ضرورت مطالبه‌گری  مردم و پژوهشگران در خصوص اسناد و آرشیو

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) گفت: تغییرها و پیشرفت‌های آرشیوهای دیجیتال در کشور پیش نخواهد آمد، تا زمانی که نگاه فعلی درست نشود. مطالبه‌گری در مردم، مدیران و پژوهشگران در خصوص اسناد و آرشیو، رکن و زیربنای اصلی و از ضرورت‌هاست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سعید رضایی شریف‌آبادی در نشست تخصصی طراحی آرشیوها در قرن بیست‌ویکم (معماری آرشیوهای آینده) همزمان با هفته جهانی آرشیو اظهارکرد: امروز ما در مرحله دوم وب جهانی هستیم. حدود 45 سال پیش برای زمان کنونی ما فکر کرده‌اند و این بیانگر این است که باید برای آرشیو 50 سال بعد فکر کرده و برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس سابق مرکز اسناد ملی افزود: اسناد دارای ارزش، نگهداری دائمی دارند. در گذشته سر و کار ما با کاغذ بود اما امروز با اسناد الکترونیکی مواجه هستیم، حتی تولید اسناد نیز با الکترونیک مرتبط است. این فعالیت‌ها در جاهای دیگر نیز شکل می‌گیرد، مانند اتفاقاتی که در پست الکترونیکی ما حاصل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) تصریح کرد: آیا ارزشیابی اسناد در آینده مشابه حال خواهد بود؟ در بحث ارزشیابی، اصالت اسناد الکترونیکی چگونه حفظ خواهد شد و از این اصالت اسناد چگونه باید محافظت کرد؟

رضایی خاطرنشان کرد: تغییرها و پیشرفت‌های آرشیوهای دیجیتال در کشور پیش نخواهد آمد، تا زمانی که نگاه فعلی درست نشود. مطالبه‌گری در مردم، مدیران و پژوهشگران در خصوص اسناد و آرشیو، رکن و زیربنای اصلی و از ضرورت‌هاست.

سخنران بعدی، امیر غائبی، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بود که در مورد کلان‌داده‌ها و حجم داده‌های زیاد این دوران صحبت کرد و افزود: در جهان کنونی با انقلاب داده‌ها مواجه هستیم و موج جدید انقلاب داده‌ها در حوزه کاری آرشیویست‌ها نمود بیشتری یافت.

عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا (س) به چالش‌های پیش روی آرشیویست‌ها در خصوص کلان‌داده‌ها اشاره و بیان کرد: جستجوی کلان‌داده‌ها، اشتراک‌گذاری، انتقال، آنالیز، تحلیل و بصری‌سازی کلان‌داده‌ها، حوزه‌های چالش‌برانگیز برای آرشیویست‌ها خواهد بود.

غائبی تأکید کرد: با این طوفان پیش‌رو و چالش‌های ناگزیر آرشیو باید چه راهکاری داشت؟ راهکارهای طوفان و باد؛ بی‌تفاوت بودن، دیوار ساختن و خود را جدا کردن است و همچنین می‌توانیم در برابر باد، آسیاب بادی بسازیم و از آن استفاده کنیم.

وی افزود: مفاهیم تولیدکننده داده‌ها عوض شده و عوض خواهد شد چرا که ربات‌ها و سیستمها، توئیتها را تولید می‌کنند. ربات‌ها و سیستم‌ها، کلان داده‌های فیک (غیر واقعی) تولید می‌کنند و اغلب اهداف سیاسی و تجاری دارند، بنابراین آرشیویست ها و آرشیوها
باید برای مقابله با هر طوفان و بادی به ابزار آن مجهز شوند و نسبت به آن علم داشته باشند. باید داده های درست از نادرست را تشخیص دهند و آموزش مهمترین ضرورت است.

غائبی تصریح کرد: در آینده ٦ معماری واجب است؛ معماری فنی،معماری داده‌ها، معماری فرایندها، معماری سیستم ها، معماری اطلاعات و معماری کسب و کار.

محور سخنرانی فریبزر خسروی، معماری آرشیوهای فردا بود. وی داده‌کاوی را در دوران جدید بسیار مهم دانست و به شکاف نوین دیجیتالی در اسناد به عنوان چالش عصر حاضر اشاره کرد. رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در سخنان خود اشاره کرد که آرشیویست‌ها باید اطلاعات برجسته را گردآوری و نمایه‌سازی کنند. البته در شیوه انجام کار نیاز به تغییر ضروری است.

علی زرافشان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ایران هم در ادامه نشست گفت: تمام فرایندهای اسناد دچار نغییر می‌شوند؛ تولید اسناد، پردازش اسناد، ذخیره سازی اسناد و دسترسی به اسناد همه تحت تأثیر سامانه‌های اینترنتی تغییر می‌کنند. هوش مصنوعی در فرایندهای مذکور کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در عصر فعلی به دلیل تغییر در مخاطبان هر user یک تولید کننده سند محسوب می‌شود. شکل‌گیری آینده آرشیو از دست دولتمردان و آرشیویست ها خارج بوده و رویکرد بازگشت به مردم است. مردم خود اسناد را ساخته و به جمع آوری اسناد مهم گذشته خواهند پرداخت.

رضایی بیان کرد: در جلسه ای دو ساعته هرگز نمی‌شود آینده را پیش‌بینی کرد و راهکار ارائه داد. اما برگزاری این نشست‌ها و طرح این سوال ها سبب می‌شود که به آن فضای خاکستری فکر کرد و به آن اندیشید و ضمن احترام و حفظ نظریه‌های سنتی و قدیمی، آرشیویست‌ها را برای دنیای آینده آماده کرد.

وی تاکید کرد: باید باور کرد که در حال حاضر حتی توئیت‌های افراد مهمی چون دکتر ظریف ، اوباما و ترامپ اسنادی مهم برای آیندگان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007558

وب گردی

وب گردی