ریش سفیدان روستاها یار دانشجویان جهادگر در روستاهای سنی‌نشین

مسئول اردوی جهادی روح‌الله دانشگاه امیرکبیر گفت: برای همکاری بیشتر روستاییان با دانشجویان در مناطق سنی‌نشین، تیم‌هایی از قبل پیش ریش‌سفید روستا می‌روند و متقاعدش می‌کنند که دانشجویان برای کمک به آن روستا آمدند.

محمدحسین حبیبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره محل هدف اردوی جهادی روح‌الله دانشگاه امیرکبیر گفت: چهار سال است که در دهستان راسخ‌آباد و گندآباد خراسان شمالی در حال خدمت‌رسانی هستیم و پیش‌تر نیز در خراسان جنوبی فعالیت داشتیم.

مسئول اردوی جهادی روح‌الله دانشگاه امیرکبیر درباره زمان برگزاری این اردو تصریح کرد: براساس برنامه‌ریز‌ی‌های صورت گرفته، اردوی جهادی دانشگاه 27 مرداد تا 10 شهریورماه برگزار خواهد شد.

وی تعداد نفرات را براساس آمار جمعیتی روستای محل خدمت متغیر عنوان کرد و گفت: اردوی جهادی روح‌الله را هر ساله گروهی 100نفره متشکل از 70 دانشجوی پسر و 30 دانشجوی دختر تشکیل می‌دهند؛ اما امسال بناست گروه پزشکی شامل دندان‌‌پزشک، عمومی، روانشناس، چشم پزشک و... نیز به منطقه اعزام شوند؛زیرا این مناطق از لحاظ بهداشتی و پزشکی بسیار ضعیف و فاقد امکانات اولیه هستند.

حبیبی درخصوص انتخاب مناطق هدف برای برگزاری اردوی جهادی گفت: برای انتخاب محل معیارهای متفاوتی لحاظ می‌شود، مناطقی در کشور که در نقشه محرومیت درجه 8 یا 9 را دارند، دور بودن این روستاها از مناطق شهر و به تبع آن نبود امکانات شهری، نبود زیرساخت‌های لازم در این روستاها و نبود گروه‌های جهادی دیگر عوامل انتخاب این روستاها به عنوان مناطق هدف است. رویکرد این است که گروه جهادی در بازه 4 تا 6 ساله به صورت ثابت در منطقه هدف فعالیت داشته باشد و در زمینه‌های محرومیت‌زدایی کارهای مثبتی انجام دهد.

این دانشجوی جهادگر اضافه کرد: اردوهای جهادی دانشجویی در روستاهای درجه 9 محرومیت که عمدتاً در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند به دلیل موجود نبودن هیچ‌گونه زیرساخت‌، نمی‌توانند اثرگذار باشند و معمولا قرارگاه‌ها در این مناطق مستقر می‌شوند.

وی با تاکید بر پیشبرد مدل‌های اشتغال در مناطق محروم توسط اردوهای جهادی، تصریح کرد: در استان خراسان جنوبی در سال‌های گذشته برای ایجاد اشتغال کارگاه‌های قالیبافی را برپا کردیم؛ اما با توجه به ظرفیت‌های استان خراسان شمالی مدل‌های مختلفی برای اشتغال‌زایی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت، بیشتر سعی شد تا همان کاری که روستاییان انجام می‌دادند را با علم تلفیق کنیم تا بازدهی بیشتری داشته باشد و همچنین بازار فروش و بازار هدف را در شهر برای فروش محصولات روستاییان فراهم کنیم.

حبیبی ابراز کرد: به عنوان مثال در امور دامداری، با حضور تیم جهادی دامپزشک برای تولد بزغاله بیشتر و بحث ناباروری دام‌ها اتفاقات خوبی انجام شد؛ همچنین به کشاورزان نیز آموزش داده شد که در زمینه داروهای گیاهی فعالیت کنند.

مسئول اردوی جهادی روح‌الله دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: نبود بودجه و اسکان، جزو مشکلات معمول اردوهای جهادی است؛ اما مشکل اصلی که این اردوها با آن درگیر هستند وجود دستگاه‌های مختلف با رویکرد متفاوت است که باعث ایجاد تداخل برنامه‌ها و پایین آمدن بهره‌برداری تیم است؛ زیرا این دستگاه‌ها نظم ساختاری کاملی ندارند.

وی استقبال مردم از اردوهای جهادی را مایه دل‌گرمی دانشجویان برشمرد و گفت: بیشتر مناطقی که ما در این سال‌ها کار جهادی انجام دادیم سنی‌نشین بودند و برای همکاری بیشتر روستاییان با دانشجویان، تیم‌هایی از قبل نزد ریش‌سفید روستا می‌روند و متقاعدش می‌کنند که دانشجویان برای کمک به آن روستا آمدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007833

وب گردی

وب گردی