دانشگاه آزاد، ملموس ترین ثمره انقلاب اسلامی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: یکی از ملموس ترین ثمرات انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در آستانه اجلاس سراسری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور روسای واحدهای دانشگاهی، با دکتر احمد آذین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، گفتگویی انجام داده ایم که به نظر کاربران محترم می رسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: پس از گذشت سی و هفت سال از عمر پر برکت دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه در دوره جدید، توانسته است با الهام از گفتمان ولایت مدار و با مدیریت جهادی، سیر تعالی خود به سوی یک دانشگاه اجتماعی را طی می‌نماید.

آذین افزود: عبارت دانشگاه اجتماعی، واژه کلیدی دکتر طهرانچی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی است و حاصل تفکری است که دانشگاه را از مردم و برای مردم می‌داند. این تفکر، دانشگاه آزاد اسلامی را یک سرمایه بزرگ اجتماعی قلمداد می‌کند که نقش قوه عاقله جامعه، مرکز تولید علم نافع و پایگاه نشر علم اقتدار ساز را به خوبی ایفا می کند.

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، در آستانه ورود به دهه چهارم از عمر با برکت خود شده است، اظهار کرد: تغییر پارادایمی دانشگاه آزاد اسلامی از یک دانشگاه عمدتا آموزش محور، به دانشگاهی پژوهش و دانش بنیان محور با سیاست‌های راهبردی رئیس هیأت امنا و مؤسس و نیز تاکتیک‌ها، خط مشی، برنامه ریزی و مدیریت جهادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی مشهود است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: دانشگاه اجتماعی، دانشگاهی است که مردم، نگاه مردم و اعتماد مردم را به عنوان بزرگترین سرمایه خود محسوب می‌کند و پیرو گفتمان تفکر‌ساز و زاینده انقلاب اسلامی و ولایت‌مداری، خرده گفتمان‌های کارساز با کاربست‌های ویژه نظیر دانشگاه جوار صنعت، مدرسه عالی مهارت، سرای نوآوری، نظام موضوعات پژوهش، دانشگاه مادران، مدرسه تخصصی ورزش و ... را برای اولین بار مطرح و در کانون توجهات خود قرار داده است.

آذین ادامه داد: مدیریت جهادی با مولفه‌های نظم شناسی، وقت شناسی، فرصت‌شناسی، وجدان کاری و مقتضیات شناسی، از مختصات آن دستگاه فکری و نیز دانشگاه اجتماعی است و نتیجه این مدیریت با آن مولفه‌ها، سبب شده است تا مدیریت عالی دانشگاه آزاد اسلامی کار و پیگیری را از اتاق دربسته اداری، خارج و در صحنه‌های مختلف اجتماعی، به صورت مستقیم و عملیاتی محقق سازد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افزود: جلوه‌هایی از این مدیریت، در مناطق سیل‌زده شمال و جنوب کشور و تشکیل ستاد و قرارگاه جهادی، دیده شد و امروز دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه اجتماعی افتخار دارد نقش و قابلیت قوه عاقله را ایفا می‌نماید.

وی اظهار کرد: توجه و اهتمام به حل مشکلات و معضلات مبتلا به جامعه، ایفای نقش پررنگ در پروژه‌های بسیار بزرگی مثل طرح ملی تولید بذر، به عنوان کالا و محصولی استراتژیک، تثبیت‌ ریزگردها به عنوان مقابله با یک بحران بزرگ ملی و جهانی، توجه به معادن سنگ و جلوگیری از خام فروشی آن و ده‌ها مورد دیگر، مصادیقی از جلوه‌گری‌های این دانشگاه اجتماعی است.

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: نگاه کیفی رئیس هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مدارس سما در این دوره از بالندگی دانشگاه، در متن دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه اجتماعی نیز درخور توجه و تأمل است چرا که مدیریت امروز دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است باید بیش از پیش و با یک دلسوزی مدبرانه به مدارس توجه داشت و توجه به فرهنگ، اعتقادات، تربیت، انقلابی‌گری و هویت دانش آموزان در کنار آموزش و مهارت آموزی از جمله کار ویژه های این مدیریت است

آذین افزود: این تفکر که خروجی مدارس سما، باید ورودی دانشگاه باشد، صرفاً یک نگاه کمی نگر و توسعه گرا به هر قیمت، نمی باشد، بلکه نگاهی کیفی و آینده نگر است، نگاهی که در فرا روی خود، دانشگاهی اجتماعی را می‌بیند تا نسلی از دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل نمایند که هویت بین و هویت‌ساز باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تأکید بر اینکه دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، محصول نهایی دانشگاه اجتماعی است، عنوان کرد: ایجاد و راه‌اندازی معاونت علوم انسانی و هنر در سطح ستاد و سازمان برای اولین ‌بار، از دیگر مشخصه‌های یک دانشگاه با رویکرد اجتماعی است. چرا که همواره توجه به علوم انسانی از ذهن مشغولی‌ها و دغدغه‌های مقام عظمای ولایت و رهبری بوده است.

وی تصریح کرد: امروزه دانشگاه آزاد اسلامی در ذیل نگاه رهبری به حوزه علوم ‌انسانی، فصل نوینی را در این حوزه از علوم رقم زده است، نگاه به جنبه های نظری و در عین حال کاربردی علوم ‌انسانی، سبب می‌شود تا نقش دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه اجتماعی بیشتر هویدا گردد. شناخت آسیب‌ها، ارائه علائم و نشانه‌ها، علت‌یابی و ارائه راهکار به عنوان روش آسیب‌شناسی اجتماعی در کانون توجه دانشگاه آزاد اسلامی است دانشگاهی که به عنوان روش آسیب‌شناسی اجتماعی در کانون توجه دانشگاه آزاد اسلامی است، دانشگاهی که به عنوان یک دانشگاه اجتماعی دیگر قصد ندارد، صرفا نظاره‌گر آسیب‌ها باشد بلکه با یک نظام موضوعات مدرن و تفکر شده، از مرحله معرفی آسیب، عبور و به مرحله ارائه راهکار و راه حل که تنها انتظار از دانشگاه به عنوان قوه عاقله جامعه است، خواهد رسید.

وی در پایان اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، امروزه واحدها و مراکز آموزشی خود را به عنوان یک کل و خانواده می‌بیند و این از مختصات یک دانشگاه اجتماعی است و به طور قطع، خرد جمعی و تشریک مساعی برای حل مشکلات، جزیره‌ای فکر و عمل نکردن و...، سبب قوام و دوام دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه اجتماعی خواهد شد.

کد خبر: 1007865

وب گردی

وب گردی