کشورهای موفق جهان دائما استراتژی‌های اقتصادی خود را تغییر می‌دهند

رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: یکی از مزیت‌های اقتصاد‌های موفق جهان این است که دائما استراتژی‌های خود را در زمینه علوم بنیادین این حوزه تغییر می‌دهند.

یعقوب محمدی‌فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سیاست‌گذاری در پذیرش رشته‌‌ها بر اساس نیاز جامعه گفت: نباید تمامی برنامه‌های خود را بر اساس موضوعی که به تازگی در کشور رخ می‌دهد، تغییر دهیم. به عنوان مثال زمانی که سیل و زلزله در کشور رخ می‌دهد، تمامی برنامه‌های تلویزیون و حوزه‌ها در این راستا خواهند بود.

وی ادامه داد: طبیعتا هر جامعه نیازمند پژوهش‌های بنیادین است. اگر به آمار پژوهش‌هایی که در کشور‌های توسعه یافته مانند ژاپن، آمریکا، کره جنوبی و غیره صورت می‌گیرد نگاهی بیندازید، درمی‌یابید که 40 درصد از پژوهش‌های آن‌ها براساس علوم بنیادین صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: علوم بنیادین فیزیک نیوتونی، فیزیک بنیادین و در حوزه علوم انسانی جمع‌آوری اطلاعات عمومی، جمع‌آوری اطلاعات یک کشور و غیره را شامل می‌شود، این علوم بدان معناست که در ابتدا مسائل بنیادین یک علم را در نظر بگیریم و سپس به مسائل کاربردی بپردازیم. علوم بنیادین از جمله علومی هستند که کهنه نمی‌شوند؛ اما علوم فناورانه دائما در حال تغییر هستند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: به عنوان مثال تلفن‌های همراه را در نظر بگیریم که زیر مجموعه‌های علوم فناورانه هستند. همان‌طور که می‌دانید این تلفن‌ها طی 20 سال گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند.

محمدی‌فر اظهار کرد: علوم بنیادین در پزشکی شامل سلول‌های بنیادین، در علوم انسانی شامل فرهنگ‌ و تاریخ،‌ در حوزه علوم دیگر نیز شامل زیست شناسی و فیزیک خواهد شد؛ بنابراین حوزه علوم بنیادین در کشورهای دیگر دارای تعریف‌های مختلفی هستند و کشورهای مختلف در زمینه علوم بنیادین سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: اقتصاد و مدیریت از جمله حوزه‌های 2 بعدی محسوب می‌شود،‌ بخشی از مباحث این حوزه‌ها باید از طریق علوم بنیادین انجام شده و بخشی دیگر شامل تحقیق و پژوهش‌های مختلفی است که بر مباحث این دو حوزه انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان در پایان با اشاره به راهکارهای کشورهای موفق برای بهبود وضعیت اقتصادی خود تاکید کرد:‌ اقتصادهای بزرگ جهان، تحقیقات بنیادین را مبنای کار خود قرار می‌دهند. بخشی از آن اقتصاد کاربردی‌ست که به عنوان اقتصاد سنجش شناخته می‌شود، از طریق این علم، فرمول‌ها از اقتصاد بنیادین گرفته شده و می‌توان به وسیله آن، در راستای مباحث اقتصادی دستورالعمل صادر کرد. یکی از مزیت‌های خوب اقتصاد‌های موفق جهان این است که دائما استراتژی‌ها خود را در زمینه علوم بنیادین اقتصاد تغییر می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007570

وب گردی

وب گردی