مستندسازی اقدامات شورای تحول / تبیین مفهوم دقیق علوم انسانی

جلسه 166 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست عضو این شورا برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 166 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

حداد عادل در ابتدای این جلسه گفت: مستندسازی اقدامات انجام شده در مسیر تحول و ارتقاء علوم انسانی به منظور ترسیم راه طی شده لازم است.

وی افزود: نخستین نمونه از این کار که به مقطع کارشناسی ارشد رشته "مددکاری اجتماعی" مربوط است، با همت دبیرخانه منتشر شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تغییرات ساختاری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این تحولات مثبت در ساختار دبیرخانه شورای تخصصی تحول و ارتقاء نیز تأثیر گذاشت.

دستور جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، بررسی سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته "فلسفه علوم انسانی" در مقطع دکتری بود، که بعد از ارائه گزارش تدوین شده در کارگروه فلسفه موضوع مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

در این گزارش با اشاره به سوابق این رشته در سایر کشورها و همچنین دانشگاه‌های کشور، نو و جدید بودن این رشته تحصیلی مواردی مانند تشابه آن با رشته‌های دیگر مانند فلسفه علوم اجتماعی نیز مورد اشاره قرار گرفت.

پس از ارائه این گزارش، حجت‌الاسلام کاظمینی، دبیر شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بررسی این سرفصل درسی و برنامه آموزشی در آن شورا مواردی مانند مواجهه تطبیقی و انتقادی با فلسفه علوم انسانی در غرب، لزوم تدوین متون آموزشی لازم و نگاه به سوابق فلسفی و حکمی موجود در تمدن اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

پس از سخنان حجت‌الاسلام کاظمینی، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن شکل‌گیری مباحث فلسفه علوم انسانی متناسب با هر شاخه علوم انسانی، ارتباط این رشته با جامعه‌شناسی علم و معرفت، تفاوت‌های موجود در سنت‌های فلسفی غربی قاره‌ای-تحلیلی در مواجهه با علوم انسانی و مشارکت مراکز علمی و پژوهشی کشور در این زمینه بود.

پس از سخنان اعضا، حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: ابهام در مفهوم علوم انسانی و در سنت فکری غرب از دلایل روشن نبودن این مفهوم است.

وی افزود: باید تبیین شود منظور از علوم انسانی چیست؟ آیا از علوم هر چه فنی، مهندسی، تجربی و پزشکی نباشد پس علوم انسانی است؟ یا علوم انسانی مفهومی گسترده‌تر دارد؟

پس از سخنان حداد عادل، حجت‌الاسلام مصباح نیز طی سخنانی گفت: از منظر تدوین‌کنندگان این برنامه درسی "علوم انسانی" دارای یک مفهوم روشن است.

وی افزود: برخی ایرادات مطرح شده ریشه در عدم توجه دقیق به اختلافات موجود در این مفهوم در سنت فکری غرب دارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی «ره» ادامه داد: در کنار فلسفه علوم انسانی به معنای اعم می‌توان فلسفه هر کدام از شاخه‌های علوم انسانی مانند جامعه‌شناسی، روانشناسی و... را نیز تدوین کنیم.

پس از سخنان حجت‌الاسلام ‌مصباح، ادامه موضوع به جلسه آینده موکول شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007544

وب گردی

وب گردی