بازی دو سر باخت آمریکا در جنگ با هواوی

کشمکش بین اپل و هواوی تنها به ضرر هواوی نخواهد بود و اپل نیز در این بین متضرر خواهد شد. اپل خیلی ساده بازارش را به سایر شرکت های سازنده تلفن همراه واگذار کرده و صدر جدول فروش جهانی تلفن همراه را با کنار زدن هواوی که مانع بزرگی برای پیشرفت سایر رقبایش می باشد، از دست دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اپل و هواوی در راستای جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین، به طور غیر مستقیم به دشمنان خونین یک دیگر تبدیل شده اند و این دعوا و کشمکش اقتصادی بین غرب و شرق، چیزی به‌جز ضرر برای دو شرکت نخواهد داشت.

حدود یک ماه پیش بود که اخباری مبنی بر قرارگیری شرکت هواوی در لیست سیاه توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا منتشر شد و این یعنی شرکت های حوزه فناوری که با آمریکا همکاری داشتند دیگر نمی توانستند به سادگی همکاری خود را با این شرکت بزرگ چینی ادامه دهند.

پس از تحریم شرکت هواوی، خیل عظیمی از مردم چین با بیرون انداختن گوشی های همراه اپل خود و جایگزین کردن آن با محصولات هواوی موجب دوباره بالا رفتن قیمت سهام این شرکت در بازار جهانی شدند و تا حدودی از سنگینی بار تحریم های آمریکا روی هواوی کاستند.

علاوه بر این موضوعات، دولت ترامپ ادعا می کند که محصولات شرکت هواوی می توانند به عنوان ابزار جاسوسی ضد منافع آمریکا مورد استفاده قرار گیرند که این موضوع نیز موجب کاهش اعتماد برخی از مشتریان هواوی نسبت به این شرکت شد اما مدیرعامل این شرکت، اعلام کرد که تحریم های آمریکا تنها تاثیری ناچیز بر روی روند رشد این شرکت داشته است.

از طرفی با توجه به تحلیل های کارشناسان اقتصادی چین، این کشور نمی تواند در اقدامی به مانند آمریکا بزرگترین شرکت فناوری ارتباطات این کشور یعنی اپل را تحریم کند؛ زیرا اپل برای چین سودآوری زیادی دارد. در زمینه‌ فعالیت‌های اپل در چین، می‌توانیم به خط تولید آیفون‌ها یی اشاره کنیم که توسط شرکت‌های Foxconn و Pegatron انجام می‌شود. اگر دولت چین اپل را تحریم کند، این شرکت به ناچار باید خطوط تولید گجت‌های خود را به کشورهای دیگری منتقل کند و این کار منجر به تعدیل نیروی گسترده ای خواهد شد. با توجه به این که این کشور درگیر جنگ تجاری با آمریکا است، مطمئنا نمی‌خواهد وضعیت اقتصاد خود را بدتر کند.

هرچند تحریم های شرکت ARM نیز در این میان بی تاثیر نبود زیرا شرکت ARM که مهم‌ترین شرکت طراحی تراشه محسوب می‌شود، به کارمندان خود اعلام کرد ارتباط این شرکت و هواوی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درمی‌آورد. باید گفت که عدم همکاری ARM با هواوی، در مقایسه با تحریم گوگل آسیب بسیار شدیدتری بر شرکت هواوی وارد می‌کند. البته هواوی برای سه ماه معافیت محدودی در رابطه با تحریم های گوگل دریافت کرده تا طی این مدت بتواند به پشتیبانی از محصولات فعلی خود ادامه دهد.

هواوی همچنان می‌تواند به ساخت و عرضه تراشه‌های فعلی مانند کایرین ۷۱۰ و کایرین ۹۸۰ ادامه دهد و حتی نسل بعدی تراشه پرچم‌دار این شرکت موسوم به کایرین ۹۸۵ هم به احتمال زیاد تحت تأثیر این تحریم قرار نمی‌گیرد. بنابراین به غیر از ادامه استفاده از تراشه‌های فعلی، چه کارهایی از دست هواوی برمی‌آید؟

برای جواب به این سؤال باید بگوییم که علناً هواوی بدون تکنولوژی ARM نمی‌تواند تراشه‌های جدید طراحی کند. یک احتمال این است که هواوی برای ساخت گوشی‌های جدید، از تراشه‌های شرکت‌هایی مانند سامسونگ یا مدیاتک استفاده کند که البته آن‌ها هم مبتنی بر معماری ARM هستند.

یک راه دیگر برای هواوی‌ این است که برای طراحی پردازنده و پردازنده‌های گرافیکی، به غیر از معماری ARM و x86، معماری جدیدی توسعه دهد. با این حال، باید خاطرنشان کنیم که سیستم‌عامل اندروید به غیر از این موارد، تنها با معماری بسیار قدیمی MIPS سازگار است و به غیر از آن‌ها، از معماری‌های دیگری پشتیبانی نمی‌کند. در ضمن لازم به ذکر است که توسعه معماری جدید برای تراشه کار بسیار پیچیده‌ای است که معمولاً چندین سال طول می‌کشد و در عرض چند ماه نمی‌توان معماری جدیدی را معرفی کرد.

اگرچه گوشی‌های هواوی‌ بدون بهره‌گیری از سرویس‌ها و امکانات گوگل تا حدی ضعیف‌تر می‌شوند ولی بالاخره می‌توان راه‌حل‌هایی را برای جایگزینی آن‌ها ارائه داد.

اینتل و کوالکام، سازنده پردازنده های مرکزی تلفن های همراه هم همکاری خود با هواوی را به حالت تعلیق درآورده اند و این دو شرکت تنها شرکت هایی هستند که فناوری تولید پردازنده برای تلفن های همراه هوشمند را در اختیار دارند!

این کشمکش اما تنها به ضرر هواوی نخواهد بود و اپل نیز در این بین متضرر خواهد شد. رقیب مستقیم شرکت اپل در بازار جهانی، سامسونگ است. حالا با تحریم و فشارهای وارد شده بر هواوی و قرار دادن این شرکت بزرگ که شرکتی مخابراتی نیز به حساب می آورد و از نظر فناوری های اینترنتی در سطح بسیار بالایی قرار دارد؛ سامسونگ در رابطه با راه اندازی شبکه 5G خودش تقریبا بی رقیب خواهد شد. این شرکت کره ای که تنها هواوی را مانعی برای یکه تازی در این عرصه می دیده است، حالا با قدرت به کار خود در زمینه راه اندازی شبکه اینترنتی خودش ادامه می دهد و این یعنی پیشرفت رقیب مستقیم اپل.

در مورد هواوی؛ هر چند این شرکت توانسته باز هم به اتحادیه‌های مربوط به SD، وای‌فای، بلوتوث و حافظه رم برگردد؛ اما شرکت آمریکایی در این جنگ را بی تلفات به پایان نخواهد رساند! اپل خیلی ساده می تواند بازارش را به سایر شرکت های سازنده تلفن همراه واگذار کند و صدر جدول فروش جهانی تلفن همراه را با کنار زدن هواوی که مانع بزرگی برای پیشرفت سایر رقبای اپل می باشد، از دست دهد.

در پایان به نظر نمی رسد آمریکا خیلی هوشمندانه پا به میدان این بزن بزن تجاری گذاشته باشد. باید دید با توجه به تحریم های آمریکا و تضعیف هواوی، حالا اپل می خواهد با رقبایی که راهشان به سوی پیشرفت بیشتر باز شده است، چه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007955

وب گردی

وب گردی