گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ نیوشا یعقوبی- هر ساله نظامهای ارزیابی بینالمللی، دانشگاهها و موسسات علمی جهان را ارزیابی میکنند. هر کدام از این نظامهای ارزیابی، شاخصهای مشخصی را مدنظر قرار دادهاند و بر اساس آن دانشگاههای جهان را رتبهبندی میکنند.
مرکز رتبهبندی دانشگاههای جهانی (CWUR) یک سازمان مشاورهای است که در زمینه سیاست، بینش راهبردی و خدمات مشاورهای به دولتها و دانشگاهها در راستای بهبود نتایج آموزشی و تحقیقاتی فعالیت میکند. این رتبهبندی به عنوان یک پروژه با هدف ارزیابی 100 دانشگاه برتر جهان آغاز بهکار کرد و در سال 2014 به ارزیابی هزار دانشگاه برتر از 18 هزار دانشگاه جهان رسید.
از جمله شاخصهای ارزیابی این رتبهبندی میتوان به کیفیت آموزش (باسهم 15 درصدی)، استخدام فارغالتحصیلان (با سهم 15 درصدی)، کیفیت اعضای هیئت علمی (باسهم 15 درصدی)، خروجی پژوهشی (باسهم 15 درصدی)، تأثیرگذاری (باسهم 15 درصدی) و استناد (باسهم 10 درصدی) اشاره کرد.
باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) در گزارش زیر میخواهد وضعیت دانشگاههای کشور را در 5 سال گذشته بررسی و روند صعود و افول آن را در شاخصهای مختلف بررسی کند. نمودار زیر (شماره یک) بیانگر رتبه دانشگاههای کشور در نظام ارزیابی CWUR در بازه زمانی 2014 تا 2019 است:
از نمودار فوق میتوان دریافت 12 دانشگاه کشور طی 5 سال گذشته توانستهاند در نظام ارزیابی CWUR رتبه کسب کنند. برخی از این دانشگاهها مانند تهران و صنعتی شریف و غیره، در هر 5 سال جزو دانشگاههای برتر این ارزیابی قرار گرفتهاند برخی دیگر مانند دانشگاه شهید بهشتی و فردوسی مشهد نیز در سال 2019-2018 کسب رتبه داشتهاند.
شاخصهای ارزیابی نظام ارزیابی CWUR در سال 2014 شامل هشت شاخص کیفیت آموزش، اشتغال فارغالتحصیلان، کیفیت اعضای هیئت علمی، انتشارات، تاثیرگذاری، استناد، تاثیر گسترده و پروانه ثبت اختراع است. جالب آنجاست که در بازه زمانی مذکور، امتیاز 8 دانشگاه برتر در شاخص کیفیت آموزشی، اشتغال فارغ التحصیلان، کیفیت اعضای هیئت علمی و پروانه ثبت اختراع به ترتیب برابر 355+، 478+، 210+، 737+ است، تنها شاخص آموزشی دانشگاه تهران با سایر دانشگاهها متفاوت بوده و برابر 171 است. در ادامه جزئیات کسب رتبه این دانشگاهها به همراه امتیاز شاخصها آمده است.
روند نزولی شاخص انتشارات دانشگاه تهران
جدول زیر بیانگر شاخصهای دانشگاه تهران در بازه زمانی 2014 تا 2019 است:
همانطور که از جدول فوق مشخص است در بازه زمانی 2014 تا 2019، رتبه دانشگاه تهران تقریبا ثابت بوده است؛ همچنین رتبه جهانی این دانشگاه در بازه زمانی 2014 تا 2017، بین 723 تا 768 تغییر کرده است اما در سال 2019-2018 نسبت به 2017، 262 پله ارتقا یافته و رتبه 461 را کسب و در میان دانشگاههای کشور، پس از دانشگاه آزاد اسلامی، در مقام دوم کشوری قرار گرفت.
شاخص کیفیت آموزش در دانشگاه تهران از سال 2014 تا 2017 با شیب ملایم افزایش داشته و از 171 به 213 رسیده است؛ اما در آخرین رتبهبندی CWUR، شاخص کیفیت آموزش این دانشگاه رشد چشمگیری داشته و به 428 رسیده است. در شاخص اشتغال فارغالتحصیلان نیز وضعیت مانند شاخص کیفیت آموزش پیش رفته است با این تفاوت که در آخرین رتبهبندی، میزان اشتغال فارغالتحصیلان بیش از 1000 برآورد شده است.
شاخص انتشارات دانشگاه تهران در بازه زمانی 2014 تا 2019 روند نزولی داشته؛ امتیاز شاخص انتشارات این دانشگاه در سال 2014، 519 بوده است اما در سال 219، با کاهش 83 پلهای، به 436 رسیده است. از طرفی میزان تاثیرگذاری این دانشگاه در بازه زمانی مذکور، افزایش یافته است و در آخرین رتبهبندی CWUR به بیش از هزار رسیده است.
بررسی شاخص استناد دانشگاه تهران در بازه زمانی 2014 تا 2019 حاکی از آن است که میزان این شاخص در بازه زمانی مذکور افزایش یافته و در سال 2019 به بیش از هزار رسیده است.
کاهش رتبه دانشگاه صنعتی شریف در شاخص کیفیت آموزش
جدول زیر بیانگر شاخصهای دانشگاه صنعتی شریف در بازه زمانی 2014 تا 2019 است:
همانطور که از جدول فوق مشخص است، دانشگاه صنعتی شریف در سال 2014 توانسته است رتبه 2 کشوری را کسب کند، این دانشگاه در بازه زمانی 2015 تا 2017 رتبه اول کشوری را کسب کرده اما در سال 2019 با سقوط سه پلهای، رتبه چهارم را کسب کرده است. همچنین رتبه جهانی این دانشگاه در سال 2014 برابر با 833 بود؛ اما در بازه زمانی 2015 تا 2017 بین رتبه 648 و 698 نوسان داشت. رتبه جهانی این دانشگاه در سال 2019 به 592 رسید.
شاخص کیفیت آموزش در دانشگاه صنعتی شریف در سال 2019 برابر با 355 بوده است؛ اما این رتبه در سال 2015 روند نزولی داشته و به 116 رسیده است، اما در بازه زمانی 2016 تا 2019 روند صعودی داشته و به 198 رسیده است. در شاخص اشتغال فارغالتحصیلان نیز رتبه دانشگاه صنعتی شریف در نظام ارزیابی CWUR افزایش داشته است و در سال 2019 به بیش از هزار رسیده است.
شاخص انتشارات دانشگاه صنعتی شریف در بازه زمانی 2014 تا 2019 روند صعودی داشته و در سال 2019 به 657 رسیده است. همچنین میزان تاثیرگذاری این دانشگاه در بازه زمانی مذکور، نیز افزایش یافته است و در آخرین رتبهبندی CWUR به بیش از هزار رسیده است.
وضعیت شاخص استناد دانشگاه صنعتی شریف در بازه زمانی مذکور از افزایش میزان استناد به این دانشگاه حکایت میکند به طوری که دانشگاه صنعتی شریف در سال 2019 توانسته است رتبه 541 را کسب کند.
کاهش رتبه تأثیرگذاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در نظام ارزیابی CWUR
جدول زیر بیانگر شاخصهای دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه زمانی 2014 تا 2019 است:
همانطور که از جدول فوق مشخص است، دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه زمانی 2014 تا 2019 توانسته است رتبه 3 کشوری را کسب کند، همچنین رتبه جهانی این دانشگاه در سال 2014 برابر با 849 بود اما در سال 2017 به 781 رسید، در نهایت رتبه جهانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 2019 به 547 رسید.
شاخص کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه زمانی مذکور چندان دچار تغییر نشده و بین 355 و 383 نوسان داشته است. شاخص اشتغال فارغالتحصیلان در بازه زمانی مذکور رشد چشمگیری داشته است، به طوریکه در سال 2014، رتبه این شاخص 478 بوده اما در سال 2019 به بیش از هزار رسیده است.
شاخص انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه زمانی 2014 تا 2019 روند صعودی داشته و در سال 2019 به 739 رسیده است. از طرفی میزان تاثیرگذاری این دانشگاه در بازه زمانی مذکور، نیز کاهش یافته است، بهطوری که در سال 2014 رتبه این شاخص 903 بوده است اما در آخرین رتبهبندی CWUR به 676 رسیده است.
وضعیت شاخص استناد دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه زمانی مذکور نیز روند نزولی داشته و در سال 2019 به 673 رسیده است.
افزایش رتبه دانشگاه صنعتی اصفهان در شاخص تأثیرگذاری
جدول زیر بیانگر شاخصهای دانشگاه صنعتی اصفهان در بازه زمانی 2014 تا 2019 است:
همانطور که از جدول فوق مشخص است، رتبه کشوری دانشگاه صنعتی اصفهان در بازه زمانی 2014 تا 2019، بین 4 و 5 تغییر کرده است. از طرفی رتبه جهانی این دانشگاه کاهش یافته است و از 938 جهانی در سال 2014 به 642 در سال 2019 رسیده است.
شاخص کیفیت آموزش در دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 2014 برابر با 355 بوده که تا سال 2019 این شاخص افزایش یافته و به 383 رسیده است. شاخص اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان روند صعودی داشته است و در سال 2019 به بیش از هزار رسیده است.
شاخص انتشارات این دانشگاه در بازه زمانی 2014 تا 2019 نیز در بازه زمانی 672 تا 722 نوسان داشته است؛ همچنین میزان تاثیرگذاری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز روند صعودی داشته و در آخرین رتبهبندی CWUR به بیش از هزار رسیده است.
وضعیت شاخص استناد دانشگاه صنعتی اصفهان در نظام رتبهبندی CWUR نوسان داشته است به طوری که رتبه استناد این دانشگاه در سال 2014، 609 بود که در سال 2015 به 645 رسیده است. اما رتبه استناد این دانشگاه با سقوط 265 پلهای در سال 2016 به 380 رسیده است. این دانشگاه در آخرین رتبهبندی CWUR در شاخص استناد توانسته است رتبه 405 را کسب کند.
افزایش رتبه دانشگاه شیراز در اشتغال فارغالتحصیلان
جدول زیر بیانگر شاخصهای دانشگاه شیراز در بازه زمانی 2014 تا 2019 است:
همانطور که از جدول فوق مشخص است، رتبه دانشگاه شیراز در بازه زمانی 2014 تا 2019 افزایش یافته است بهطوریکه در سال 2019 به رتبه 9 کشوری تنزل پیدا کرده است. رتبه جهانی این دانشگاه در سال 2014 برابر با 956 بود اما در سال 2018 به 857 رسیده است.
شاخص کیفیت آموزش در دانشگاه شیراز در بازه زمانی مذکور چندان دچار تغییر نشده و بین 355 و 383 نوسان داشته است. شاخص اشتغال فارغالتحصیلان در بازه زمانی مذکور رشد چشمگیری داشته است، به طوریکه در سال 2014، رتبه این شاخص 478 بوده اما در سال 2019 به بیش از هزار رسیده است.
شاخص انتشارات دانشگاه شیراز در بازه زمانی 2014 تا 2019 روند صعودی داشته و در سال 2019 به 894 رسیده است. میزان تاثیرگذاری این دانشگاه در بازه زمانی مذکور، افزایش داشته است، بهطوری که در سال 2014 رتبه این شاخص 952 بوده است اما در آخرین رتبهبندی CWUR به بیش از هزار رسیده است.
وضعیت شاخص استناد دانشگاه شیراز در بازه زمانی مذکور نیز دستخوش نوسانات بسیاری شده است بهطوری که رتبه این شاخص در سال 2014 و 2015 به ترتیب 609 و 645 بوده است، این رتبه در سال 2016 به 541 رسیده است؛ اما بار دیگر رتبه استناد دانشگاه شیراز روند صعودی گرفته و در نهایت در سال 2019، در رتبه 898 متوقف شده است.
افزایش رتبه دانشگاه امیرکبیر در شاخص استناد
جدول زیر بیانگر شاخصهای دانشگاه امیرکبیر در بازه زمانی 2014 تا 2019 است:
همانطور که از جدول فوق مشخص است، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بازه زمانی 2014 تا 2019 رتبه 6 را کسب کرده است، البته رتبه کشوری این دانشگاه در سال 2015، 8 بوده است. همچنین رتبه جهانی این دانشگاه در بازه مذکور کاهش داشته است و در سال 2019 به 689 رسیده است.
شاخص کیفیت آموزش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بازه زمانی مذکور چندان دچار تغییر نشده و بین 355 و 383 نوسان داشته است. شاخص اشتغال فارغالتحصیلان در بازه زمانی مذکور رشد چشمگیری داشته است، به طوریکه در سال 2014، رتبه این شاخص 478 بوده اما در سال 2019 به بیش از هزار رسیده است.
رتبه شاخص انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سال 2014 تا 2017، روند نزولی داشته و در سال 2017 به 656 رسیده است؛ اما در سال 2019-2018 به 670 رسیده است. از طرفی میزان تاثیرگذاری این دانشگاه در بازه زمانی مذکور، افزایش یافته است و در آخرین رتبهبندی CWUR به بیش از هزار رسیده است.
وضعیت شاخص استناد این دانشگاه در بازه زمانی مذکور نیز روند صعودی داشته و در سال 2019 به 898 رسیده است.
کاهش رتبه دانشگاه تربیت مدرس در شاخص انتشارات
جدول زیر بیانگر شاخصهای دانشگاه تربیت مدرس در بازه زمانی 2014 تا 2019 است:
همانطور که از جدول فوق مشخص است، دانشگاه تربیت مدرس در سال 2017 در نظام ارزیابی CWUR رتبهای کسب نکرده است. رتبه کشوری و جهانی این دانشگاه در سال 2019 به ترتیب به 7 و 756 رسیده است.
رتبه شاخص کیفیت آموزش در دانشگاه تربیت مدرس در بازه زمانی 2014 تا 2016، با صعود 138 پلهای به 383 رسیده است. رتبه شاخص اشتغال فارغالتحصیلان در بازه زمانی مذکور رشد چشمگیری داشته است، به طوریکه در سال 2014، رتبه این شاخص 478 بوده اما در سال 2019 به بیش از هزار رسیده است.
شاخص انتشارات دانشگاه تربیت مدرس در بازه زمانی 2014 تا 2016 روند نزولی داشته و در سال 2016 به 717 رسیده است؛ همچنین در سال 2019-2018 افزابش رتبه داشته و 723 رسیده است. از طرفی میزان تاثیرگذاری این دانشگاه در بازه زمانی مذکور، افزایش یافته است، بهطوری که در سال 2014 رتبه این شاخص 987 بوده است اما در آخرین رتبهبندی CWUR به بیش از هزار رسیده است.
وضعیت شاخص استناد دانشگاه تربیت مدرس در بازه زمانی مذکور نیز روند صعودی داشته و در سال 2019 به بیش از هزار رسیده است.
غیبت 2 ساله دانشگاه علوم پزشکی ایران در نظام ارزیابی CWUR
جدول زیر بیانگر شاخصهای دانشگاه علوم پزشکی ایران بازه زمانی 2014 تا 2019 است:
همانطور که از جدول فوق مشخص است، دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 2015 و 2016 در نظام ارزیابی CWUR نتوانسته است کسب رتبه داشته باشد. رتبه کشوری این دانشگاه در سایر سالها برابر با 8 بوده است از طرفی رتبه جهانی این دانشگاه در سال 2019 به 760 رسید.
شاخص کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی ایران در بازه زمانی مذکور چندان دچار تغییر نشده و بین 355 و 383 نوسان داشته است. شاخص اشتغال فارغالتحصیلان در بازه زمانی مذکور رشد چشمگیری داشته است، به طوریکه در سال 2014، رتبه این شاخص 478 بوده؛ اما در سال 2019 به بیش از هزار رسیده است.
رتبه شاخص انتشارات دانشگاه علوم پزشکی ایران کاهش یافته و در سال 2019 به 785 رسیده است. از طرفی میزان تاثیرگذاری این دانشگاه در بازه زمانی مذکور، افزایش یافته است، بهطوری که در سال 2014 رتبه این شاخص 987 بوده است؛ اما در آخرین رتبهبندی CWUR به بیش از هزار رسیده است.
وضعیت شاخص استناد دانشگاه علوم پزشکی ایران در بازه زمانی مذکور نیز روند صعودی داشته و در سال 2019 به 673 رسیده است.
افزایش رتبه جهانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
جدول زیر بیانگر شاخصهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بازه زمانی 2014 تا 2019 است:
همانطور که از جدول فوق مشخص است، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 2017 در نظام ارزیابی CWUR نتوانسته است کسب رتبه داشته باشد. رتبه کشوری این دانشگاه در سال 2016، 2016 و 2019-2018 به ترتیب برابر با 6، 7 و 11 بوده است، از طرفی رتبه جهانی این دانشگاه در سال 2019 به 966 رسید.
شاخص کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چندان دچار تغییر نشده و بین 367 و 378 نوسان داشته است. شاخص اشتغال فارغالتحصیلان در بازه زمانی مذکور رشد چشمگیری داشته است، به طوریکه در سال 2014، رتبه این شاخص 478 بوده اما در سال 2019 به بیش از هزار رسیده است.
رتبه شاخص انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزایش یافته و در سال 2019 به بیش از هزار رسیده است. از طرفی میزان تاثیرگذاری این دانشگاه، افزایش یافته است، بهطوری که در سال 2016 رتبه این شاخص 891 بوده است؛ اما در آخرین رتبهبندی CWUR به 949 رسیده است.
وضعیت شاخص استناد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز روند صعودی داشته و در سال 2019 به بیش از هزار رسیده است.
دانشگاه آزاد اسلامی از شریف و تهران سبقت گرفت
جدول زیر بیانگر شاخصهای دانشگاه آزاد اسلامی در بازه زمانی 2014 تا 2019 است:
دانشگاه آزاد اسلامی در ارزیابی 209-2018 نظام ارزیابی CWUR توانسته است از دانشگاههای صنعتی شریف و تهران پیشی گیرد و رتبه یک کشوری را کسب کند. رتبه این دانشگاه در سال 2019 به 371 رسیده است. رتبه شاخص اشتغال فارغالتحصیلان در سال 2019-2018 به بیش از هزار رسیده است و رتبه تاثیرگذاری و استناد این دانشگاه نیز به ترتیب به بیش از هزار و 460 رسیده است.
بررسیها نشان میدهد برخی از دانشگاههای کشور در برخی از شاخصها افت کردهاند. کیفیت آموزشی نظام ارزیابی CWUR بر اساس کسب جوایز بینالمللی توسط فارغالتحصیلان دانشگاه ارزیابی میشود، دانشگاه صنعتی شریف در این شاخص افت چشمگیری داشته است، به طوری که نسبت به سال 2019، 157 پله سقوط داشته و به 198 رسیده است.
شاخص کیفیت انتشارات بر اساس تعداد مقالات پژوهشی در مجلات معتبر بینالمللی سنجیده میشود که دانشگاه تهران در 5 سال گذشته در این شاخص نیز نسبت به سال 2014 افت داشته است. همچنین رتبه دانشگاه تربیت مدرس در شاخص انتشارات نیز نسبت به سال 2014، 88 پله افت داشته است.
شاخص تأثیرگذاری براساس تعداد مقالات پراستناد ارزیابی میشود دانشگاه علوم پزشکی تهران در این شاخص در سال 201 رتبه 903 را کسب کرده است؛ اما با سقوط 227 پلهای، به رتبه 676 رسیده است. این در حالی است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر در شاخص استناد رشد خوبی داشته است، بهطوری که رتبه شاخص تأثیرگذاری این دانشگاه در سال 2019 نسبت به 2014، 289 پله رشد داشته است. دانشگاه صنعتی اصفهان نیز از جمله دانشگاههایی است که در شاخص تأثیرگذاری روند رو به رشدی را طی کرده است.
انتهای پیام/