل وقت نمی‌گذارند و دچار غفلت شده‌اند.

ما باید به سراغ مسئولان برویم، مدت‌ها دمِ دفتر مدیران بایستیم و در نهایت هم پاسخی نگیریم، در حالی که آنها باید قدر جوانان را بدانند ولی در حال حاضر، شرایط برعکس است.

وی یادآور شد: بحث دیگر، ارائه تسهیلات حداقلی به تشکل‌هاست. دانشگاه آزاد، بخشنامه تسهیلی ابلاغ کرده که چند قسمت دارد؛ در بخشی ذکر شده به تشکل‌ها، دفاتر دانشگاهی و دانشکده‌ای اختصاص دهند، بودجه مالی در نظر بگیرند و امکانات و تجهیزات مادی و معنوی فراهم کنند. مسئولان دانشگاه، بخش عمده‌ای از بخشنامه تسهیل را به ما اختصاص نداده‌اند که برای ما یک درد است. ما به حداقل‌ها نیاز داریم تا فعالیت کنیم و کادرسازی انجام دهیم ولی تسهیلات دریافت نکرده‌ایم. مسئولان باید از خواب غفلت بیدار شوند و به سراغ جوانان انقلابی بروند. بحث دیگر نماینده ریاست دانشگاه در هیئت نظارت بر تشکل‌هاست؛ این نماینده یک سری وظایف دارد که از جمله آن می‌توان بت ارتباط مداوم با تشکل‌ها اشاره کرد. او باید گوش شنوای تشکل‌های دانشجویی باشد، با آنها تعامل کند و دغدغه‌های‌شان را به گوش ریاست دانشگاه برساند. متأسفانه این اتفاق رخ نداده و تشکل‌ها باید به طور مداوم به سراغ نماینده بروند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تصریح کرد: همچنین شبکه‌سازی دانشگاه‌ها باید اتفاق بیفتد اما به مقدار کم شاهد این اتفاق هستیم، در حالی که باید بسیار بیشتر شکل بگیرد. نیاز به برگزاری جلسات متعدد با تشکل‌های سطح استان است تا بچه‌ها با یکدیگر آشنا شوند. شبکه‌سازی، برکات بسیار دارد. مطالبه ما در حوزه هیئت نظارت، محدود به استان نیست و کشور را هم دربرمی‌گیرد. واقعا هیئت نظارت تشکل‌های دانشگاه چه برنامه‌ای دارد و به کجا می‌خواهد برود؟ چرا هم هیئت نظارت واحد و هم هیئت نظارت تشکل‌های کل کشور برنامه‌ای ارائه نمی‌دهد؟ بدون نظم و برنامه، اتلاف وقت بسیار خواهد بود و کارها پیش نمی‌رود.

صادقی ادامه داد: معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، یک سند چشم‌انداز فرهنگی منتشر کرد که محورها و اصول‌هایی را مد نظر قرار داده و برای حل معضلات فرهنگی، راهکار ارائه داده است اما اجرای سند چشم‌انداز باید دانشجومحور باشد. اگر سازماندهی صحیح دانشجویان توسط معاونت فرهنگی اتفاق بیفتد، رشد و شکوفایی استعدادها رخ می‌دهد.

بعد از یک سال و نیم، به ما دفتر نداده‌اند

یکی از مهم‌ترین رسالت‌های معاونت فرهنگی، شناسایی و رشد استعدادهاست و اگر برنامه‌ها را دانشجومحور کنند، چنین اتفاقی رخ خواهد داد. قدم اول برگزاری جلسات با دانشجویان است تا ما بدانیم معاونت فرهنگی چه برنامه‌هایی دارد تا برنامه‌ها را با کمک دانشجویان به عنوان بازوی فکری، مشورتی و علمی پیش ببریم

وی خاطرنشان کرد: دفاتر دانشکده‌ای یکی دیگر از دغدغه‌های ماست. یک سال و نیم از آغاز فعالیت ما در دانشگاه می‌گذرد. از شهریورماه 97 که به صورت شفاهی، مجوز فعالیت ما و دو تشکل دیگر صادر شده، متأسفانه دفتر و تجهیزاتی اختصاص نداده‌اند. طبق بخشنامه تسهیل بعد از یک ماه باید به ما دفتر می‌دادند ولی حالا 9 ماه گذشته و اتفاقی رخ نداده است. سؤال ما این است که چرا، دفتری به ما و دیگر تشکل‌های مجوزدار اختصاص نداده‌اند؟

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تأکید کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که مسئولان به سراغ جوانان بروند و از آنها استفاده کنند. نه‌تنها به سراغ ما نمی‌آیند بلکه وقتی به سراغ مسئولان دانشگاهی می‌رویم، به ما توجهی نمی‌کنند.

صادقی در خصوص بوروکراسی شدید حاکم بر دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: ما مطالبه‌ای داشتیم و حالا می‌خواهم راهکاری ارائه دهیم. مسئولان باید تحول انقلابی در ساز و کار بوروکراسی برای دانشجویان رقم بزنند. باید برای نامه‌نگاری‌های اداری که توسط دانشجویان انجام می‌شود، تحولی صورت گیرد تا چرخش نامه‌های دانشجویی به حداقل برسد و نامه‌های برنامه‌های دانشجویان، روند کوتاه‌تری را طی کند.

وی در پایان گفت: به عنوان مثال می‌توان به برخی از مسئولان، قدرت و اختیارات بیشتری تخصیص دلد، قول می‌دهیم اگر مایل به برگزاری جلسات باشند، ما هم برای حل مشکلات در گفت‌وگو با مسئولان دانشگاه، قدم برداریم و مشکل آزاردهنده نامه‌نگاری دانشجویان را حل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007366

وب گردی

وب گردی