تحول در فضای آزمایشگاهی با فناوری واقعیت مختلط

یکی از فناوری‌های در حال پیشرفت، واقعیت مختلط است که با استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده، دنیای جدیدی را به انسان ارائه می کند و می تواند عرصه آزمایشگاه‌ها را به شکل قابل توجهی متحول کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پایگاه اینترنتی «اینترستینگ اینجینیرینگ» گزارشی در خصوص فناوری واقعیت مختلط منتشر کرد، تکنولوژی که به طور قطع ما را به دوره جدیدی از اختراعات آزمایشگاهی وارد خواهد کرد.

فناوری واقعیت مختلط (Mixed Reality) آغاز عصر جدیدی از اختراعات آزمایشگاهی را نوید خواهد داد. آزمایشگاه های آینده بسیار متفاوت خواهد بود؛ چرا که فناوری در حال پیشرفت کنونی به دنبال ارائه راهکارهایی مناسب جهت تعامل با چالش های روزانه در فضای آزمایشگاهی است و همچنین به سوی بازگشایی پنجره ها و ایده های جدید و خلق فضایی متفاوت که در آن می توان کشفیات جدیدی انجام داد حرکت می کند.

واقعیت مختلط به منزله پیشرفت و توسعه جدیدی است که تاثیرات متقابل انسان، رایانه و طبیعت را گسترش می دهد و در آن جهان مانند یک ویترین در مقابل انسان قرار می گیرد، فناوری واقعیت مختلط به کاربران آن اجازه می دهد با محیط اطراف خود کنش و واکنش های مستقیم داشته باشند.

لازم به ذکر است در این فناوری آمیخته ای از دو فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف آن کنترل فضای واقعیت فیزیکی و خارجی با استفاده از حرکات دست، دستورات صوتی و حرکات چشم است به طوری که دانشمندان می توانند با میزهای آزمایشگاهی بدون لمس واقعی آن کار کنند.

فناوری واقعیت مختلط در آزمایشگاه

آزمایشگاه جایگاه ویژه ای در تاریخ بشریت داشته است؛ زیرا مکانی همیشگی برای کشف و اختراع بوده و هست.

فناوری واقعیت مختلط می تواند از جایگاه این آزمایشگاه ها محافظت نماید؛ زیرا این تکنولوژی قادر است شرایط آزمایشگاهی امن و ساده ای را فراهم کند. نرم افزار «هالو 4 لَپز» برای ورود به دنیای آزمایشگاه های پیشرفته تولید شده است.

نرم افزار «هالو 4 لَپز» که توسط شرکت « اسلوشن 4 لَپز» تولید شده نسخه ای از فناوری واقعیت مختلط جهت مدیریت داده های آزمایشگاه است که برای فناوری «هولو لنز 2» طراحی شده توسط شرکت مایکروسافت تولید شده است.

این نرم افزار به دانشمندان فرصت ادغام نرم افزارهای مدیریت و پردازش داده هایی که روزانه مورد استفاده آنها قرار می گیرد را در یک آزمایشگاه واقعی فراهم می کند.

تجهیزات واقعیت مختلط به طراحی راحت تر جهان از جنبه های فیزیکی و خسته کننده برای کار آزمایشگاهی کمک کند که فراهم کردن آنها در جهان واقعی و انجام آزمایشات مربوطه می تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد.

اما باید دانست که فواید استفاده از تجهیزات واقعیت مختلط بیش از این ها بوده و سازندگان این گونه نرم‌افزارها معتقدند این فناوری می تواند دستیابی به دوره ای از اختراعات جدید در فضای آزمایشگاهی را تسهیل نماید.

تغییر روش های آزمایشگاهی

آزمایشگاه نقشی اساسی در ساخت دارو، سوخت، مواد غذایی و فلزات دارد، با بهره مندی از فناوری نرم افزار «هالو 4 لَپز» واقعیت مختلط حاوی مجموعه ای از نرم افزارهای مربوط به هر کدام از صنایع مذکور می شود.

واقعیت مختلط در مقایسه با فناوری های متداول واقعیت افزوده به کاربران خود اجازه می دهد با لایه های مختلف ایجاد شده که با یکدیگر همپوشانی دارند ارتباط بر قرار کند تا برای انجام آزمایشات بر تجهیزات موجود در جهان واقعی تاثیر گذاری لازم اعمال شود.

همچنین این فناوری امکان آشنایی بیشتر کاربران خود با نمونه های آزمایشگاهی و انجام اقدامات ملموس و اندازه گیری های لازم و حتی جمع آوری داده ها بدون استفاده از دست ها را فراهم می کند.

از جمله دیگر قابلیت های نرم افزار «هالو 4 لَپز» در آزمایشگاه آن است که فناوری واقعیت مختلط زمان و درآمد‌زایی بیشتری برای کاربران به وجود می آورد.

با استفاده از این نرم افزار می توانید نمونه ها را با سرعت تحلیل نمایید و به داده های لازم دست یافته و آن را ذخیره سازی کنید تا در آینده در آزمایشات دیگر از آنها استفاده شود و تمام این روند بدون دخالت دست انجام می گردد.

نرم افزار واقعیت مختلط به شما این فرصت را می دهد تا از طریق تحلیل نمونه ها به سرعت با تغییرات به وجود آمده در آزمایشگاه تعامل نمایید چرا که شما می توانید به همراه همکاران خود تسلط بیشتر و بهتری بر تغییرات به وجود آمده در آزمایشگاه داشته باشید.

قابلیت های واقعیت مختلط امکان ارتباط شما با همکارانتان در سراسر جهان در خصوص پروژه های در دست اقدام را نیز فراهم می کند.

ویژگی های واقعیت مختلط

نرم افزار مبتنی بر فناوری واقعیت مختلط از رابط کاربری فناوری «هولو لنز 2» محصول شرکت مایکروسافت بهره مند است.

واقعیت مختلط از فناوری هایی چون دنبال کردن حرکات چشم برخوردار است که دانشمندان را قادر می سازد با میز آزمایشگاه کار کرده و به آسانی میان گزینه های پیش روی خود حرکت کنند و بهترین اقدام لازم را قدم به قدم انجام دهند.

تجهیزات مبتنی بر فناوری واقعیت مختلط ویژگی های صوتی و تصویری داشته که به دانشمندان اجازه می دهد بر کارهای انجام شده در آزمایشگاه نیز نظارت داشته باشند.

واقعیت مختلط می تواند فضای آزمایشگاهی دقیق و امن تری فراهم کند تا دانشمندان بتوانند قدرت مانور بیشتری در آن داشته و تمرکز بیشتری روی اختراعات خود نمایند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007883

وب گردی

وب گردی