لگد‌پرانی‌های ترامپ یقه دانشجویان چشم بادامی را گرفت

جنگ بین چین و آمریکا همچنان ادامه دارد و بخش‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، امیدوار هستند تا روابط چین و آمریکا از بحبوحه فعلی نجات یابد؛ این جنگ تجاری به طور جدی بر مبادلات کالا، تکنولوژی و مردم تاثیر گذاشته است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، امروزه همه جا صحبت از جنگ تجاری آمریکا و چین است. این مساله بسیاری از شرکت ها را تحت تاثیر خود قرار داده است از طرف دیگر دانشجویان مشغول به تحصیل در این کشورها هم دچار دل‌نگرانی‌هایی در مورد سرنوشت تحصیلی خود شده‌اند.

برخی معتقدند که دانشگاه ها و محیط های آموزشی نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار گیرند؛ اما مثلا تنش های به‌وجود آمده بین عربستان سعودی و کانادا بر سر انتقاد کانادا از دستگیری فعالان حقوق بشر توسط عربستان، باعث انتقال هزاران دانشجوی عربستانی به کشورهای دیگر شد.

تأثیرات بیشتر این تنش برای دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه «دوک کانشان» که توسط دانشگاه دوک و دانشگاه ووهان چین در استان جیانگسو تاسیس شده، احساس می شود.

تاثیر این جنگ تجاری بر سرمایه گذاری مشترک آموزشی نوعی عدم اطمینان را به‌وجود آورده که شامل عدم اعتماد در مورد صدور ویزای کار و دانشجویان است. اگر چه دولت چین برای ایجاد اطمینان تلاش کرده است؛ اما والدین سوالاتی در مورد پایداری چنین طرح ها مطرح کرده‌اند.

بیش از هر زمان دیگر، سرمایه گذاری پروژه‌های آموزشی مشترک، اهمیت و ارزش همکاری صادقانه و متقابلا سودمند را برجسته می کند؛ اما آمریکایی همواره نشان داده اند که نمی‌توان روی هیچگونه از قراردادها و قول های آنان حساب باز کرد.

در این میان دانشجویان چینی که در کالج های آمریکا در حال تحصیل هستند باید اطلاعات خود را در مورد شرایط به‌وجود آمده تکمیل کنند.

جنگ تجاری در مورد چه چیزی بود؟

در سال 2017 آمریکا با اعمال تعرفه روی کالاهای چینی شروع کننده این آتش بود که باعث شد دو کشور تا ماه دسامبر سال جاری تعرفه‌های میلیارد دلاری را روی محصولات یکدیگر اعمال کنند.

در ماه دسامبر بین دو کشور برای یک آتش بس توافق شد و امیدواری هایی برای حفظ آن به‌وجود آمد؛ اما در ماه می امسال، همه چیز تغییر کرد.

ایالات متحده تاکنون تعرفه ها را از 10 تا 25 درصد روی 200 میلیارد دلار از محصولات چینی افزایش داده است و در حال تحمیل بیشتر آن است. چین نیز با افزایش نرخ بهره حدود 60 میلیارد دلاری روی کالاهای آمریکایی به مقابله پرداخت.

چرا دانشجویان در آتش این جنگ گرفتار می‌شوند؟

بر اساس سیاست خارجی، آموزش عالی بیشتر از هر چیز دیگری آسیب می بیند و به مراتب کمتر توسط کاخ سفید جبران خواهد شد. این مساله می تواند هدف بعدی پکن و واشنگتن باشد؛ زیرا آنها به دنبال اهرم فشار بیشتری هستند.

بیش از 363000 دانشجوی چینی طی سال های 2017 -2018 در کالج ها و دانشگاه های آمریکایی در حال تحصیل هستند که هر گونه تغییر جزئی سیاست آنان را به مخاطره می اندازد.

وزارت آموزش و پرورش چین نیز به پیامدهای احتمالی در مورد دانشجویان کالج و دانشگاه‌های آمریکا اشاره کرده است.

یکی از راه هایی که چین می تواند در نظر بگیرد منع تحصیل شهروندان برای تحصیل در آمریکاست؛ درست مانند موردی که برای کانادا و عربستان به‌وجود آمد. در عوض، آنها می توانند سایر مقاصد تحصیل در خارج از کشور را که بدون دغدغه امکان تحصیل در آن ها فرآهم است را تبلیغ کنند.

از سوی دیگر ایالات متحده نیز می تواند ورود دانشجویان چینی را به آمریکا محدود کند. در ماه گذشته، قانون‌گذاران آمریکا قوانینی را تصویب کردند که دریافت ویزای دانشجویی یا تحقیقاتی را برای هر کدام از کارکنان شاغل یا حامی ارتش چین در ایالات متحده ممنوع کرد.

آیا جنگ تجاری روی ویزاها تاثیر می گذارد؟

از ماه ژوئن گذشته، دولت آمریکا سیاست جدید برای کوتاه شدن مدت اعتبار برخی از ویزاهای صادر شده برای شهروندان چینی معرفی کرده است. این اقدام برای تغییر ویزاهایی بود که قبلا برای مدتی حداکثری صادر می‌شدند.

ویزای 5 ساله دانشجویان فارغ التحصیل چینی به یک سال محدود می شوند در صورتی که افراد در حال تحصیل در رشته های مربوط به رباتیک، هواپیمایی و فناوری پیشرفته به سفارتخانه ها و کنسولگری‌های ایالات متحده، فرستاده می شوند.

افرادی که به عنوان محقق یا مدیران شرکت ها در وزارت بازرگانی ایالات متحده مشغول به کار هستند نیز باید تأییده خاصی داشته باشند که ممکن است اخذ آن از سازمان های مختلف آمریکایی چندین ماه طول بکشد.

در اوایل ماه ژوئن، وزارت آموزش و پرورش چین، اخطار زیر را برای متقاضیان کالج و دانشگاه های آمریکا صادر کرد: «برای مدتی، برخی از ویزاهای صادر شده برای دانشجویان چینی که در ایالات متحده تحصیل کرده اند، محدود شده است. دوره بازبینی ویزا گسترش یافته و مدت اعتبار کوتاه شده است. این امر دانشجویان چینی که معمولا در ایالات متحده تحصیل کرده اند و یا در حال تحصیل هستند را تحت تاثیر قرار می دهد. وزارت آموزش و پرورش به دانشجویان و محققان یادآوری می کند که قبل از رفتن به خارج کشور برای مطالعه، آگاهی درباره پیشگیری و آماده سازی مناسب را انجام دهند وخطرات موجود را ارزیابی کنند».

موارد دیگر تاثیر‌گذار چیست؟

«کریستوفر ری» مدیر FBI در کنگره اظهار داشت که دانشجویان چینی می توانند یک خطر امنیتی ملی باشند. طبق این گزارش، تقریبا هر دانشجو از چین یک جاسوس است. اگر این لفاظی‌ها ادامه پیدا کند، افکار عمومی نسبت به این دانشجویان تحریک خواهد شد و این اتهامات می تواند در بهترین حالت غیر دوستانه و در بدترین حالت رفتاری خصمانه با دانشجویان چینی باشد.

گزارش بلومبرگ در هفته گذشته نشان داد که دانشجویان و استادان چینی، دانشگاه های ایالات متحده و محیط کاری آن ها را به طور فزاینده ای غیر دوستانه می دانند. محققان دانشگاه اموری و مرکز سرطان MD Anderson دانشگاه تگزاس نیز به علت اتهامات مربوط به ارتباط آن‌ها با چین اخراج شدند.

سیاست های مهاجرت غیر دوستانه معمولا تاثیرات منفی بر تعداد ثبت نام در بخش آموزش عالی کشور دارد. در بسیاری از کالج ها و دانشگاه های آمریکا، این امر به طور غیر مستقیم منجر به کاهش قابل ملاحظه درآمدهای به‌دست آمده از دانشجویان چینی می شود که هزینه های بسیار زیادی را پرداخت می کنند. به عنوان مثال، برآورد شده است که دانشگاه جنوب فلوریدا در تمپا با از دست دادن هزار دانشجوی چینی سالیانه 10 میلیون دلار را از دست خواهد داد.

ممکن است دانشجویان چینی با کاهش احتمالی خدمات و منابعی که دانشگاه از عهده آن بر نمی‌آید رو‌‌‌به‌رو شوند که در این صورت موقعیت تحصیلی آنان دچار تزلزل می‌شود. با ادامه‌دار شدن این روند بعضی از مدارس هم ممکن است مجبور به تعطیلی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007967

وب گردی

وب گردی