دکتر طهرانچی: بومی‌سازی و تعالی علوم انسانی جزو مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بومی‌سازی و تعالی علوم انسانی جزو مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سال 98 است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی در حاشیه مراسم سی‌و‌هفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران، درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: کشور و انقلاب اسلامی وارد دومین گام خود شده است و همزمان در دانشگاه آزاد اسلامی با تحول مدیریتی که داشته، گام دومی را در نظر گرفته ایم تا مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری تبیین شده، حرکت کنیم.

وی افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی، چهار نوع آمایش را در نظر گرفته ایم که شامل آمایش پژوهشی، آموزشی، مهارتی و فناورانه می شود. در این آمایش ها با توجه به اهمیت اقتصاد شهری، دانشگاه آزاد اسلامی این قابلیت را دارد که دانشگاهی باشد به صورت کارآمد در خدمت این نوع اقتصاد و بالابردن بهره وری و بسترسازی اشتغال دانش بنیان باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حوزه آموزش، هر شهر را احصا کردیم تا ببینیم اقتصاد آن مبتنی بر چیست و بر اساس آن، تغییراتی را در آموزش و رشته های دانشگاهی آن شهرها ایجاد کرده ایم. در واقع می خواهیم دانشجویان هر شهر متناسب با اقتصاد آن شهر تربیت شوند.

دکتر طهرانچی با اشاره به حوزه علوم انسانی خاطرنشان کرد: بومی سازی و تعالی علوم انسانی جزو مهم‌ترین برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در سال 98 است. یکی از ضعف هایی که آموزش عالی کشور به آن مبتلاست این است که رشته های علوم انسانی از بطن جامعه جدا شده و به دنبال حل مسائل جامعه نیست. لذا تصمیم گرفتیم توجه ویژه ای به این حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم.

وی در مورد نیازمحور کردن پژوهش های دانشگاهی گفت: در این راستا، طرح بزرگ پایش را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کردیم تا پایان نامه های تحصیلات تکمیلی را هدفمند خواهد کرد. مقدمات این طرح آماده شده و بیش از 15 طرح تا به امروز در خصوص نظام موضوعات آن برنامه ریزی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: از سال تحصیلی جدید تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، رساله های خود را در نظام موضوعاتی که در سامانه پایش قرار داده شده است، منطبق خواهند کرد. این موضوع در حل چالش های اقتصادی و دیگر مشکلات کشور تأثیرگذاری قابل توجهی خواهد داشت. در طرح پایش برای حل هر چالش، 600 تا هزار و 500 زمینه پژوهشی برای آن ترتیب داده ایم که یک تحول در به خدمت گرفتن تحصیلات تکمیلی برای حل مسائل محسوب می شود.

دکتر طهرانچی با اشاره به مهارت افزایی در دانشگاه آزاد اسلامی اذعان کرد: متاسفانه در دانشگاه های کشور، مهارت های لازم به دانشجویان داده نمی شود. دانشجویان مدرک لیسانس می گیرند؛ اما توانایی پرداختن به حل مسئله را ندارند. در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفته مدارس عالی مهارت را در کشور گسترش دهد و به صورت گسترده تر در تابستان سال جاری، فعالیت های خود را ادامه خواهد داد.

وی افزود: در آموزشکده های دانشگاه آزاد اسلامی، سرمایه های بسیار خوبی داریم. دانشگاه آزاد اسلامی فضای کالبدی بسیار مناسبی در شهرهای مختلف کشور دارد. این فضاها به تحول اشتغال آن منطقه با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: سرمایه های دانشگاه آزاد اسلامی که تا به امروز در بانک قرار داده شده بود و واحدهای دانشگاهی از سود آن استفاده می کردند، به سمت صندوق پژوهش و فناوری و صندوق فاند دا فاند که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام، آن را تشکیل داده ایم، هدایت خواهد شد. همچنین این سرمایه ها با عنوان پشتوانه ای برای رونق تولید در نظر گرفته می شود.

دکتر طهرانچی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه جنگ اقتصادی تصریح کرد: در این راستا، موضوع اقتصاد غذا و کشاورزی را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد. همچنین طرح تولید بذر ملی در واحد خوراسگان اجرایی خواهد شد و با همکاری وزارت کشاورزی، پیشرفت های خوبی نیز صورت گرفته است؛ همچنین یک واحد 50 هکتاری از تولید بذر، راه اندازی خواهیم کرد و لذا می توان وابستگی به این حوزه را کاهش داد.

وی ادامه داد: می خواهیم حوزه کشاورزی را از یک حوزه بی رغبت برای دانشجویان به یک حوزه درآمدزا تبدیل کنیم؛ زیرا امروز دانشجویان به حدی به تقاضاهای ابتدایی جامعه بی رغبت شده اند که آموزش عالی کشاورزی از کنکور سراسری خارج شده است و حتی دانشگاه های سراسری نیز در این حوزه، جذب دانشجو ندارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: لذا برای حل این مشکل، لازم بود فرآیند تحصیل در حوزه کشاورزی را تغییر دهیم و تحصیل را از دانش بنیان به فناوری بنیان تبدیل کنیم. در این راستا، کارگروه های زیادی تشکیل شده است و ان شاءالله این حوزه، یکی از حوزه های جدی است که می تواند در مقابله با جنگ اقتصادی به ما کمک کند. می خواهیم در هر استان نیز حداقل یک سرای نوآوری داشته باشیم تا مجموعه ای از محیط تعاملی مرکز رشد، پارک، مراکز نوآوری و آموزش فناوری باشد.

دکتر طهرانچی در پایان تأکید کرد: متأسفانه ما در کشور، فناوری را به پژوهش چسبانده ایم، در حالی که فناوری جزو مستقلی از علم است و کاربردی برای تولید محصول دارد. غفلتی صورت گرفته بود و با ایجاد محیط های جدید، سعی در حل مشکل داریم. معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی (دهقانی)، کمتر از 40 سال سن دارد و یکی از بخش هایی است که اخیرا در آن جوانگرایی صورت داده ایم. او دیگر کاری به بحث پژوهش و تحصیلات تکمیلی ندارد و به طور خاص حوزه فناوری و نوآوری را دنبال می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007943

وب گردی

وب گردی