شناسایی توالی یابی دی.ان.ای با فناوری نانو حفره

نانو حفره‌ها به عنوان یک فناوری منحصر به فرد در توالی یابی دی ان ای مطالعه شده‌اند و می‌توانند توالی قطعات دی ان ای را در کوتاه‌ترین زمان بخوانند.

به گزارش گروه علم و فن آوری ایسکانیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک مولکول دی ان ای می‌تواند با سرعت یک میکروثانیه به ازای هر باز و حتی سریع تر از آن از روی یک نانو حفره بگذرد، با چنین سرعتی می توان توالی کل ژنوم انسان را ظرف کمتر از یک ساعت تعیین کرد. توالی یابی به کمک نانو حفره ها بر خلاف توالی یابی نسل جدید بدون آنزیم انجام می‌شود و به دلیل ماهیت تک مولکولی اش به تکثیر نمونه نیاز ندارد.

نانو حفره سوراخی در ابعاد نانو است که با خودآرایی یک مولکول زیستی شکل می‌گیرد، مدت‌ها است می دانیم که طبیعت از حفره های پروتئینی برای نقل و انتقال مولکول های کوچک به داخل و خارج سلول استفاده می کند. در این رابطه محققان به تازگی شروع به استفاده از نانو حفره ها به عنوان ابزاری برای توالی یابی دی ان ای کرده اند.

تعیین توالی دی ان ای به کمک نانو حفرات فناوری منحصر به فردی است که توالی های طولانی دی ان ای را به سرعت و سادگی می تواند بخواند.

البته در پیشبرد تحقیقات نانو حفره سرعت بالا و هزینه اندک در توالی یابی دی ان ای بسیار نوید بخش است. در صورت موفقیت این روش می توانیم ژنوم انسان را ظرف کمتر از 1 ساعت توالی یابی کرد که پارادیم پزشکی ژنومی را به طور کلی تغییر می دهد. در دو دهه گذشته دانش زیادی در زمینه عبور دی ان ای از میان نانو حفره های زیستی و نانو حفره های حالت جامد به دست آمده و روش های بسیاری برای ساخت نانو حفره ها ابداع شده است.

به تازگی نیز مشخص شده است که نانو حفره های پروتئینی قادر به خوانش توالی های دی ان ای هستند. به طور خلاصه نیاز است خوانش های پیچیده و اجزای ثبت در نانو حفره ها گنجانده شود و این چالش عظیمی برای نانو فناوری است. مشخصا نانو فناوری هنوز به چنین پیچیدگی در ساخت نانو حفره ها دست پیدا نکرده است، پس در ساخت یک توالی سنج دی ان ای نانو حفره ای با چالش های پیش بینی نشده ای روبرو هستیم. تحقیقات نانو حفره در صورت موفقیت به سلامت انسان ها خصوصا تشخیص زود هنگام بیماری هایی همچون سرطان خدمت بزرگی می کند.

توسعه کسب‏ وکارهای مبتنی بر تحلیل داده‌‏های نسل جدید توالی‏ یابی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مد نظر دارد و در این راستا نیز فراخوان حمایت از کسب ‏وکارهای داده‏‌های زیستی را منتشر کرده است، این اقدام فرصتی برای فعالان این حوزه فراهم می کند تا برای توسعه محصول خود حمایت های لازم را دریافت کنند.

کد خبر: 1007932

وب گردی

وب گردی