کتاب  سنتز مواد آلی،  به زودی در واحد قم منتشر می‌‌شود

کتاب « سنتز مواد آلی» تالیف ردینه معتمدی و بیتا باقر نژاد به زودی توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم  راهی بازار نشر می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سنتز ترکیبات آلی بخش مهمی از دانش شیمی آلی را تشکیل می دهد و بسیار مورد توجه محققان این رشته است. مواد آلی مورد نیاز که در صنایع مختلف دارویی، آرایشی، غذایی، کشاورزی پلیمری و پاک کننده کاربرد دارند در این بخش از شیمی آلی تهیه می شوند.

در این زمینه منابع بسیاری به زبان انگلیسی موجود است اما این منابع به زبان فارسی محدود است. در این کتاب سعی شده با در نظر گرفتن سرفصل های تعیین شده وزارت علوم برای این درس از منابع مهم انگلیسی استفاده شود. دو منبع مهم برای تدوین این کتاب شیمی آلی پیشرفته جلد A و B نوشته فرانسیس کری ویرایش پنجم است که در بسیاری از دانشگاه ها نیز به عنوان منبع این درس مورد استفاده قرار می گیرد. از این دو منبع، قسمت های مهم که در سرفصل های این درس قرار می گیرد، استخراج شده است. از منابع دیگر مورد استفاده می توان «شیمی آلی پیشرفته مارچ» را نام برد.

از آنجایی که بعضی از قسمت ها در کتاب های «شیمی آلی پیشرفته» نوشته فرانسیس کری ویرایش چهارم دارای توضیحات بیشتر بوده و در ویرایش پنجم این کتاب حذف شده که از این منبع در بعضی از قسمت ها استفاده شده است. تمرین های آخر فصل نیز به طور گزینشی از دو منبع اخیر استخراج شده است. بدین ترتیب این کتاب می تواند یک منبع فارسی جامع برای درس سنتز ترکیبات آلی در مقطع کارشناسی ارشد شیمی آلی استفاده شود و همه اطلاعات مورد نیاز دانشجویان را در این راه پاسخگو باشد.

کتاب سنتز مواد آلی در 8 فصل تدوین شده است. فصل اول به واکنش های افزایش به پیوندهای کربن اختصاص دارد. فصل دوم واکنش های جایگزینی الکترون دوستی در ترکیبات کربونیل دار، فصل سوم واکنش های افزایش هسته دوستی، فصل چهارم واکنش های جایگزینی هسته دوستی، فصل پنجم واکنش های جایگزینی در ترکیبات آروماتیک، فصل ششم کاهش، فصل هفتم اکسیداسیون، فصل هشتم واکنش های هماهنگ و نوآرائی نام دارد.

گفتنی است، کتاب « سنتز مواد آلی» تالیف دکتر ردینه معتمدی و بیتا باقر نژاد از اعضای هیئت علمی دانشگاه در 403 صفحه مصور به زودی توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم راهی بازار نشر می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007614

وب گردی

وب گردی