کافه سرمایه؛ پلی برای پیوند استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران

نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس 2019 یک رویداد منحصر به فرد در زمینه نوآوری و فناوری در ایران است که از 19 خرداد در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور پرشور اجزای اکوسیستم نوآوری توسط پارک فناوری پردیس شروع شده و تا 22 خرداد ادامه دارد. یکی از بخش های جنبی این نمایشگاه برگزاری کافه سرمایه است جایی که پیوند بین شرکت‌های استارت‌آپ و سرمایه گذاران برقرار می شود.

صادقی مدیر سامانه تامین سرمایه کارن کرود در گفت‌و‌گو با خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز گفت: ما با توجه به همکاری که با پارک علم و فناوری پردیس انجام داده ایم تصمیم گرفتیم رویداد کافه سرمایه اینوتکس ۲۰۱۹ را همانند اینوتکس ۲۰۱۸ برگزار کنیم.

وی گفت: در کافه سرمایه جلسات b2b بین استارت‌آپ ها و سرمایه گذاران برگزار می‌شود و حدود ۷۰ سرمایه‌گذار و ۴۶ استارت‌آپ تقاضای جلسه کردند که تعداد ۴۰۰ جلسه تنظیم و در حال برگزاری است. رشد تعداد این جلسات نشان از وجود ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه استارت‌آپی دارد و امیدواریم بتوانیم این ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم. ما سال قبل برای ۵۲ استارت‌آپ حدود ۱۵ میلیارد تومان جذب سرمایه کردیم و امیدواریم این رویدادها شروعی برای سرمایه‌گذاری و رشد استارت‌آپ ها باشد؛ همچنین امیدواریم فرایند مذاکراتی را هم استارت‌آپ ها و هم سرمایه گذاران به خوبی پیش ببرند و خروجی خوبی داشته باشند و در این مسیر ما هم کنار آنها خواهیم بود که بتوانیم این ارتباط را عمیق تر کنیم.
صادقی تصریح کرد: فرآیندی که یک استارت‌آپ بتواند در کافه سرمایه شرکت کند این است که اول در سامانه ثبت نام کنند و بعد توسط کارشناسان بخش استارت‌آپی ما ارزیابی خواهند شد و جلسات تشکیل می‌شود و فایل بیزینس‌پلن آن تکمیل و در صورت موافقت کمیته ارزیابی استارت‌آپ به سرمایه گذاران معرفی می‌شود و سپس جلسات اولیه در کافه سرمایه جلسات تشکیل می شود.

در همین ارتباط جواهری مدیر یک استارت‌آپ که با سرمایه گذاران در کافه سرمایه دیدار کرده است در مورد تجربه خود از کافه سرمایه گفت: امسال سال اولی است که در نمایشگاه اینوتکس شرکت می‌کنیم کافه سرمایه فضای خوبی است که ایجاد شده است. جلساتی در کافه سرمایه باسرمایه‌گذاران داشتیم از بین چهار یا پنج نفری که ملاقات کردیم در جلسات b2b دو نفر طرح ما را قبول کردند و می‌توانستند به ما کمک کنند.

همچنین کشاورزی از سرمایه گذاران حاضر در کافه سرمایه، ایده های جدید حوزه استارت‌آپی را تحسین می‌کند و می گوید: همین که افرادی جوان باایده های جدید گرد هم می آیند خودش قابل تقدیر است. نقطه قوت این استارت‌آپ ها این است که از حالت مصرف کنندگی خارج شده و رو به تولید و خلق ثروت آورده‌اند و تجربه کافی در ایران تقریباً بالا رفته است؛ اما نقطه ضعف اصلی استارت‌آپ ها عدم توجه به مارکتینگ است. محصول تولید می‌شود؛ ولی تقاضای بازار وجود ندارد و نقطه ضعف دیگر این است که در استارت‌آپ ها شخصی نیست که به صورت آکادمیک بیزینس خوانده باشد یا تجربه داشته باشد.


این سرمایه گذار حوزه استارت‌آپی تاکید کرد: ما باید یک مزیت رقابتی پایدار ایجاد کنیم تا در بازارهای بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم در حال حاضر فضای استارت‌آپی در کشور دوران بلوغ خود را طی می کند و در میان کشورهای حوزه خلیج فارس حرفی برای گفتن داریم و بزرگ‌ترین اکوسیستم را داشته و می‌توانیم در بازارهای هدف کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری کسب کنیم.

کد خبر: 1007842

وب گردی

وب گردی