سرانه مطالعه دانشجویان ایرانی چقدر است؟/ گرانی کاغذ بهانه‌ای برای فرار از کتاب

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسکانیوز نشان می‌دهد سرانه مطالعه دانشجویان در حال تحصیل بیشتر در زمینه آزاد است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به گرانی کاغذ و افزایش قیمت کتاب، دانشجویان بیشتر وقتشان را برای مطالعه در حوزه های غیر درسی صرف می کنند.

در سال های اخیر این افزایش قیمت چند برابری کتاب باعث شده تا دانشجویان موفق به خرید تمام کتاب های تخصصی مورد علاقه خود نشوند و برای بالا بردن سرانه مطالعه‌شان از فضای مجازی و یا کتاب های ارزان‌تر استفاده کنند.

نکته جالب دیگر این است که دانشجویان زیادی به مطالعه در حوزه روانشناسی علاقه دارند تا با کمک کتاب‌های مختلف اطلاعاتشان را افزایش دهند.

فاطمه دانشجو پرستاری در خصوص سرانه مطالعه خود در طول هفته گفت: به صورت میانگین در روز ١ ساعت مطالعه دارم که در بخش آزاد و روانشناسی است، چون در آخر ترم کتاب‌های درسی را مرور می‌کنم.

محمد دانشجو دانشگاه شمسی پور فنی حرفه‌ای گفت: علاقه زیادی به تکنولوژی دارم و به صورت آزاد در این زمینه مطالعه دارم و برای اطلاعات بیشتر در این زمینه از اینترنت استفاده می‌کنم.

وی افزود: هفته‌ای ۴ ساعت مطالعه درسی و آزاد دارم و سعی کردم به صورت برابر، روزانه ۴۵ دقیقه مطالعات داشته باشم.

این دانشجو آی‌تی ادامه داد: به دلیل گرانی کتاب‌ها از فایل‌های پی‌دی‌اف استفاده می‌کنم تا هزینه کم‌تری بپردازم.

علیرضا دانشجوی رشته فناوری اطلاعات گفت: هفته‌ای یک ساعت در زمینه روانشناسی مطالعه دارم، در طول هفته روزی ٣ ساعت هم مطالعه داشتم.

وی افزود: خیلی به خواندن کتاب‌های تخصصی علاقه دارم اما به قدری قیمت کتاب افزایش یافته که نمی‌توانم در یک ماه چند کتاب تهیه کنم.

جاوید دانشجوی حقوق دانشگاه علامه طباطبائی گفت: خودم مشکلی برای خرید کتاب نداشتم اما مشاهده کردم که خیلی‌ها به خاطر گرانی کاغذ و افزایش قیمت کتاب مطالعه کم‌تری دارند.

وی افزود: روزی ٢ ساعت کتاب های مذهبی و سیاسی می‌خوانم و هفته ای ٣ ساعت در بخش کتاب‌های درسی مطالعه می‌کنم.

محمد دانشجوی ارشد اقتصاد شهید بهشتی گفت: روزانه ۲ ساعت مطالعه دارم و در زمینه آزاد هم روزی ۱ ساعت رمان‌های کلاسیک می‌خوانم.

وی افزود: اکثر کتاب‌هایی که قصد مطالعه‌شان را داریم افزایش قیمت چند برابری داشته و همین امر موجب کاهش سرانه مطالعه ما در زمینه تخصصی شده است.


نیما دانشجوی رشته شیمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: روزی یک ساعت مطالعه آزاد و درسی داشته و در طول هفته ۷ ساعت مطالعه دارم.

وی افزود: کتاب‌های تخصصی شیمی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و برای مطالعه بیشتر باید آنها را هرچند گران تهیه کرد.


زهرا دانشجو رشته معماری در این باره گفت: متاسفانه مطالعه آزاد ندارم و با توجه به مشغله کاری که دارم، فرصت کافی نداشته و بیشتر به دنبال درآمدزایی هستم.

وی افزود: کتاب هم مثل اجناس دیگر افزایش قیمت داشته و چاره ای جز خرید انها با قیمت بالا تر نیست.

خاطره دانشجو رشته روانشناسی کودکان گفت: هر زمان که کتاب به دستم برسد مطالعه خواهم داشت و هفته ای ۶ ساعت هم کتاب می‌خوانم.

وی افزود: با توجه به گرانی کتاب بیشتر اطلاعات مورد نظرم را از اینترنت استخراج می کنم.

این دانشجو‌ی رشته روانشناسی کودکان اظهار کرد: با توجه به رشته تحصیلی ام در زمینه مرتبط مطالعه می کنم تا اطلاعاتم را افزایش دهم.

تمایل به مطالعه و یادگیری در همه انسان ها وجود دارد و این میل ذاتی به علت گرانی کاغذ و به تبع آن کتب تخصصی و حجیم رو به کاهش است که توجه بیشتر مسوولان امر را می طلبد.

اکثر دانشجویان و علم آموزان هم به صورت ذاتی، به مطالعه علاقه دارند که گرانی کتب تخصصی، مطالعه آن ها را به سمت کتاب های رمان و روانشناسی سوق داده است و اندک افرادی که مطالعه خود را در رشته تخصصی متمرکز کرده اند بیشتر از کتاب های الکترونیکی و صوتی استفاده می کنند که مزایای کتب کاغذی را ندارد.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1007433

وب گردی

وب گردی