بایدها و نبایدهای اهدای خون در نوجوانان

اهدای خون امر پسندیده و مهمی در هر جامعه محسوب می شود. معمولا افراد از هر طیف سنی و قشر اجتماعی برای اهدای این مایه حیاتی اقدام می کنند اما در این بین دریافت خون از نوجوانان باید با قواعد خاصی انجام شود تا کمترین آسیب به این قشر حساس وارد آید.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نوجوانان معمولا حجم خون پایینی دارند، اما همان مقدار خون از را اهدا می کنند که از بزرگسالان دریافت می شود این در حالی است که این میزان از اهدای خون منجر به کاهش نسبی آهن در بدن این دختران نوجوان می شود.

از سوی دیگر دختران به علت داشتن قاعدگی ماهانه در معرض خطر کمبود آهن بیشتری نسبت به پسران هستند.

شیوع کم خونی و فقر آهن در میان اهداکنندگان نوجوان 9.5 درصد و در میان اهداکنندگان بالغ - 7.9 درصد بوده هر چند به تعداد کم، اما هنوز هم قاعدگی ماهانه میزان قابل توجهی بالاتر از غیر اهداکنندگان در هر دو گروه سنی است که 6.1 درصد بود. علاوه بر این، 22.6 درصد از اهداکنندگان نوجوان و 18.3 درصد از اهداکنندگان بالغ، خون های غلیظی داشته اند.

مطالعات قبلی نشان می دهد که دختر بودن، جوان بودن و اهدا بیشتر، با سطح فریتین پایین تر (نشانگر سطح کل آهن بدن) در اهداکنندگان خون همراه است. با این حال، مطالعه قبلی با استفاده از داده های اطلاعاتی مقایسه ای ملی نشان داد که شیوع کمبود آهن و کم خونی با جمعیت اهداکننده و غیر اهداکننده، خصوصا نوجوانان، مرتبط است.

تحقیق جدیدی که در دانشگاه «جان هاپکینز» انجام شده است، نشان می دهد دختران نوجوانی که برای اهدای خون مراجعه می کنند، از احتمال بالاتر ابتلا به «آنمیا» یا «کم خونی خفیف» برخوردار هستند.

دختران نوجوانی که خون اهدا می کنند بیشتر در معرض خطر کمبود آهن و کم خونی قرار دارند و باید اقدامات اضافی را برای حفظ آهن بدن خود تا سطح توصیه شده، انجام دهند.

محققان توصیه می کنند که این دختران علاوه بر این که باید مکمل های آهن خوراکی را برای خود در نظر بگیرند؛ حداقل زمان بین اهدای خون را افزایش دهند و به جای خون خود، پلاکت ها یا پلاسما اهدا کنند.

در همین راستا « آرون توبیان » استاد آسیب شناسی، پزشکی، انکولوژی و اپیدمیولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و همکارانش در این مطالعه می گوید: "هم اکنون که در جامعه مشکلات کمبود خون وجود دارد، ما نمی گوییم که اهدا کنندگان نباید خونی اهدا کنند. با این حال، مقررات جدید یا استانداردهای معتبر می تواند اهدای خون را حتی برای اهداکنندگان جوان امن تر و راحت تر کند ."

بنا به اعلام صلیب سرخ آمریکا، در ایالات متحده سالانه حدود 6.8 میلیون نفر در ایالات متحده خون اهدا می کنند و به لطف بخش های تشویقی مدارس و دبیرستان ها این اهداها بیشتر هم شده اند. در سال 2015، اهداکنندگان 16-18 ساله، حدود 1.5 میلیون اهدا خون را انجام دادند.

اهدای خون می تواند خطر ابتلا به کمبود آهن را نیز افزایش دهد؛ در هر اهدای خون در حدود 200 تا 250 میلی گرم آهن از بدن تخلیه می شود.

محققان همچنین می گویند که اگر چه اهداکنندگان خون عمدتا در معرض خطر هستند اما نوجوانان در معرض خطر بیشتری از مشکلات مربوط به کمک های حاد مانند آسیب های ناخوشایند در طی اهدا هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007701

وب گردی

وب گردی