فرمول دولت برای افزایش حقوق تخلف آشکار است/ دولت می‌گوید مجلس عرضه ندارد

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با انتقاد از شیوه اجرایی دولت برای افزایش حقوق معلمان و کارکنان، از اجرایی نشدن مصوبه مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص اصلاح احکام حقوقی دانشجومعلمان اظهار کرد: دولت می‌خواست به حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته که پنج میلیون نفر هستند، 20 درصد اضافه کند. اعتراض ما این بود که حداقل حقوق در سال 97، یک میلیون و 123 هزار تومان بوده و اگر بخواهند 20 درصد اضافه کنند، حدود 230 هزار تومان افزایش خواهد داشت؛ ولی فردی که 20 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، 4 میلیون تومان اضافه دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: با این استدلال، مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد من رأی داد؛ پیشنهادم این بود که به همه پنج میلیون نفر، چهارصد هزار تومان با ضریب اختصاص دهیم؛ یعنی چهارصد هزار تومان را در ضریب به شکلی وارد کنیم که به همه مبلغ یکسانی اضافه شود تا کمترین حقوق و بیشترین حقوق، چهارصد هزار تومان افزایش داشته باشند. از طرف دیگر 10 درصد نیز به حقوق‌ها اضافه کنیم تا متعادل شود. اگر این طرح انجام می‌شد، حداقل حقوق، افزایش 513 هزار تومانی داشت، حقوق 2 میلیونی، 600 هزار تومان، 5 میلیونی، 900 هزار تومان الی آخر. فردی که 20 میلیون تومان حقوق می‌گرفت هم 2 میلیون و 400 هزار تومان افزایش داشت که متعادل بود.

دولت به بند متفرقه استناد کرده است

اعتراض ما این بود که حداقل حقوق در سال 97، یک میلیون و 123 هزار تومان بوده و اگر بخواهند 20 درصد اضافه کنند، حدود 230 هزار تومان افزایش خواهد داشت ولی فردی که 20 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، 4 میلیون تومان اضافه دریافت می‌کند

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس تصریح کرد: طرح را مصوب کردیم و به دولت ارائه دادیم، جلسه هم برگزار شد؛ اما دولت به حداقل حقوق، 440 هزار تومان اضافه کرده و به حقوق 20 میلیونی، 3 میلیون و 600 هزار تومان داده است. وقتی می‌پرسیم این مصوبه همان پیشنهاد حاجی‌بابایی در صحن مجلس است؟ می‌گویند نه! با پیشنهاد حاجی‌بابایی نمی‌توان افزایش 3 میلیون و 600 هزار تومانی داد! می‌گوییم پس از کجا آورده‌اید؟ می‌گویند بند متفرقه‌ای از کمیسیون برنامه و بودجه به ما داده‌اند که به ما می‌گوید بر اساس چیزی که عمل کرده‌ایم، انجام بپذیرد.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: می‌گویند ما 400 هزار تومان را در حقوق یک میلیون و 123 هزار تومان می‌بریم و ضریب می‌دهیم که می‌شود 440 هزار تومان، در حقوق 20 میلیونی هم می‌شود 3 میلیون و 600 هزار تومان. وقتی می‌پرسیم فرمول آن را از کجا آورده‌اید، می‌گویند متعلق به خودمان است! وقتی می‌گوییم طرحی که کمیسیون برنامه و بودجه داده چه ربطی به مجلس دارد، جوابی نمی‌گیریم. قانون مجلس یعنی طرحی که نمایندگان در صحن پیشنهاد می‌دهند، مجلس رأی‌گیری می‌کند و بدون جابه‌جا شدن یک واو باید اجرا شود. مصوبه ما مشخص است و شورای نگهبان هم آن را تأیید کرده و به قانون تبدیل شده؛ ولی مشخص نیست چه کسی، طرح کنونی را به دولت داده است. اصلا این طرح چه ربطی به مجلس دارد؟

دولت هر کاری دلش می‌خواهد را انجام می‌دهد

وی افزود: هیئت رئیسه، جلسه گذاشته و همه اجماع داشته‌اند که اگر پیشنهاد حاجی‌بابایی موجود است، دولت تخلف کرده و اگر چیزی در مسیر به طرح اضافه شده؛ یعنی دولت هر کاری دلش می‌خواهد را انجام می‌دهد. نه مجلس، نه رئیس مجلس و نه هیچ فرد دیگری، چیزی به مصوبه اضافه نکرده است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس درباره واکنش مجلس شورای اسلامی به تخلف دولت گفت: هیئت رئیسه مجلس جلسه گذاشته، قاضی‌زاده هاشمی (عضو هیئت رئیسه مجلس)، یوسف‌نژاد (عضو هیئت رئیس مجلس)، حاجی (نماینده مجلس)، رئیس دیوان محاسبات، معاون سازمان امور اداری و استخدامی و مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه حضور داشتند و همه متفق‌القول گفتند اگر پیشنهاد حاجی‌بابایی تصویب شده و اجرایی نشده، تخلف صورت گرفته است. در واقع طرح متفرقه‌ای به نام بند 158 بدون طرح و مصوب شدن در مجلس، اجرایی شده است. دولت بر اساس چیزی که به انتهای طرح اضافه شده، تلویحا اعلام کرده هر کاری دلم بخواهد انجام می‌دهم.

حاجی‌بابایی تأکید کرد: دولت می‌گوید ما می‌خواستیم به همه 20 درصد افزایش حقوق بدهیم. برای حقوق یک میلیون و 123 هزار تومانی تا 2 میلیون تومانی، از 39 درصد آغاز کرده و تا 26 درصد ادامه داده است. می‌گویند ما به پایین‌ترین حقوق، 39 درصد افزایش داده‌ایم اما 36.5 درصد آن مربوط به همان 400 هزار تومان مصوب است! در واقع از 10 درصد دیگر، فقط 2.5 درصد را اعمال کرده‌اند، در حالی که حقوق 20 میلیونی، 3 میلیون و 600 هزار تومان افزایش داشته، 400 هزار تومان جدا بوده و 3 میلیون و 200 هزار تومان افزایش داشته که 16 درصد می‌شود. بعد دولت می‌گوید به همه 18 درصد داده‌ایم.

دولت 2 درصد از افزایش حقوق‌ها کم کرد تا محکم بگوید به مجلس ربطی ندارد

مصوبه ما مشخص است و شورای نگهبان هم آن را تأیید کرده و به قانون تبدیل شده؛ ولی مشخص نیست چه کسی، طرح کنونی را به دولت داده است

وی ادامه داد: وقتی می‌پرسیم چگونه به 18 درصد رسیده‌اید؟ می‌گویند وقتی 400 هزار تومان را به ضریب‌ها تبدیل می‌کنیم، همگی 18 درصد می‌شوند! می‌گویم وقتی تبدیل می‌کنید هم 20 میلیون و هم 2 میلیون می‌شوند 18 درصد؟! این فقط شبیه معجزه است! حاضرم مناظره‌ای با یکی از اعضای دولت داشته باشم تا مستنداتم را بیان کنم چون تخلف، عمومی است. دولت گفته ما می‌خواهیم به همه 20 درصد بدهیم و مجلس گفته نه؛ اما بر اساس پیشنهاد ما پایین‌ترین حقوق، 43 درصد می‌گیرد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در پایان گفت: باید به فردی که 2 میلیون حقوق می‌گیرد، 600 هزار تومان اضافه شود. به حقوق‌های بین 4 و 5 میلیون تومان هم باید 20 درصد اضافه شود؛ اما افزایش حقوق‌های پایین‌تر از 4 میلیون باید بیش از 20 درصد باشد، در صورتی که اکنون به 2.5 میلیون تومان تا 4 میلیون تومان، 18 درصد داده‌اند، یعنی 2 درصد هم کم کرده‌اند تا محکم بگویند هیچ ربطی به مجلس ندارد، مجلس در رأس امور نیست و مجلس هیچ عرضه‌ای ندارد. مجلس باید از هویت خود دفاع کند. هیئت رئیسه جلسه گذاشته، امیدوارم گزارش دیوان محاسبات برسد و اقدامات لازم انجام شود. باید باز هم تأکید کنم بر این‌که در اجرای پیشنهاد من تخلف صورت گرفته، اجماع وجود داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007376

وب گردی

وب گردی