با 3 قدم، کمر بیماری‌های قلبی را بشکنید

هر ساله میلیون‌ها نفر از مردم به علت بیماری‌های غیر مسری می‌میرند که بعضی از شایع‌ترین آن‌ها بیماری‌های قلبی عروقی است. تحقیقات جدید از دانشگاه «هاروارد» نشان می دهد که سه مداخله و آزمایش از طریق سیاست های جهانی جلوی بسیاری از این مرگ ها را می‌گیرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، هر ساله 17.9 میلیون مورد مرگ و میر در سرتاسر جهان به علت بیماری قلبی عروقی است که حدود 31 درصد از مرگ و میر سالانه جهان را تشکیل می دهد.

WHO خاطرنشان می کند که حمله قلبی و سکته مغزی حدود 85٪ از این مرگ و میر را تشکیل می دهد.

محققان دانشکده بهداشت عمومی «هاروارد» در یک مطالعه جدید، سه اقدام شناخته و تأیید شده را پیشنهاد دادند که توانایی جلوگیری از شمار قابل توجهی از چنین مرگ های زودرس در سطح جهانی را دارند.

محققان، بر این باورند که سه اقدام مداخله بهداشت عمومی می‌تواند به افزایش عمر 94 میلیون نفر کمک کند. با این حال، این تیم یادآور می شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان برای دستیابی به این هدف باید متعهد به اجرای اقدامات توصیه شده باشند.

«گودرز دانایی» استاد بهداشت هاروارد استدلال می کند که تمرکز منابع بر ترکیب این سه اقدام می تواند تا سال 2040 تاثیر بالقوه ای بر سلامت قلب و عروق داشته باشد. یافته های دانایی و همکاران در مجله Circulation به چاپ رسیده است.

اهداف واقع بینانه

محققان در تجزیه و تحلیل خود، از داده‌های مربوط به میانگین فشار خون، و همچنین سدیم (نمک) و مصرف چربی ترانس در جمعیت کشورهای مختلف استفاده کردند. آنها این اطلاعات را از طریق نظرسنجی‌های جمعیتی و برآوردهای سطح کشور و پیش بینی های دوره ای 25 ساله، از 2015 تا 2040 جمع آوری کردند.

این تیم متوجه شد که سه اقدامات شناخته شده یعنی کاهش فشار خون، کاهش مصرف سدیم و حذف ترانس چربی از رژیم غذایی از مهم‌ترین اقدامات مفید در جلوگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در سراسر جهان است.

محققان معتقدند افزایش دسترسی به درمان فشار خون بالا تا 70٪ جمعیت جهان می تواند حدود 39.4 میلیون نفر را نجات دهد. آنها همچنین تخمین می زنند که کاهش 30 درصدی مصرف نمک می تواند 40 میلیون مرگ و میر و فشار خون در جمعیت های سراسر جهان را کاهش دهد.

فشار خون بالا عامل رشد بیماری قلبی عروقی است. محققان بر این باورند که قطع مصرف چربی‌های ترانس که در بسیاری از فست فودها وجود دارد و سلامت قلبی و عروقی را به خطر می اندازد، می تواند زندگی 14.8 میلیون نفر را افزایش دهد.

چربی ترانس یک نام عمومی برای چربی‌های غیراشباعی است که دارای اسیدهای چرب ترانس-ایزومر (E-isomer) هستند.

دانایی و تیم یادآور می شوند که این اقدامات از نیمی از مرگ و میرهای زودرس جلوگیری می کند و همچنین دو سوم مرگ و میر پیش از سن 70 سالگی که شایع بین مردان را کاهش می دهد.

اگر تعهد جهانی برای اجرای این مداخلات وجود داشته باشد، مناطقی که از آن بیشترین سود را می برند شرق آسیا، اقیانوس آرام، آسیای جنوب شرقی و برخی از کشورهای در صحرای آفریقا هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007876

وب گردی

وب گردی