الگوی ورزشی دانشگاه آزاد باید در دانشگاه های دولتی اجرا شود/ دهکده ورزشی آموزش عالی در مهرماه افتتاح می شود

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:دانشگاه آزاد اسلامی تجربه بسیار خوبی درمباحث لیگ و قهرمانی کشور دارد و حتی در جلسات اعلام کردیم الگوی دانشگاه آزاد به شرط تامین منابع مالی در دانشگاه های دولتی اجرا شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به حساسیت های به وجود آمده در شرایط اقتصادی کاروان ایران برای اعزام به مسابقات جهانی دانشجویان با مشکل بودجه رو به رو شده است. از طرفی نمایندگان کشورمان تنها در رشته هایی که شانس کسب مدال دارند اسم نویسی کردند و باید دید در بزرگترین رویداد جهانی چه اتفاقی رخ می دهد.

در همین راستا با مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم دکتر محمدحسین علیزاده گفت و گویی انجام داده ایم که در ذیل می خوانید:

* ایسکانیوز: در خصوص آخرین برنامه های وزارت علوم در حوزه ورزش بگویید؟

علیزاده: برنامه های متنوعی در حوزه ورزش دانشگاهی دنبال می شود که در قسمت نرم افزاری المپیاد همگانی را درپیش داریم که در اواخر تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد. 4 هزار نفر در این المپیاد همگانی در دانشگاه الزهرا که در استان همدان برگزار می شود شرکت خواهند کرد و در آینده این تعداد به 6 هزار نفر هم می رسد. همچنین در مهرماه سال جاری بازی های انتخاباتی المپیاد همگانی وزارت علوم در گیلان با 8 هزار دانشجو انجام می شود. قرار است در مسابقات قهرمانی آسیایی تیم فوتسال دانشجویان را در شهریور ماه به چین تایپه اعزام کنیم.

طرح پایش تندرستی در 70 دانشگاه انجام می شود

* ایسکانیوز: در بخش سخت افزاری چه برنامه هایی دارید؟

علیزاده: برنامه داریم تا خوابگاه های دانشجویی را تجهیز کرده و حداقل یک اتاق تندرستی ایجاد کنیم. همچنین طرح پایش تندرستی دانشجویان را اجرا خواهیم کرد و با ابزاری که دراختیار داریم امسال 70 دانشگاه در این برنامه شرکت خواهند کرد. در همین راستا پروژه های زود بازده را در برنامه داریم و 32 پروژه برای ساخت زمین چمن مصنوعی تصویب شده است و 13 زمین در کنار خوابگاه ها به بهره برداری رسیده اند. برای ساخت سالن های ورزشی با بهترین شرکت ها مذاکره کرده و قرارداد بسته ایم تا زیمن های ساخته شده از بهترین کیفیت برخوردار باشند.

*ایسکانیوز: صندوق رفاه دانشجویان و سازمان امور دانشجویان هم برای ساخت سالن های ورزشی کمک مالی کرده اند؟

علیزاده: از نیمه دوم سال گذشته تاکنون 12 زمین روباز ورزشی چمن مصنوعی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به بهره‌برداری رسیده است. چهار پروژه در شرف بهره‌برداری است. همچنین برای احداث هر زمین چمن مصنوعی، به‌طور متوسط سازمان امور دانشجویان یک میلیارد ریال و صندوق رفاه دانشجویان 700میلیون ریال کمک مالی کرده است.

* ایسکانیوز: دهکده المپیاد های ورزشی وزارت علوم چه زمانی افتتاح می شود؟

علیزاده: همزمان با آغاز المپیاد ورزشی در استان گیلان دهکده ورزشی آموزش عالی افتتاح خواهد شد. 8000 دانشجو در المپیاد ورزشی شرکت خواهند کرد و رکورد خیلی خوبی در این مسابقات برای آموزش عالی کشور ثبت خواهد شد. قصد داریم با استفاده از منابع انسانی همکاری با 12 فدراسیون ورزشی داشته باشیم تا افراد مورد نظر پس از گذراندن دوره های تخصصی مدارک لازم را از فدراسیون ها کسب کنند. امسال سال پرباری در آموزش عالی در پیش داریم و تفاهم نامه های همکاری با فدراسیون های ورزشی امضا شده است.

برنامه داریم تا خوابگاه های دانشجویی را تجهیز کرده و حداقل یک اتاق تندرستی ایجاد کنیم. همچنین طرح پایش تندرستی دانشجویان را اجرا خواهیم کرد و با ابزاری که دراختیار داریم امسال 70 دانشگاه در این برنامه شرکت خواهند کرد. در همین راستا پروژه های زود بازده را در برنامه داریم و 32 پروژه برای ساخت زمین چمن مصنوعی تصویب شده است

* ایسکانیوز: آموزش عالی از چند سالن ورزشی برخوردار است؟

علیزاده: آموزش عالی از امکانات سخت افزاری مطلوبی برخوردار است و نزدیک به 400 سالن ورزشی، 50 استخر سرپوشیده و روباز بهره می برد و امید است با همکاری فدراسیون ها ورزش را در دانشگاه توسعه دهیم.چون جای خالی فدراسیون ها در ورزش دانشگاهی احساس می شود و در تلاش هستیم تا این نیاز را برطرف کنیم.

* ایسکانیوز: قبول دارید جای کمیته های استعدادیابی در ورزش دانشگاهی خالی است؟

علیزاده: برای شناسایی استعداد ها بیشتر انرژی مان را در المپیاد های همگانی مصرف کرده ایم و دانشگاهی در کشف استعداد برتر خواهد بود که مشارکت بیشتری در المپیاد های همگانی داشته باشد. در رشته های همگانی سرمایه گذاری کردیم البته در وهله اول شناسایی استعداد ورزشی از آموزش و پرورش آغاز می شود اما تلاش کردیم تا در دانشگاه ها دانشجویان از ادامه روند محروم نشوند. با این حال برای رشد دانشجویان در رشته های ورزشی با فدراسیون ها همکاری کرده ایم.

*ایسکانیوز: با فدراسیون فوتبال هم همکاری دارید؟

علیزاده: با کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال همکاری و ارتباط خوبی داریم و کلاس های مربیگری برای علاقه مندان برگزارکرده ایم. همچنین لیگ فوتسال منطقه یک را به صورت آزمایشی راه انداختیم و 12 تیم در این دوره از مسابقات شرکت کردند و از مهرماه سال جاری مسابقات لیگ سراسری به صورت استانی با مشارکت کمیته فوتسال برگزار خواهد شد.

* ایسکانیوز: چه برنامه ای برای یونورسیاد 2019 دارید؟

علیزاده: تلاش کردیم در این مسابقات از فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی حمایت های لازم را انجام دهیم و امکانات مورد نیازشان را در اختیارشان قرار دهیم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور حداقل نفرات را به مسابقات جهانی دانشجویان اعزام خواهد کرد. هدف اولمان این بود به خاطر منابع مالی محدود در این مسابقات مشارکت داشته باشیم تا امیتازمان را از دست ندهیم و این کاروان اعزامی کیفی است. ما هم علاقه داشتیم در این مسابقات بیشترین اعزامی را داشته باشیم.

* ایسکانیوز: آیا محدودیت های وزارت علوم و فدراسیون ملی ورزش های همگانی در اعزام کاروان ایران به مسابقات یونورسیاد تأثیر دارد؟

علیزاده: بزرگترین مشکلمان کمبود بودجه بوده است و بیشترین کمک در بحث تامین البسه ورزشکاران از سوی کمیته ملی المپیک صورت گرفته است و وزارت علوم هم با این شرایط کمک مالی کرده است. به خاطر هزینه بالای سفر های اروپایی مجبور شدیم که کاروان را با حداقل نفرات به ایتالیا اعزام کنیم. معتقدم هرچه بیشتر در این مسابقات شرکت کنیم به سود خودمان خواهد بود چرا که تجربه بین المللی دانشجویان در بزرگترین آوردگاه دانشجویی رقم خواهد خورد. مگر تمام ورزشکاران برای کسب مدال در این مسابقات شرکت می کنند؟

* ایسکانیوز: پروژه ساخت استخر سرپوشیده دانشگاه محقق اردبیلی به کجا رسید؟

علیزاده: دانشگاه محقق اردبیلی منشأ تربیت نیروهای ارزشمند برای ورزش کشور است و پروژه ساخت استخر سرپوشیده با هم افزایی دانشگاه و استانداری آغاز شده است. همچنین قرار است که در این دانشگاه پیست دوچرخه سواری راه اندازی شود.

دانشگاه آزاد اسلامی تجربه بسیار خوبی درمباحث لیگ و قهرمانی کشور دارد و حتی در جلسات اعلام کردیم الگوی دانشگاه آزاد به شرط تامین منابع مالی در دانشگاه های دولتی اجرا شود.

* ایسکانیوز: نظر شما درباره حضور دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ های ورزشی؟

علیزاده: دانشگاه آزاد اسلامی تجربه بسیار خوبی درمباحث لیگ و قهرمانی کشور دارد و حتی در جلسات اعلام کردیم الگوی دانشگاه آزاد به شرط تامین منابع مالی در دانشگاه های دولتی اجرا شود. این کار بسیار سختی است و امیداورم که تمام دانشجویان بتوانند از این امکانات برخوردار شوند. چون از دید من توجه دانشگاه آزاد اسلامی به مسابقات قهرمانی کشور و لیگ ها بیشتر است و به همین خاطر توجه کم تری به سایرین خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007574

وب گردی

وب گردی